۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۳۳۶۸۱

نکوداشت آیت‌الله سیدعبدالرسول شریعتمداری در جهرم برگزار شد

آیین پنجمین سالگرد رحلت آیت‌الله شریعتمداری جهرمی از شاگردان امام خمینی(ره) و فقهای جهان اسلام در جهرم برگزار شد.
1

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، حجت‌الاسلام سیدعلی آیت‌اللهی در آئین پنجمن سالگرد رحلت آیت‌الله سیدعبدالرسول شریعتمداری جهرمی با گرامی‌داشت یاد و خاطره این عالم وارسته و مفسر قرآن کریم، با اشاره به حدیث امام صادق(ع) از علما به عنوان وارثان انبیا یاد کرد و اظهارداشت: با بررسی نشانه‌های ائمه اطهار(ع) در زندگی علما پی به این سخن گوهربار امام صادق(ع) برده می‌شود.

وی با اشاره به آیه 28 سوره مبارکه حدید پاداش تقوا، ایمان و اعتقاد به خدا و پیامبر(ص) را سه چیز دانست و افزود: دوکفل رحمت، نورانیت قلب و آمرزش پاداش تقوا به خدا و ایمان به پیامر(ص) به متقیان است.

این استاد حوزه با بیان اینکه از جلوه‌های تقواپیشگی رسیدن به رحمت گسترده خدا و برخورداری از رحمت الهی است به بیان معنای کفل پرداخت و گفت: این واژه به معنای کفالت و سرپرستی خلق است و نصیب کسی می‌شود که دارای مرتبه بالا از ایمان باشد.

وی مراد از کفل را امام حسن(ع) و امام حسین(ع) عنوان کرد و ابرازداشت: وجود مقدس این دو امام همام دو کفل رحمت و دو نصیب عظیم از کرامت الهی بوده چرا که آنها سبب نزول رحمت‌های الهی، منبع کرامت و وسیله‌ای عظیم به سوی رحمت هستند.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام سیدیحیی شریعتمداری، نوه آیت‌الله شریعتمداری جهرمی با بیان خاطراتی از این مجتهد و فقیه وارسته گفت: آیت‌الله شریعتمداری در امورات شخصی رئوف و مهربان و در آداب شرعی سخت‌گیر بود.

وی با گرامی‌داشت یادوخاطره علما وارسته جهرم، وجود آنها را عاملی برای ملقب شدن این شهرستان به دارالمومنین توسط مقام معظم رهبری عنوان کرد.

مدیحه‌سرایی ذاکر از مداحان اهل‌بیت(ع) دیگر برنامه این مراسم بود.

مرحوم آیت الله حاج سید عبدالرسول شریعتمداری جهرمی، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین میزرا سید محمّد علی شریعتمداری (مشهور به حاج فاضل)، متولد 1308 شمسی (1348قمری) در جهرم بود. وی دارای تحصیلات عالی حوزوی در شهرهای جهرم، شیراز، قم و نجف اشرف تا درجه رفیع اجتهاد بوده است.

از جمله اساتید وی در جهرم آیت‌الله سید ابراهیم حق شناس، حجج اسلام شیخ عطاءالله حقدان، سید ابوالقاسم مهدوی، شیخ محمّد نمازی، سید محمّد احمدی و در شیراز آیت‌الله شیخ ابوالحسن حدائق بوده است.

این عالم ربانی در قم، از محضر حضرات آیات مطهری، شیخ مرتضی حائری، سید محمّد محقق داماد، شهید صدوقی، علامه طباطبایی و آیات عظام بروجردی، گلپایگانی، امام خمینی(ره) و منتظری بهره‌مند شده و در نجف اشرف نیز، از محضر آیات عظام میرزا هاشم آملی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی استفاده برده است.

آیت‌الله شریعتمداری جهرمی با بهره‌گیری از استعداد و ذکاوتی ذاتی به مقام والای اجتهاد نائل آمده و از آیت‌الله میرزا هاشم آملی، مفتخر به دریافت اجازه اجتهاد شد و از آیات عظام خوئی و محقق داماد و شیخ آقا بزرگ تهرانی اجازاتی دریافت کرد.

آیت‌الله شریعتمداری نوه دختری آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی لاری و داماد حجت‌الاسلام والمسلمین سید یحیی نجفی (روانبخش) بود.

این روحانی جلیل‌القدر در شهر مقدس قم سکونت داشت و سالی چند ماه به زادگاه خویش جهرم آمده و محل اقامه جماعت وی در مساجد حاج عبدالله، بهارستان و حاج آقا علی در کوی دشتاب بود.

از آثار وی، "نخبةالبیان فی تفصیل سیدة النسوان"، الکلمات الغراء فی خصائص فاطمة الزهرا(س)، به عربی، "الاجتهاد و الاخبار"، به عربی و به مناسبت کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، اثنتا عشرة رساله فی القواعد التفیسریه و الفقهیه، شرح بر کتاب المهذب البارع قاضی ابن البراج طرابلسی، مقاله "الجهاد من المهد الی اللهد"، به عربی، در باره  جدّ خود آیت العظمی سید عبدالحسین نجفی لاری جهرمی در کتاب مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی نجفی لاری، مقاله "غیبت الامام مهدی(ع) بین النصوص و النقود" به عربی، درج در مجله علوم الحدیث، "قاعدة الجب"، به عربی و به مناسبت کنگره بزرگداشت دویستمین سالگرد میلاد شیخ مرتضی انصاری بوده است. وی همچنین تقریراتی بر دروس خارج آیت‌الله بروجردی، کتاب حج و کشف البیان نیز دارد.

آیت‌الله سیدعبدالرسول شریعتمداری جهرمی خرداد ماه سال 90 در سن 82 سالگی در قم دارفانی را وداع گفت./922/101/ب3

ارسال نظرات