۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۴۳۳۴۷۶
شیخ الازهر:

تفکر خوارج از سوی ابن تیمیه احیا شد

شیخ الازهر مصر ضمن بررسی افکار تکفیری ابن تیمیه خاطرنشان کرد: رییشه تکفیری‎ها به خوارج دوران امام علی بر می‎گردد و ابن تیمه آن را در عصر کنونی احیا کرد.
شیخ الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد الطیب، شیخ الازهر مصر در سخنانی روزانه خود در ماه رمضان که از شبکه‎های مختلف مصر پخش می شود، ریشه تکفیری‎ها را متعلق به دوران خوارج در زمان امیر المومنین علی (ع) دانست و گفت: خوارج در دوران امام علی (ع) به وجود آمدند و چند سال بعد در حالی که روبه زوال و نابودی پیش می رفتند، از سوی ابوالاعلی المودودی و سید قطیب احیا شدند.

 

وی ریشه خوارج را مساله حاکمیت دانست و افزود: خوارج، حاکمیت را فقط از آن خداوند می دانند و بر همین اساس هر شخصی و یا هر قانونی که ادعای حکمیت کند را کافر می‎دانند زیرا با مساله الوهیت در تنزاع است.

 

شیخ الازهر مصر فتوا و تفکرات جریان‎های تکفیری را برگرفته از افراط و زیاده روی دانست به طوری که در برخی از دوران‎ها حتی نماز خواندن را غیر ضروری اعلام کرده بودند.

 

وی افکار و اندیشه‎های تکفیری‎های را بی ارتباط با دین مبین اسلام خواند و اظهار داشت: تفکرات ابن تیمیه نتیجه مشکلات و سختی‎های است که در زندگی خود با آن مواجه شد.

 

الطیب ادامه داد: ابن تیمیه تنها یکی از میلیون ها عالم مسلمان است اما متأسفانه برخی از مردم میلیون‎ها عالم که افکار تکفیری را حرام دانسته‎اند، پرها کرده‎اند و به سخنان رسول اکرم (ع) بی‎‏توجه هستند و به اندیشه‎های ابن تیمیه روی می آورند./994/ب902/د

ارسال نظرات