۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۴۳۳۶۴۰

جلوگیری از ساخت مسجد جامع در سوییا اسپانیا

بدگمانی های اجتماعی و کم توجهی و عدم حمایت دولت ها ، منجر به شکست و جلوگیری از 3 طرح ساخت مسجد جامع در شهر 'سوییا' واقع در جنوب اسپانیا شده است.
مسجد سیاتل آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه ال موندو روز دوشنبه نوشت : در سوییا 8 مسجد که رسما به ثبت رسیده اند، برای جمعیت 30 هزار نفری مسلمانان وجود دارد. اکثر این مساجد در محل تجاری و انبارهای صنعتی فعالیت می کنند و با کمبود شدید امکانات روبه رو هستند و فضای مورد نیاز برای جمعیت زیادی از نماز گزاران را ندارند.


«جهاد ساراسوآ» مدیر جامعه اسلامی مسجد 'ایشبیلیا' می گوید که هیچ یک از این اماکن برای فعالیت های یک مسجد گنجایش لازم را ندارد. تنها فعالیتی که در آنها انجام می شود اقامه نماز است و مطالعه یا توجه به کودکان و سالخوردگان در این اماکن ممکن نیست.


برپایی و تشکیل یک مسجد در فضای اجتماعی سوییا کار رضایت بخشی است، اما اجاره کردن اماکن، دردسرهای خود را دارد. در برخی از موارد، صاحبان اماکن وقتی متوجه می شوند که قرار است بعنوان مسجد استفاده شود، از اجاره دادن آن صرف نظر می کنند.


در سال های اخیر همچنین نوعی مانع اجتماعی برای بوجود آمدن مساجد بزرگ مشاهده می شود. از 5 طرح برای بنا نهادن یک مسجد جامع در سوییا ، سه مورد آنها به دلیل تظاهرات همسایه ها و ابهامات سیاسی با شکست مواجه شده است.


دو طرح دیگری که هنوز در جریان است باز هم در همان بن بست موارد قبلی به دلیل کارشکنی نهادهای مدنی و سیاسی گرفتار شده اند.


حرکت اولیه برای انجام این ابتکار در سال 2004 انجام شد. شهردار سوییا در آن زمان «آلفردو سانچس مونتسیرین» (Alfredo Sánchez Monteseirín )، بود که زمینی در برمخالس (Bermejales ) برای این امر به جامعه اسلامی اسپانیا داد و مجوزهای ساخت را تسهیل کرد. اما همسایگان محلی به رهبری «کنچیتا ریواس» (Conchita Rivas )، از حمایت حزب 'مردمی' برخوردار شدند، کار را به دادگاه کشانده و نهایتا پروژه را نقش بر آب کردند./982/ب102/د

منبع: ايرنا

ارسال نظرات