۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۴۳۳۰۳۹
ریيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آران و بيدگل:

امر به معروف نشانه غيرت ديني، فطرت بيدار و عشق به مکتب است

ریيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آران و بيدگل، امر به معروف را نشانه غيرت ديني، فطرت بيدار و عشق به مکتب دانست و گفت: امر به معروف بستري براي افزايش انضباط اجتماعي،نظارت و آگاهي عمومي، سلامت جامعه است.
حجت الاسلام سميع الله مردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام سميع الله مردان ظهر امروز در نشست شوراي امر به معروف سازمان تامين اجتماعي اين شهرستان گفت: امر به معروف و نهي از منکر از فرايض مهمي است که قرآن و آموزه هاي اسلامي اهميت فراواني براي آن قائل شده است.

 

وي به معناي لغوي و اصطلاحي امر به معروف و نهي از منکر اشاره كرد و گفت:  معروف، در لغت به معني «شناخته شده»، از ماده عرف، و منکر به معني «ناشناس» از ماده انکار است.

 

اين مبلغ ديني افزود: امر به‌معروف در اصطلاح به‌ معناي فرمان دادن به هر کاري است که حُسن آن از نظر عقل و شرع شناخته شده است و نهي از منکر به معناي باز داشتن از هر کاري است که حُسن آن از منظر عقل و شرع ناشناخته است يا عقل يا شرع به قُبح آن حکم مي‌کند.

 

حجت الاسلام مردان همچنين با اشاره به اينکه امر به معروف و نهي از منکر، از اعظم شعائر دين و قوي ترين نشانه شريعت است، تصريح کرد: اهميت اين فريضه تا جايي است که سيماي امر به معروف در قرآن با ايمان به خدا، تلاوت قرآن، عدالت، صبر و شکيبايي و سيماي نهي از منکر با ظلم و ستم، عصيان و گناه، خيانت، ايجاد تفرقه عجين شده است.

 

وي به تشريح آيه 104 سوره آل عمران پرداخت و افزود: استدلال از اين آيه بر دو مرحله اي بودن اين فريضه است، يکي مرحله فردي که هر کس بايد به تنهايي وظيفه نظارتي خود را انجام دهد و ديگري مرحله همگاني و دسته جمعي که در اين حال، همه مردم موظف هستند براي پايان دادن به نابساماني هاي اجتماعي دست به دست هم بدهند.

 

ریيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آران و بيدگل افزود: جنبه فردي امر به معروف و نهي از منکر محدود به توانايي فرد است، اما قدرت در جنبه گروهي آن وسيع تر و از شئون حکومت اسلامي است.

 

حجت الاسلام مردان گفت: بر اساس اين آيه، اجراي اين فريضه علاوه بر وظيفه عمومي و همگاني، نيازمند پيگيري يک گروه سازمان يافته و منسجم و داراي قدرت است.

 

عضو ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر آران و بيدگل افزود: همچنين در اين آيه بر کفايي بودن امر به معروف با توجه به عبارت «منکم امه» استدلال شده است.

 

ریيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آران و بيدگل يادآور شد: آيات متعدد بسياري در قرآن کريم وجود دارد که به اهميت فريضه امر به معروف و نهي از منکر اشاره مي کند.

 

وي در ادامه ضمن تبيين رواياتي در زمينه امر به معروف و نهي از منکر، گفت:با مطالعه دقيق در زندگي با برکت ائمه معصومين(ع) متوجه مي شويم که آنها پيوسته برپا دارنده اين فريضه بزرگ ديني بوده اند و از اين فريضه به عنوان رسالتي الهي براي امت اسلامي ياد کرده اند.

 

ریيس اداره تبليغات اسلامي آران و بيدگل همچنين به اهميت اين فريضه در حکومت اسلامي اشاره كرد و تصريح کرد: اصل هشتم قانون اساسي به اين امر اشاره مي کند که در جمهوري اسلامي ايران دعوت به خير، امر به معروف و نهي از منكر وظيفه‌اي است همگاني و متقابل بر عهده مردم نسبت به يكديگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است.

 

حجت الاسلام مردان افزود: بر اساس آموزه هاي اسلامي و نص قانون اساسي امر به معروف و نهي از منکر  يک عمل همگاني و متقابل است که هيچ کس نمي تواند از زير بار مسؤوليت آن شانه خالي کند.

 

وي به ديدگاه معمار کبير انقلاب نسبت به اين فريضه نيز اشاره و افزود: از ديدگاه امام خميني(ره) امر به معروف و نهي از منکر دو اصلي است که مي خواهد تمام اقشار مسلمين را اصلاح کند و به همه ماموريت داده شده که در اين مسير گام بردارند.

 

اين استاد حوزه و دانشگاه، امر به معروف را نشانه غيرت ديني، فطرت بيدار، عشق به مکتب دانست و گفت: امر به معروف بستري براي افزايش انضباط اجتماعي، نظارت و آگاهي عمومي، سلامت جامعه است.

 

حجت الاسلام مردان، به برخي از آثار و برکات امر به معروف اشاره کرد و يادآور شد: در دوران معاصر، ظهور انقلاب اسلامي يکي از برکات اين فريضه بود که باعث شد حکومت دست نشانده طاغوتي جاي خود را به حکومت اسلامي دهد./1307/202/ب3

ارسال نظرات