۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۴۳۲۹۸۳
پای درس استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی؛

تبیین ضرورت بلند نظری در دعاهای مادی و معنوی

هر چه هم که عبادت کرده باشیم، هیچ کاری برای خداوند متعال نکرده ایم اما با وجود این در روایات و آیات قرآن کریم تأکید شده که در دعا کردن، باید نسبت به فضل الهی خواسته های خود را مطرح کنیم.
آیت الله آقا مجتبی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه حقیقت بندگی هر شب در ماه مبارک رمضان از رادیو معارف با موضوع توصیه های عرفانی از آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره) درباره دعا و نیایش و آثار معنوی آن پخش می شود که گزیده مباحث آن برای علاقه مندان منتشر می شود.

 

کسانی که به سراغ مادیات دنیوی می روند و از آخرت غافل می شوند، کوتاه نظر هستند؛ هیچ گاه نعمت های دنیایی با پاداش اخرویه قابل قیاس نیستند؛ نعمات دنیوی و اخروی مرز میان انسانیت و حیوانیت است.

 

مسلمانان باید در دعا کردن همت بلند داشته باشند؛ انسان نه تنها دعا نمی کند که خدایا مرا به بهشت نبر، بلکه باید دعا کند که به بهترین جای بهشت ببرد؛ دعاهای معنوی انسان باید از همت بلندی برخوردار باشد.

 

روایاتی وارد شده که انسان باید تکیه بر فضل الهی کند؛ به این صورت نباشد که اگر کسی کاری کرد دعا کند که خدایا به اندازه کارم به من پاداش بده؛ باید از خداوند متعال بخواهد که به اندازه فضلش به او اعطا کند؛ خداوند متعال هیچ گاه دعا کننده را دست خالی رد نمی کند.

 

در قرآن کریم در چندین آیه نیز تأکید شده که از صفات خداوند متعال نیست که امر بکند به درخواستی اما جلوی آن را بگیرد و از آن امتناع کند؛ انسان نباید در دعا کردن، دید خود را لحاظ کند و باید دید بالاتری داشته باشد.

 

جالب است که ما برای خدا هیچ کاری نکرده ایم اما از خدا طلب کاریم؛ هر چه هم که عبادت کرده باشید، تنها وظیفه شما بوده و برای خدا هیچ کاری نکرده اید؛ با این وجود در آیات قرآن کریم و روایات آمده است که در دعا کردن از فضل خداوند متعال بخواهید./840/پ202/ی

ارسال نظرات