تبلیغ عملی اثرگذارترین شیوه برای هدایت مردم به سوی دینداری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در جمع تعدادی از مبلغان دینی، گفت: تبليغ با محتواي متناسب و مورد نياز مخاطبان، مستلزم شناخت كافي و مناسب از نيازهاي مخاطبان است.
وی با بیان این که مسأله تبلیغ در اسلام از قداست خاص و جايگاه ويژهاى برخوردار است و به عنوان يك تكليف شرعى و جهاد اجتماعى شمرده مى شود، افزود: امروزه با پيچيده تر شدن دنيا و وسايل ارتباط جمعي، تبليغات مهم ترين نقش را در فريب يا هدايت ملت دارند و بخش عظيمى از بودجه سالانه كشورها را به خود اختصاص مىدهد.
استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به اينكه ديگر نميتوان با شيوههاي سنتي نسل امروز را با مذهب و دين آشنا كرد بر ضرورت تخصصي شدن امر آموزش و تبليغ دين تأكيد كرد و اظهار داشت: تبليغ ديني بزرگترين نقش را در عروج و افول تمدنها و مليتها داشته است.
حجت الاسلام صادقی تبليغ و اطلاعرساني را اولويت نخست در جهان امروز عنوان كرد و افزود: جهان غرب و غيرموحدين در بحث تبليغ و اطلاعرساني بهدنبال منافع مادي خود هستند، اما جهان اسلام كه از موحدين، مسلمانان و شيعيان تشكيل شده است، تلاش دارد تا مفاهيم ديني، ارزشي و اجتماعي كه دربرگيرنده سعادت دنيوي و اخروي انسان است را محور جوامع انساني قرار دهد.
وی با اشاره به آسيبهاي تبليغ و اطلاعرساني ديني، شكل اطلاعرساني ديني را مهم برشمرد و افزود: نسل جوان امروز جامعه، در فضايي رشد كردهاند كه با گذشته متفاوت است و بيشتر مخاطبان ما افرادي تحصيل كرده و باسواد هستند، در نتيجه مبلغان مجالس و محافل مذهبي بايد داراي سطح سواد بالا بوده تا بتوانند به جوانان نزديك شوند و در آنها تأثيرگذار باشند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که در کنار شیوه و ابزارهای نوین اطلاع رسانی دینی نباید از شیوه های سنتی نیز غافل شویم، خاطرنشان کرد: مبلغان بايد به صورت هدفمند و براساس مبناي ديني مطالب خود را به مخاطبان عرضه کنند و سؤالات و شبهات ديني مخاطبان را به صورت شفاف پاسخ دهند.
وی بر لزوم توجه به محتواي تبليغ از سوی روحانیان تأكيد كرد و افزود: اينكه مبلغان از چه روشها و ابزاري براي تبليغ استفاده ميكنند بسيار مهم است و بايد در اين راستا به محتواي تبليغات خود توجه كنند تا خدشهاي به دين وارد نشود.
حجت الاسلام صادقی با اشاره به اينكه در زمان هاي گذشته به ويژه در دوره رسالت پيامبر اكرم(ص)، تبليغ به شكل چهره به چهره و رو در رو با مخاطب انجام مي گرفت، بيان داشت: اما در دوره كنوني با وجود تمامي امكانات سخت و نرم افزاري نحوه تبليغ ديني با توجه به مقتضيات زماني تغيير يافته است.
استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اينکه در عصر حاضر دو جبهه فرهنگي حق و باطل در مقابل هم قرار گرفته اند، اظهار داشت: امروز جبهه حق به فرماندهي مقام معظم رهبري و جبهه کفر به سردمداري غرب در مقابل هم ايستاده اند و دشمن در تلاش است اسلام ناب را در جوامع اسلامی تضعیف و خدشه دار کند.
وی با اشاره به اثربخشي تبليغ عملي اظهار داشت: در هر زماني که روحانيت لطمه ديده و نتوانست آن گونه که بايد مؤثر باشد در اثر غفلت هايي بود که خيال ميکردند صرفاً با حرف زدن ميتوان مشکلات را برطرف کرد.
حجت الاسلام صادقی با بیان این که عمل یک مبلغ و روحانی مردم را به سوی دیندار هدایت می کند، ادامه داد: تقوا، عمل به واجبات، اجتناب از گناهان، خوش رفتاري و امين بودن از جمله صفات نيکويي است که ميتواند در جذب مردم به دين تاثير داشته باشند.
وی با بیان این که آنچه که ميتواند مردم را نسبت به نظام اسلامي خوشبين کند عمل یک طلبه و روحانی است، افزود: تبليغ عملي بايد بگونهاي باشد که افرادي که به مساجد يا حتي بازار ميروند مسلماني را به خوبي لمس کنند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران، تبليغ دين را مهم ترين وظيفه روحانیت دانست و گفت: مکتب تشيع با تبليغ عالمان دين حفظ شده است.
استاد حوزه علمیه، جهانی سازی اسلام ناب را نیازمند تبلیغ صحیح و هدفمند آن دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) با آغاز نهضت عظیم اسلامی، مکتب تشیع را در جهان تبلیغ و فراگیر کردند.
حجت الاسلام صادقی با تاکيد بر ضرورت جذابيت در تبليغ دين اظهار داشت: سخنراني گيرا و جذاب و نوشتن کتاب و مقاله از مهمترين روشهاي تبليغي کارساز است./950/202/ب2