۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۳۳۴۶۱
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

نقش التزام به صفات الهی در سبک زندگی اسلامی

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نقش التزام به صفات الهی در سبک زندگی اسلامی، گفت: آثار اعتقاد به قدرت خداوند متعال در زندگی انسان در کنش های اجتماعی انسان تعیین کننده است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عصر امروز در سخنرانی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی صفات رحمت و قدرت خداوند از نگاه آیات ۵۸ و ۵۹ سوره نور پرداخت و گفت:باور به هر یک از صفات خداوند در زندگی انسان آثار خاصی دارد؛ بر این اساس در دعای سمات آثار اعتقاد و التزام به این صفات در زندگی بیان شده است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه صفت رحمت الهی معمولاً در کنار صفت قدرت الهی در قرآن کریم آمده است، گفت: حضرت امام علی(ع) در دعای کمیل قبل از هر اشاره‌ای به صفات الهی بر روی این دو صفت تأکید فرموده است.

 

وی ترک غرور را یکی از آثار مهم اعتقاد و التزام به قدرت خداوند متعال دانست و گفت: برخی از صفات در امور شخصی انسان وجود دارد که کنش های کلان اجتماعی را تعیین می‌کند؛ بر این اساس التزام به صفات الهی در سبک زندگی اسلامی تعیین کننده و حیاتی است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه معصومین(ع) به مؤمنان آموزش داده‌اند که در ذات خدا تفکر نکنیم، گفت: در مقابل در مورد تفکر صفات خدا در بین دانشمندان دینی سه دیدگاه وجود دارد؛ اولین دیدگاه مشهور به دیدگاه تعطیل است که به معنای عدم توانایی در تفکر نسبت به صفات خداوند متعال است.

 

وی ادامه داد: دومین دیگاه دیدگاه تشبیه است که معتقدند صفات خداوند متعال را به صفات بندگان تشبیه می‌کنند؛ این در حالی است که هر دو دیدگاه از نگاه ائمه معصوم(ع) باطل و غلط است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی سومین دیدگاه را«دیدگاه تنزیل» عنوان و این دیدگاه را دیدگاه منتخب و مورد قبول امامان معصوم(ع) توصیف کرد و گفت: براساس دیدگاه تنزیل می‌توان مفهوم صفات را از محل صفات مخلوقات درک کرد مشروط بر آنکه لوازم صفات مخلوق که زمینه صفت به حساب می‌آید را باید نسبت به صفات خداوند متعال تفریق کرد؛ بر این اساس به عنوان مثال زمانی که می‌گوییم خداوند متعال«حیّ» است می‌توان مفهوم این واژه را از زنده بودن انسان‌ها و سایر مخلوقات درک کرد مشروط بر اینکه مفهوم این صفت را منهای لوازم آن برای مخلوقات برای خداوند متعال بدانیم در چنین حالتی خداوند متعال«حیّ» است بدون آنکه نفس بکشد یا نیازی به نفس کشیدن داشته باشد.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در دایره قدرت الهی مصادیق سه حالت کلی ضد عقل، مافوق عقل و مطابق درک عقل را دارند، اظهار کرد: گاهی برخی سؤالاتی را مطرح می‌کنند که خلاف عقل است؛ بر این اساس حتی در اوایل ظهور اسلام معصومین(ع) با سؤالاتی همچون این مصداق مواجه می‌شدند که«آیا خداوند قادر است به اینکه جهان را در یک تخم مرغ جای دهد؟» این در حالی است که اساس مساله غلط است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) مصادیق مسائل ضد عقل را از مصادیقی دانست که قدرت به آن تعلق نمی‌گیرد، گفت: این به این معنا نیست که خداوند متعال قادر به حل این مساله نیست بلکه فعلیت مصداق توان حمل این مساله را ندارد؛ بنابراین خود آن مصداق از دایره قدرت الهی خارج می‌شود.

 

وی تأکید کرد: زمانی که یک مساله به دلیل عدم توان در حمل جواب از دایره قدرت الهی خارج می‌شود نمی‌تواند نفی کننده قدر الهی در حل آن مساله باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مصادیق درک عقل را در سیطره قدرت الهی دانست و گفت: باید در نظر داشت که سومین مصادیق که مافوق درک عقل است نیز در سیطره الهی است؛ آثار اعتقاد به قدرت خداوند متعال در زندگی انسان در کنش های اجتماعی انسان تعیین کننده است./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات