۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۹
کد خبر: ۴۳۳۸۵۹
دو نخبه جهان اسلام در گفت‌وگو با رسا؛

هنگامی که پای دلارهای سعودی در میان باشد حقوق کودکان یمنی اهمیت زیادی ندارد

دو تن از نخبگان جهان اسلام به بررسی اقدامات اخیر سازمان ملل متحد در حمایت از حکومت آل سعود پرداختند و تاکید کردند که سازمان‌های بین المللی به خاطر دلارهای سعودی حقوق کودکان یمنی را ندیده می‌گیرند.
ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف و  ظفر بنگاش

 

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، جهان شاهد حملات گسترده عربستان سعودی با حمایت ایالات متحده آمریکا و بعضی دولت‌های عربی به کشور یمن بوده است. در پی این تجاوز تاکنون بیش از هزاران نفر از مردم یمن که غالب آنان از غیر نظامیان، من جمله زنان و کودکان بودند کشته و زخمی شدند و بسیاری از اماکن عمومی و مسکونی، اماکن تاریخی و مذهبی، مدارس، بیمارستانها و زیرساخت‌های اقتصادی و حتی محموله های غذایی یمن هدف بمباران جنگنده‌های سعودی واقع شده است. در ادامه این تجاوزات، بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، عربستان سعودی و گروه ائتلاف عربی را به دلیل هدف قرار دادن کودکان در جنگ یمن در لیست سیاه خود قرار داد و بعد از چند روز به دلیل فشارهای عربستان به صورت موقت این کشور را از اسامی لیست سیاه خارج نمود.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد، ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان مسوول 60‌ درصد از کودکان کشته و زخمی شده در یمن طی سال گذشته میلادی بوده و در جریان حملات این ائتلاف 510 کودک کشته و 667 کودک دیگر زخمی شده‌اند. در گزارش همچنین آمده است: ائتلاف تحت رهبری عربستان مسئول نیمی از حملات نظامی به مدارس و بیمارستان‌ها در یمن بوده است.
مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک سازمان غیر دولتی بین المللی همواره به دنبال صیانت از ارزش‌های انسانی، صلح و عدالت در منطقه و جهان است؛ با توجه به حملات گسترده عربستان در منطقه، دکتر داود عامری، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با صدرو بیانیه ای از اینکه تاکنون سازمان‌های منطقه ای و بین المللی در برابر این جنایات تدابیر موثری را اتخاذ نکرده ابراز تاسف کرد و همچنین از کلیه سازمانهای بشردوستانه جهانی درخواست داشت تا با حمایت گسترده و هماهنگ از حقوق مردم یمن در برابر تجاوز و جنایات جنگی عربستان سعودی، به منظور حفظ واقعی صلح و امنیت جهانی تلاش کنند.
دراین راستا خبرگزاری رسا مصاحبه اختصاصی با 2 استاد و نخبه برجسته جهان ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف،
رئیس مرکز دفاع از حقوق بومی و آزادی بیان و سردبیر روزنامه دیرلرو از نخبگان مرتبط بامجمع جهانی صلح اسلامی و دکتر ظفر بنگاش، محقق مسلمان و مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر در تورنتو کانادا را ترتیب داده است. در ادامه متن مصاحبه را مشاهده می‌کنید:

رسا ـ چرا سازمان ملل علی رغم اذعان به جنایات عربستان سعودی اقداماتی جدی برای پایان دادن به آنها را در پیش نمی گیرد؟
ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف: علیرغم نقش مهم سازمان ملل، متاسفانه باید عرض کنم که این سازمان مهم موفق نبوده به جایگاه و نقشی که ذاتا داشته است دست پیدا کند. بنابراین بایستی تلاش شود تا ساختار این سازمان، خصوصا شورای امنیت، ارتقاء پیدا کند. آنچه که امروز در یمن شاهد آنیم برای اولین بار اتفاق نیافتاده. ما هم اکنون نیز شاهد این رویکرد در رابطه با اشغال فلسطین هستیم.
بعلاوه، سازمان ملل به شدت به ایالات متحده وابسته است. همچنین عربستان سعودی و رژیم اسراییل بعنوان ژاندارم آمریکا در خلیج فارس عمل می کنند. این که سازمان ملل شروع به انتقاد از عربستان می کند نشانگر دو نکته است: اول، سطح جنایات نظامی عربستان به درجه بالای وخامت رسیده و نادیده گرفتن آن مشکل است؛ دوم، مقامات بالای عربستان تلاش می کنند نقششان را ایفا کنند و اکنون "ارباب" تصمیم می گیرد اندکی "رعیت " خود را تنبیه کند.
ظفر بنگاش: متاسفانه سازمان ملل یک ارگان مستقل نیست. این سازمان تحت سلطه قدرت‌هاست و دبیرکل آن اغلب تسلیم تقاضاهای این قدرت‌ها می شود. این مساله درقضیه جنایات جنگی عربستان هم آشکار گردید که در گزارش خود سازمان ملل هم آمده اما این سازمان به علت تهدید عربستان به قطع کمک هایش به پروژه‌های مختلف سازمان ملل قادر نیست هیچ اقدامی علیه عربستان سعودی انجام دهد.


رسا ـ آیا زمان آن فرا نرسیده که شورای امنیت پرونده عربستان سعودی را به دادگاه بین الملل کیفری ارجاع دهد؟
ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف: مطمئنا تصمیم درستی خواهد بود. اما واقعیت امروز نشان می دهد که این واقعی نیست. همه چیز وابسته به موضع جامعه بین المللی است. مایلم دو عامل را برجسته کنم: نیروهای دمکراتیک غرب، در وهله اول، جنبش های حقوق بشر و اعضای پارلمان، و رسانه های عمومی؛ و دوم جوامع مسلمان. متاسفانه تفرقه شدید، پراکندگی و تضاد زیادی در میان مسلمانان وجود دارد. این مساله عمدتا پیامد دروان استعمار و سیاست‌های حمایتگرانه کشورهای اسلامی از اسراییل و  ویروس تکفیری است که به بدنه امت اسلامی سرایت کرده است.
ظفر بنگاش: قطعا بایستی عربستان سعودی در دادگاه کیفری بین المللی به اتهام  جنایت جنگی محاکمه شود. اما شورای امنیت سازمان ملل این کار را نخواهد کرد چرا که اکثر قدرت‌های دارای حق وتو مانند امریکا، بریتانیا و فرانسه  از متحدین نزدیک عربستان هستند. آنها از این رژیم وحشتناک به خاطر منافع خودشان حمایت می کنند. آنها اصول را فدای منافع شخصی می کنند.


رسا ـبه نظر شما چرا کشورهای غربی به خصوص آمریکا در مقابل اقدامات جنایات آمیز عربستان ساکت هستند و حتی با ارسال تسلیحات از آن حمایت می کنند؟
ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف: این یک نماد سیاست دو گانه است و اولین باری نیست که جامعه بین المللی با چنین رویکردی روبرو می‌شود. همانگونه که ذکر کردم، عربستان سعودی بخشی از سیاست خاورمیانه ای امریکاست و عمدتا نقشی را ایفا می کند که توسط ایالات متحده تعریف می شود.
ظفر بنگاش: دولت‌های غربی هیچ اقدامی علیه رژیم سعودی نخواهند کرد و از طریق فروش سلاح به این حکومت پادشاهی میلیون‌ها دلار کسب می کنند. فرانسه یک قرار داد 12 میلیارد دلاری، بریتانیا قرارداد 20 میلیاردی و امریکا قرارداد 60 مییلیاردی فروش سلاح با این کشور دارند. آنها در ادامه قراردادهای بیشتری نیز با این رژیم قرون وسطایی منعقد خواهند کرد. هنگامی که پای چنین مبالغ هنگفتی در میان باشد حقوق کودکان یمنی قابل اغماض می شود.


رسا ـسازمان کنفرانس اسلامی و سایر سازمان های اسلامی چگونه می توانند به حل بحران کمک کنند؟
ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف: متاسفانه سازمان همکاری‌های اسلامی به سازمانی برای مصون سازی عربستان تبدیل شده است که این یک بحران جدی برای کل جهان اسلام است. بایستی در جوامع اسلامی آگاهی بخشی گسترده  ای انجام شود تا به تحولات مثبتی دست یافت.
ظفر بنگاش: متاسفانه سازمان همکاری‌های اسلامی یک مجموعه جدی نیست. این سازمان از ابتدای تاسیس هیچ دستاوردی نداشته است. این سازمان به جای تقویت همکاری، چناچه نام آن می نماید، توسط بعضی از اعضا برای ایجاد تفرقه مورد استفاده قرار گرفته. چون عربستان سعودی نفوذ زیادی در این مجموعه دارد، این سازمان به بلندگوی رژیم قرون وسطایی عربستان تقلیل یافته.  از آنجا که رژیم عربستان مقصر اصلی در ارتکاب جنایت بر علیه مردم بی گناه یمن است، سازمان همکاریهای اسلامی اقدامی نخواهد کرد. در رابطه با سایر سازمان های اسلامی، هیچ سازمانی در سطح بین المللی وجود ندارد که بتواند نقش موثری ایفا کند. متاسفانه این وضعیت جهان اسلام است.


رسا ـنخبگان و علمای اسلامی چه نقشی باید در قبال این بحران بازی کنند؟
ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف: ما در دنیایی زندگی می کنیم که هندسه نظم نوین جهانی در حال شکل گرفتن است. جهان اسلام بایستی در راس این فرایند قرار گیرد و تلاش کند تمدن نوین اسلامی را شکل دهد. از این منظر بسیاری از مشکلات ازجمله مشکل اشغال یمن حل خواهد شد.
ظفر بنگاش: نخبگان و علمای جهان اسلام می توانند در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا کنند. در هر بحرانی، اولین قدم تحلیل وضعیت موجود است. اگر نخبگان و علمای مسلمان نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند، می توانند نسبت به بی عدالتیهایی که عربستان مرتکب می شود آگاهی بخشی کنند. کشتن کودکان به شدت در اسلام منع شده است (قرآن کریم: سوریه 5 آیه 32). قرآن همچنین تاکید می کند که در همه شرائط بایستی عدالت رعایت شود (سوریه 5آیه 8). بر اساس این اوامر قرآنی، نخبگان و علمای مسلمان می توانند در متوقف کردن این ظلم ها بر علیه مسلمانان بی گناه نقش موثری ایفا نمایند. اگر که مرتکبین به اقدامات خود ادامه دهند، خدای متعال به مسلمین امر کرده که بر علیه متجاوزین بجنگند (سوره 49 آیه 9)./856/ب403/ک

ارسال نظرات