۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۳۳۵۷۰
حجت‌الاسلام ماندگاری:

بخشش و گذشت را باید از امام حسن آموخت

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: اگر بخواهیم به شیوه امام مجتبی(ع) تربیت شویم صفت جود، کرم، بخشش و گذشت را باید از ایشان بیاموزیم.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری استاد حوزه علمیه شامگاه دوشنبه 31 خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: اگر بخواهیم به شیوه امام مجتبی(ع) تربیت شویم صفت جود، کرم، بخشش و گذشت را باید از حضرت بیاموزیم چرا که ایشان در درجه اعلای کرم قرار قرار داشتند.

 

وی افزود: ما نباید به مقدسات برادران اهل سنت جسارت کنیم بلکه اگر رفتار کریمانه نسبت به آنان داشته باشیم به یقین از سفره اهل بیت بیشتر بهره می برند یعنی ما باید با جود بخشش برای معصومین(ع) مشتری جمع می کنیم و این خدمت به اهل بیت(ع) است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برای داشتن این صفت زیبای امام حسن(ع) دو اعتقاد لازم است، عنوان کرد: نخست اینکه منبع جود و کرم و سخاوت و بخشش خدا است و ما مانند حوض کوچک متصل به او هستیم هرچه قدر خروجی ما بیشتر باشد ورودی از منبع لایزال الهی بیشتر می شود.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه 21 سوره بقره اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرمایند: اگر یکی ببخشید من 700 برابر می بخشم؛ هر فردی با چنین باوری به همه افراد جود وکرم دارد و اگر هم روزی فقیر شد می داند که آزمایش الهی است.

 

وی با اشاره به اعتقاد دیگر برای داشتن صفت زیبایی امام حسن(ع) بیان داشت: باور داشتن قیامت سبب می‌شود که فرد به جود و کرم اعتقاد قوی پیدا کند در این صورت است که سعه وجودی، وظرفیت بالا پیدا می کند، در قیامت نیز دست او بسیار پر می‌شود.  

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به چند نوع گذشت و بخشش، ابراز کرد: گذشت از خطای دیگران، گذشت از مال و جان اهمیت بالایی دارند؛ شهدا که از جان خود گذشتند هم به جامعه اسلامی و امنیت کشور کرم کردند هم به خود که بالاترین مقام و همنشینی بااولیا و انبیا را کسب کردند.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه ترک گناه کرم به خود است، گفت: نگویید خداوند صدای ما را نمی شنود و لطف او به ما نمی رسد بلکه ما با گناه در برابر حوض وجودی خود سد درست کرده ایم، ارتباط با نامحرم اینترنتی، اینستگرامی، وایبری و هر شکل دیگر حرام است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: گذشت از خطای دیگران کرم سه جانبه ای دارد دوری از کدورت در دل خود و نپروراندن کینه در دل او و کرم به روابط اجتماعی و اصلاح فضای اجتماعی است، هرکس دوست دارد در قیامت گرسنه و عریان محشور نشود در دنیا شکم های گرسنه را سیر و تن های عریان را بپوشاند./202/807/ب1

ارسال نظرات