۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۴۳۲۸۸۰
ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي:

مشكل اساسي فرهنگي جامعه دور شدن از اخلاق فطري انساني است

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي گفت: مشكلات اساسي فرهنگي در جامعه ما دور شدن افراد جامعه ما از اخلاق فطري انساني است و همه اين ها، چيزهايي است كه دعوت قرآن به آنها است و اسلام و قرآن براي دعوت به همين مسائل آمده است.
آيت الله سيد محمد يثربي آيت الله سيد محمد يثربي

آيت الله سيد محمد يثربي پنجشنبه شب در نشست خبري با خبرنگاران در جواب سؤال خبرنگارخبرگزاري رسا در كاشان، مبني بر مشكل ما در عرصه فرهنگ و حوزه علميه به عنوان يكي از تأثيرگذار ترين بخش ها در عرصه فرهنگ تا چه اندازه توانسته به رسالت فرهنگي خودش به درستي عمل كند، گفت: جواب دادن در مورد مشكل فرهنگي نيازمند چندين كتاب است.

 

وي افزود: مشكل بزرگ فرهنگي ما امروز درجامعه معمولا پرداخته شدن به شعارها و دور شدن از واقعيت ها و ضرورت هاي اجتماعي است.

 

آيت الله يثربي يادآور شد: اميرمؤمنان(ع) در يك خطبه مفصل خود به مسلمانان توصيه مي‌كند مراقب باشند به قرآن عمل كنند تا ديگران در عمل به قرآن از شما سبقت نگيرند.

 

به گفته وي، اگر امروز وارد جوامع غير مسلمان شويد متوجه خواهيد خيلي از مشكلاتي كه در جامعه ما وجود دارد آنها اين مشكلات را كه دروغگویي و كينه توزي است در جوامع خود ندارد و به جاي آن، رفعت و رحمت  و حوصله و حلم و مداراي با ديگران در بين آنها بسيار زياد است.

 

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي، با اشاره به اينكه درجامعه امروز ما پرخاشگري، طغيان، عصبانيت، خلاف گوئي،بدزباني و سوء ظن به وفور ديده مي شود، گفت: مشكلات اساسي فرهنگي در جامعه ما دور شدن جامعه ما از اخلاق فطري انساني است و همه اين ها، همان مسائلي  است كه دعوت قرآن به آنها است و اسلام و قرآن براي دعوت به همين مسائل آمده است.

 

آيت الله يثربي گفت: متأسفانه جامعه ما به هر دليلي در حال دور شدن از اين فضيلت هاي اخلاقي و واجبات و ضرورت هاي اخلاقي است كه اين خود مشكل اجتماعي ما است.

 

وي با اشاره به راهكارهاي برطرف كردن مشكلات فرهنگي و نقش حوزه علميه در اين زمينه، گفت: حوزه علميه وظيفه دارد معارف ناب دين را براي مردم بازگو كند و مردم نيز بايد توجه داشته باشند بازگو كردن معارف اسلام ناب توسط روحانيت مانند دستگاه ضبط و صوت است كه وقتي روشن مي شود، انتظار نداشته باشي به آنچه كه مي گويد خودش نيز به آن عمل كند.

 

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي گفت: روحانيت بازگوكننده مطالب است اما اينكه روحانيت به آنچه كه خودش مي گويد عمل مي كند يا نه بايد گفت،  متاسفانه بسياري از ما در عمل كردن به بسياري از آنها اشكال داريم و اين حق مردم است كه نسبت به اين اشكال از ما سؤوال كنند كه اگر شما معتقد هستيد دروغ حرام است و غيبت خلاف اخلاق است چرا برخي از شما به آن عمل نمي كنيد.

 

آيت الله يثربي با اشاره به اينكه، حوزه و آن دسته از روحانيتي كه در منظر مردم قراردارد عملكردشان هم بيشتر در معرض ديد مردم است، گفت: روحانيت ناشناخته اي هم هستند كه در دور دسترس ترين روستاهاي كشور رفتاري صحيح دارند و رفتارشان نيز در جامعه تأثيرگذار است اما گمنام هستند./1307/202/ب2

ارسال نظرات