۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۳۳۱۹۷
آیت الله مظاهری:

قیامت، روز تأثیر اعمال دنیوی در هویت انسانی است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که کلمه قرآنی«اَشتاتَاً» یعنی در روز قیامت همه به شکل انسان وارد صف محشر نمی شوند، گفت: روز قیامت روز تأثیر اعمال دنیوی در هویت انسانی است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: روز قیامت روز تأثیر اعمال دنیوی در هویت انسانی است.

 

وی در ادامه تفسیر آیات سوره زلزال افزود: می توانیم برداشت های زیادی از آیات این سوره داشته باشیم ولی دو برداشت اساسی و مهم است، اول این که در روز محشر همه اعمال تجسم پیدا می کنند و دوم این که هر کس به تناسب اعمالش پاداش و جزا می بیند.

 

حضرت آیت الله مظاهری ابراز کرد: تجسم اعمال یعنی در عالم برزخ و روز قیامت هر عملی در دنیا انجام داده باشیم به تناسب نوع عمل، صوررت بندی می شود، که اگر اعمالمان اعمال خوبی باشد، به بهشت می رویم و از نعمت ها بهرمند می شویم و اگر اعمالمان بد باشد به جهنم رانده می شویم و از نقمت ها رنج می بریم.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: خداوند با آیه «کلوا و اشربوا فی الایام الخالیه» از بهشتیان پذیرایی می کند و با آیه «ذالک بما قدمت ایدیکم» جهنمیان را مجازات می کند.

 

وی به حالات ظاهری امام خمینی(ره) در هنگام خواندن دو آیه آخر سوره زلزال اشاره کرد و گفت: در جلسه تفسیر امام خمینی(ره) بودیم، زمانی که امام عزیز به این تفسیر این دو آیه رسیدند حالت دگرگونی در ایشان به وجود آمد و می گفتند، آیه نمی گوید یری جزائه، بلکه می گوید «یَرَهُ»، یعنی در آخرت صورت واقعی خودِ عمل را مشاهده خواهیم کرد.

 

حضرت آیت الله مظاهری تأکید کرد: قرآن روی مسأله تجسم عمل خیلی پافشاری کرده تا جایی که حدود شصت آیه از قرآن به مبحث تجسم عمل دلالت دارد و این تأکید قرآن نشانه اهمیت این مبحث است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به داستانی از فردی که خدمت پیامبر(ص) آمد و راجع به کلمه قرآنی «اَشتاتَاً» سؤال پرسید و پیامبر(ص) در پاسخ گفتند، این کلمه یعنی در روز قیامت همه به شکل انسان وارد صف محشر نمی شوند، تبیین کرد: روز قیامت روز تأثیر اعمال دنیوی در هویت انسانی است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: افرادی که عامل به احکام الهی بوده اند، مثل ماه شب چهارده می درخشند و زیر لوای حق از آب حوض کوثر می نوشند و افرادی که رویگردان از احکام الهی بوده اند به شکل های حیوانی در می آیند و بعد از تحمل سختی ها و  پنجاه هزار سال معطلی رهسپار جهنم می شوند.

 

وی با اشاره به دقت نظر مأموران الهی در روز رستاخیز، تصریح کرد: آن قدر تجسم اعمال در روز قیامت دقیق است که کافران با مشاهده تجسم اعمالشان می گویند ای کاش بین ما و اعمالمان هزار سال فاصله بود.

 

حضرت آیت الله مظاهری در پایان افزود: انشاء الله هیچ کدام از ما جزء جهنمیان نباشیم و زمانی که از خانه قبر خارج می شویم مُهر ولایت بر پیشانیمان از طرف امیرمؤمنان(ع) بخورد و رهسپار بهشت شویم./201/867/ب1

ارسال نظرات