۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۳۳۶۹۰

نمایش قرآن‎های خطی در آمریکا برگزار می‎شود

نمایشگاهی از قرآن های خطی کتابت شده در کشورهای مختلف اسلامی اواخر تابستان در آمریکا برگزار می شود.
قرآن خطی

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایشگاهی از قرآن های خطی نادر تحت عنوان "هنر قرآن: گنجینه هایی از موزه هنر ترک و اسلامی" در اواخر تابستان از روز 15 ماه اکتبر تا 20 فوریه میلادی در آمریکا برگزار می شود.

 

گروه Smithsonian که یک گروه دولتی مسؤول اداره تعدادی از موزه ها و مراکز تحقیقاتی در آمریکا است مسوولیت برگزاری این نمایشگاه را بر عهده دارد.

 

قرار است 48 قرآن دستنویس موجود در موزه هنر ترک و اسلامی که در استانبول قرار دارد در این نمایشگاه در معرض دید مردم آمریکا قرار گیرد.  

 

قرآن های موجود در این موزه در کشورهایی مانند مصر، سوریه، افغانستان، ایران، ترکیه و عراق کتابت شده اند.

 

امپراتوری عثمانی در آخرین روزهای عمر خود تعداد زیادی از قرآن های خطی را از سراسر امپراتوری به استانبول منتقل کرد و این قرآن ها اینک در موزه هنر ترک و اسلامی نگاهداری می شوند.

 

یکی از این قرآن ها قرآنی است که در سال 1307 میلادی کتابت شده و در مقبره اولجایتو، یکی از پادشاهان مغول در شهر سلطانیه ایران قرار داشته است. سلطان سلیمان عثمانی این قرآن را در سال 1531 میلادی به ترکیه آورده و آن را به بستگان خود داد.

 

معصومه فرهاد، کتابدار ارشد موزه هنر اسلامی در ترکیه برگزاری نمایشگاه قرآن های خطی این موزه در آمریکا را موقعیتی مناسب برای نمایش هنر اسلامی عنوان کرد./990/ب903/د

ارسال نظرات