۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۴۳۲۵۹۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان:

راه پذیرش استغفار، بازگشت واقعی انسان از مسیر معصیت است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان وبلوچستان گفت: توبه و طلب استغفار امری ارزشمند است که توفیق می‌خواهد؛ اما استغفار تنها زمانی مورد پذیرش درگاه الهی قرار می‌گیرد که پشت آن همت بالای توبه‌کننده و بازگشت واقعی او از مسیر معصیت باشد.
تدینی

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، گفت: یکی از کارهایی که یک مسلمان باایمان انجام می‌دهد و در ایام مبارکی مانند ماه رمضان نیز روی آن تأکید شده است، طلب استغفار می‌باشد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان وبلوچستان اظهار کرد: طلب استغفار، کار ارزشمندی است و توفیق می‌خواهد؛ توبه یک انقلاب درونی است و عبارت از ایستادگی یک قوای ملکوتی در برابر صفات بد و ناپسند است.

 

وی افزود: شخصی نزد حضرت علی (ع) استغفرالله گفت و حضرت به او فرمود آیا معنی این جمله را می‌دانی که به کار بردی؛ استغفار برای انسان‌های با درجات معنوی بالاست و شرایط سختی دارد.

 

حجت‌الاسلام تدینی ادامه داد: استغفار شش شرط دارد که تحقق واقعی توبه را ممکن می‌سازد: اول اینکه انسان واقعاً از گناه کردن پشیمان شده باشد، دوم اینکه تصمیم قاطع برای نرفتن گرد گناه را داشته باشد که با تحقق این دو شرط شالوده اولیه توبه شکل می‌گیرد.

 

وی بیان کرد: شرط سوم این است که حقوق الهی را ادا کند، مثل نماز و روزه قضا؛ شرط چهارم اینکه حقوق مردم را که ضایع کرده است ادا کرده و دین خود را اداکند و با انجام این دو مرحله شرایط قبولی توبه در پیشگاه خداوند متعال مهیا می‌شود.

 

مدرس حوزه علمیه زاهدان اظهار کرد: شروط پنجم و ششم که گفته می‌شود در صورت انجام، توبه را رشد می‌دهد و باعث  تعالی و کمال شخص توبه کننده می‌شود، عبارت است از چشاندن سختی بر بدن بواسطه عبادت و تضرع در پیشگاه خداوند و همچنین گوشت و تنی را که در انجام گناه و معصیت بوجود آمده را با خدمت به خلق و عبادت آب کند و از بین ببرد.

 

مدیرکل اوقاف استان در پایان عنوان کرد: توبه کردن با شرایطی که گفته شد تبعات بسیار با ارزشی را برای شخص توبه کننده به همراه خواهد داشت که عبارت است از اینکه خدا برای غصه ها و رنج ها فرج و نجات مهیا می کند؛ خداوند برای هر ترس و دلهره شخص توبه کننده امنیت و آرامش خاطر بوجود می‌آورد؛ استغفار راه خروج را مشکلات را نشان می دهد و همچنین خداوند رزق و روزی بی حساب به انسان می دهد./831/302/ب3

ارسال نظرات