۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۳۲۷۸۳
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

ساخت فیلم زندگی حضرت خدیجه ضرورتی برای جهان اسلام

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به شخصیت برجسته و مظلوم حضرت خدیجه کبری(س)، بر ساخت فیلم زندگی ایشان به عنوان یک ضرورت برای جهان اسلام تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی آیین ترتیل خوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد حضرت خدیجه کبرا را به عنوان شخصیت برجسته و مظلوم جهان اسلام توصیف کرد و گفت: باید مبلغان، مدرسان حوزه های علمیه و جامعه علمی دانشگاهی با مجاهدت های علمی این شخصیت برجسته را از مظلومیت تاریخی خارج کنند.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این جریان عظیم و مجاهدت جوامع علمی و تبلیغی برای خروج این شخصیت عظیم از مظلومیت تأکید جدی و فراوان دارند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب حضرت خدیجه کبرا(س) را به مادر ۱۲ امام معصوم(ع) توصیف فرموده‌اند؛ این در حالی است که حضرت خدیجه کبرا(س) تنها همسری بود که سپر پیامبر اکرم(ص) در مقابل سنگ و چوبی بود که مشرکان در اوایل تبلیغ اسلام بر پیامبراکرم(ص) روا داشتند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه در قرآن کریم از ۱۲ زن به نیکی یاد شده است، گفت: در قرآن کریم فقط نام حضرت مریم(س) آمده است؛ این در حالی است که از ۱۲ زن خداوند متعال به نیکی یاد می‌کند که اولین آنان حضرت حوا(س) است که اشاره قرآن کریم به توبه جدی و همراهی ایشان با حضرت آدم در آن شرایط سخت است.

 

وی افزود: هنگام بازگشت حضرت آدم(ع) به سوى خداوند متعال هنگامى كه به نقشه شيطانى ابليس پی بردند و نتيجه كار خلاف خود را ديدند به فكر جبران گذشته افتادند و نخستين گام را اعتراف به ظلم و ستم بر خويشتن، در پيشگاه خدا قرار دادند؛ بر اساس این آیه براى توبه و بازگشت به سوى خدا و اصلاح مفاسد نخستين گام اين است كه انسان از مركب غرور و لجاجت پائين آيد و به خطاى خويش ‍ اعتراف كند؛ اعترافى که سازنده و در مسير تكامل باشد بر این اساس حضرت آدم و حوا گفتند«قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلْخَٰسِرِينَ».

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س)همسره حضرت ابراهیم ـ ساره ـ را دومین زن مقدس قرآن توصیف کرد و گفت: ساره کسی بود که فرشته وحی با ایشان سخن گفت و بشارت تونلد فرزند ایشان را از سوی خداوند اعلام کرد.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه خداوند متعال دعای حضرت آسیه را در قرآن به صراحت بیان فرموده است، گفت: در سوره تحریم به صراحت در آیه ۱۱ خداوند متعال می فرماید«وَضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلًۭا لِّلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱمْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ٱبْنِ لِى عِندَكَ بَيْتًۭا فِى ٱلْجَنَّةِ وَنَجِّنِى مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِۦ وَنَجِّنِى مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلظَّٰلِمِينَ»

 

وی ادامه داد: در این آیه همسر فرعون را مصداق زنان بهشتی یاد کرده است و این محصور شده است در این دلیل که حضرت آسیه(س) شعارش مکتبی بود که به آن معتقد و بود و برای ایفای مجاهدت خود در این مکتب زر و قدرت و شوهر خود را بر ین مکتب الهی و اعتقاد پولادین خود ترجیح نداد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی حضرت هاجر را از زنان دیگر مورد نظر قرآن توصیف کرد و گفت: هر کدام از این زنان رجسته بر محوری خاص مورد نظر خداوند متعال قرار گرفته‌اند چرا که حضرت حوا بر توبه، حضرت ساره بر محور بشارت، حضرت آسیه بر محور حمایت از ولی خدا و حضرت هاجر بر هجرت و مجاهدت در مسیر خدا در آیات قرآن تأکید شده است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به معرفی پنجمین زن قرآنی و بهشتی عالم پرداخت و گفت: مادر حضرت موسی از زنانی است که قرآن می‌فرماید ما به قلب ایشان وحی کردیم؛ بر این اساس مادر حضرت موسی مظهر شجاعت و گذشت در مسیر خداست.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ششمین زن قرآنی مظهر حیا است، اظهار کرد: دختر شعیب زنی است که قرآن کریم از او به عنوان زنی که مظهر حیا و بزرگواری است یاد کرده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی همسر حضرت زکریا کسی است که قرآن کریم در آیات خود از این زن در کنار دو پیامبر یاد کرده است، گفت: هشتمین زن قرآنی مادر حضرت مریم است که در قرآن مظهر انفاق بیان شده است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) نهمین زن قرآن زنی است که قرآن به صراحت از اسم ایشان یاد کرده است، اظهار کرد: همسر ایوب در قرآن به عنوان مظهر صبر است؛ این در حالی است که ملکه صبا به عنوان زنی هوشمند، عظم قوی، دور اندیشی و عقل و خرد از ویژگی‌هایی است که ایشان را از نگاه قرآن برجسته شده است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه حضرت خدیجه کبری(س) دوازدهمین زنی است که قرآن کریم از ایشان به بزرگی یاد کرده است، گفت: آیه ۸ سوره ضحی به این حقیقت اشاره دارد که خداوند متعال می فرماید«وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى یعنی ای پیامبر ما شما را از فقر و یتیمی نجات دادیم» این آیه بر اساس نظر اکثر مفسران به حضرت خدیجه(س) اشاره دارد.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه موارد ۱۲ گانه مطرح را زنان قرآنی تا بعثت رسول اکرم(ص) عنوان کرد و گفت: باید در زمینه زندگی نامه حضرت خدیجه(س) کاری های علمی جدی انجام شود؛ ساخت فیلم زندگانی این زن بزرگ یکی از لوازم حیاتی در فضای سینمای جهان اسلام است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به توصیف ویژگی‌های حضرت خدیجه کبرا(س) پرداخت و گفت: حضرت خدیجه کبرا(س) و پرداختن به زندگی ایشان ما را در سال جاری به موفقیت هر چه بیشتر جریان عظیم اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل خواهد رساند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی حضرت خدیجه را الگوی کاملی برای ازدواج به سبک اسلامی توصیف کرد و گفت: همسر داری، فرزند داری، مدیریت و تمام مصادیق لازم برای سبک زندگی اسلامی در این بانوی بزرگ اسلام وجود دارد؛ این در حالی است که امام حسین(ع) در اولین رجز خود در روز عاشورا حضرت خدیجه را به عنوان شناس‌نامه و الگوی معرفی خود بیان فرموده‌اند.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) ملاک‌های تبیین شده در ازدواج از سوی حضرت خدیجه(س) موضوعی است که در مسائل جامعه امروزی می‌تواند مؤثر واقع شود، گفت: درفضایی که پیامبر اکرم(ص) هنوز ۲۵ سال سن داشت و مبعوث نشده بود از حضرت خدیجه سؤال شد که چرا با یتیم عبدالله ازدواج کردید؛ جواب حضرت خدیجه بسیار جای تأمل و تفکرد دارد.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه امانت داری، خویشاوندی، خوش اخلاقی و راستگویی را ملاک‌های حضرت خدیجه در این ازدواج مقدس عنوان کرد و گفت: اگر این ملاک‌ها در جامعه امروزی مد نظر قرار گیرد چقدر از مسائل حل و فصل خواهد شد./۸۳۷/پ201/ی

ارسال نظرات