۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۴۳۳۷۰۷
عضو خبرگان رهبری تبیین کرد؛

اخلاق کریمه از دیدگاه امام صادق/ امام حسن نمونه اعلای خلق کریم بودند

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با بیان این که برخی از خلق ها کریم هستند، گفت: امام صادق(ع) می فرماید: «خدا پیامبرش را به اخلاق کریمه تخصیص داد، بنشینید و با خود محاسبه کنید که از اخلاق ایشان چیزی دارید که اگر داشتید خدا را شکر کنید و در غیر این صورت از خدا بخواهید این اخلاق را به شما بدهد.»
حجت الاسلام والمسلمین کازرونی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین کازرونی، نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری امروز در حرم رضوی همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) این امام همام را کریم خواند و به تبیین واژه کریم و کرامت پرداخت.


این استاد حوزه و دانشگاه امام حسن مجتبی(ع) را نمونه اعلای خلق کریم خواند و گفت: ایشان چه در عبادت و چه در انجام اعمال بسیار با کرامت بودند و به مردم خدمت می کردند.
 

وی با بیان این که شخص کریم، ارزش هایی را با خود دارد، گفت: کلمه «کریم» یک صفت است یعنی دارای کرامت است، گاهی به اشیاء کریم گفته می شود از جمله در لغات عرب به جواهرات سنگ کریمه می گویند چون با ارزش است اما در زبان فارسی کریم را برای اشخاص بکار می بریم.
 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با اشاره به این که در قرآن نیز کریم را برای غیر شخص به کار می برد، گفت: در قرآن گاهی رزق کریم شمرده می شود، برخی اوقات برخی از روزی ها دارای ارزش بیشتری هستند از جمله این که اگر روزی انسان ایمان و عمل صالح شود در برابر رزق معمول مانند خوردنی ها کریم و از ارزش بالاتری برخوردار است.


استفاده مطلوب سبب کریم شدن یک چیز می شود

این استاد حوزه علمیه عافیت و سلامتی را زرق کریم خواند و اظهار کرد: داشتن مال بسیر در برابر سلامتی ارزشی ندارد.


وی با بیان این که شیء وقتی کریم است که به خوبی از آن استفاده شود، ابراز کرد: علم و منصب های اجتماعی زمانی کریم است که خیز نسبت به خود و دیگران داشته باشد وگرنه شوم خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین کازرونی قرآن را کریم دانست و گفت: برخی از نوشته ها کریم هستند چنانچه خداوند در مورد قرآن آن را کریم می داند چون دارای مطالب مفید است و همچنین انسان ها را هدایت کرده است.
 

خدا و رسول خدا کریم هستند
 

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که در قرآن دو بار «رسول» را کریم بیان می کند، اظهار کرد: خداوند در یک جا پیامبر اکرم(ص) و در یک جا نیز جبرئیل را کریم می خواند، پیامبر(ص) کریم است چون خیلی ها را هدایت و نجات دادند، جبرئیل نیز رسول کریم است.


وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»، خاطرنشان کرد: خداوند کریم است و کرم خدا نهایت ندارد، روزی هایی را که خداوند به ما می دهد، بلاهایی را که از ما دور می کند، لطف هایی که به دارد و وجود ما نشان از کرم خدا است.
 

اخلاق کریمه از دیدگاه امام صادق(ع)


حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با بیان این که برخی از خلق ها کریم هستند، گفت: امام صادق(ع) می فرماید: «خدا پیامبرش را به اخلاق کریمه تخصیص داد، بنشینید و با خود محاسبه کنید که از اخلاق ایشان چیزی دارید که اگر داشتنید خدا را شکر کنید و در غیر این صورت از خدا بخواهید این اخلاق را به شما بدهد.»
 

عضو خبرگان رهبری به خلق هایی را که امام صادق(ع) برای خلق های کریمه برشمرد، اشاره و اظهار کرد: امام صادق(ع) ده خلق را برای خلق کریمه برشمرد از جمله این که انسان اهل یقین، صبر و استقامت و حلم و بردباری باشد همچنین قناعت، شکرگذار در برابر نعمت ها، حسن خلق، شجاعت، غیرت، مروت و جوانمردی و سخاوت داشته باشد.
 

سخاوت از خلق های کریمه و مورد تأکید اهل بیت(ع)
 

وی با اشاره به روایتی از اهل بیت(ع) به داشتن سخاوت تأکید و ابراز کرد: پیامبر(ص) می فرماید: «کافر سخی به خدا نزدیک تر است تا مؤمن بخیل» و نیز می فرمایند: «سخاوت درختی در بهشت است که هر کسی به شاخه ای از ان آویزان شود، اهل بهشت است و بخل درختی در جهنم است که هر کسی به شاخه ای از آن اتصال یابد به جهنم وارد می شود.»


حجت الاسلام والمسلمین کازرونی افزود: امیرمومنان در نهج البلاغه درباره بخل می فرماید: «بخل انسان را به اخلاق های بد می کشاند» بنابراین سخاوت مانند بخل کریم است و انسان باید اهل بزل و بخشش باشد./201/1310/ب1

ارسال نظرات