۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۳۳۶۰۴
کارشناس مذهبی:

فضای مجازی مصداقی از جنگ نرم است

کارشناس مذهبی با بیان این‌که فضای مجازی مصداقی از جنگ نرم است، گفت: تاجایی که میتوانیم استفاده نادرست از این فضارا یکی از مصادیق جنگ نرم بر شمریم وهمین طور به عنوان یکی از ابزار نفوذ فرهنگی قابل بررسی است.
فضای مجازی

خانم لیلا امیر محمدی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبر نگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: فضای سایبر که در ایران به عنوان فضای مجازی واژه ای که وارد ادبیات علمی تخیلی شد و کاربران وشاغلان کامپیوتربه سرعت آن را به کار بردند،  بنابراین استفاده از اینترنت وشبکه مخابرات دیجینال درحال رشد بود و این اصطلاح جزئی از ادبیات روز مره افراد شد.

 

وی تصریح کرد: قدرت تاثیر گذاری اینترنت وفضای مجازی به قدری گسترده هست که در عرصه های مختلف زندگی مردم از جمله اقتصاد، فرهنگ، سیاست، اجتماع، اخلاقیات، اعتقادات وایمان قابل مشاهده است.

 

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: تاجایی که میتوانیم استفاده نادرست از این فضارا یکی از مصادیق جنگ نرم بر شمریم، وهمین طور به عنوان یکی از ابزار  نفوذ فرهنگی قابل بررسی است.

 

امیر محمدی اضافه کرد: طبق پژوهش های صورت گرفته کشور ایران درمیان کشورهای خاورمیانه بیشترین استفاده را از فضای مجازی میکند، لذا باید این استفاده مدیریت شود تا بهره برداری صحیح واصولی در جهت رشد افراد جامعه بخصوص جوانان به کار گرفته شود.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: ما باید با استفاده ازتوانایی ها و استعدادهای جوان کشور و باسیاستگذاری صحیح واقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون ازدست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور تاثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.

 

این کارشناس مذهبی در بخشی از سخنانش خاطر نشان کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد استفاده گسترده از اینترنت و فضای مجازی سبب احساس ناکامی، تنهایی، اضطراب و به طورکلی کاهش سلامت روانی  میگردد.

 

امیر محمدی با اشاره به چند آسیب فضای مجازی گفت: یکی از این آسیب ها مشغول شدن فکر وذهن  جوان ونوجوان به موارد مبتذل وبیهوده تا دیگرجایی برای رشد و شکوفایی علمی ومعنوی باقی نمی ماند، متاسفانه دشمن باسرگرم کردن جوانان ونوجوانان اخلاقیات واعتقادات جامعه راهدف گرفته است وباظاهری زیباوجذاب افراد را وارد این لجنزار میکند.

 

وی بیان داشت: دومین آسیب، عشق ها و روابط مجازی یا همان عشق های اینترنتی است که متاسفانه به معظلی تبدیل شده است اگر به ازدواج منجر شود یک ارتباط شکننده وغیرقابل اعتماد بین دوطرف وجود دارد که دراکثر موارد به طلاق ختم میشود، اگر هم به ازدواج نینجامدباعث شکست عاطفی افراد درگیر میشودوبه طور کلی بنیان خانواده رادچار مشکل میکند.

 

این کارشناس مذهبی افزود: آسیب بعدی که وجود وارد نبودن حریم شخصی وخصوصی در این فضاها به طوری که مانند یک محفظه شیشه میماند و اطلاعات خصوصی افرادبه راحتی دراختیار دیگران قرار میگیرد و این موضوع امنیت روانی جامعه را تهدید میکند.

 

خان امیر محمدی ادامه داد: تضعیف رابطه والدین وفرزندان هست زمانی که فرزندان وقت خود را در فضاهای مجازی میگذارننداز تعامل بین افراد خانواده خودداری میکنند و ارتباط اعضای خانواده کمرنگ میشود، به طورکلی میتوان از آسیب‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی نام برد.

 

وی در پایان گفت: اما اگر استفاده از فضای مجازی به صورت صحیح انجام گیرد مزایایی هم دارد، از جمله  آسان شدن ارتباط بین افراد جامعه از نظر آموزشی وپژوهشی هم میتواند مفید واقع شود و همچنین در مساله خدمات شهروندی وخدمات دولتی به صورت مستقیم و در بعد اشتغال وتجارت الکترونیک هم کاربرد مثبت داشته باشد./866/202/ب3

ارسال نظرات