۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۴۳۳۹۳۴
شیخ الازهر:

جهاد با هدف کشورگشایی و استعمار در اسلام وجود ندارد

شیخ الازهر مصر تصریح کرد: اگر جهاد با هدف الهی صورت نگیرد هیچ اجر و پاداشی از سوی خداوند نخواهد داشت.
شیخ الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد الطیب، شیخ الازهر مصر در سخنرانی رمضانی خود که از شبکه‎های مختلف ماهوره‎ای پخش می شود، به بررسی مفهوم کلمه تکفیر و جنگ در اسلام پرداخت و گفت: هدف از جهاد در اسلام این است که در مسیر خداوند متعال باشد زیرا در غیر این صورت هر گونه جنگی که برای خدا نباشد نمی‎توان نام جهاد را بر آن گذاشت.

 

وی افزود: در اسلام چیزی به نام جنگ برای کشورگشایی، استعمار و یا اهداف غیر الهی وجود ندارد و اگر کسی برای استعمارگری به کشور دیگری حمله کند و در این راه کشته شود، شهید نیست و هیچ اجر و پاداشی از سوی خداوند دریافت نمی کند.

 

شیخ الازهر مصر تصریح کرد: اسلام همیشه بر اعتدال، امنیت، صلح و دوستی تاکید می کند پس چگونه می تواند با کشورگشایی و ظلم به مردم سایر کشورها موافق باشد؟ چنین افکار و اقداماتی که در طول تاریخ بارها به نام اسلام صورت گرفته هیچ ارتباطی با اسلام حقیقی نداشته است.

 

وی اسلام را مخالف با ظلم و ستم دانست و ادامه داد: فتوحات اسلامی که تاریخ جهان ذکر شده است به قصد کشورگشایی نبوده بلکه هدف آن ابلاغ ندای اسلام و هدایت مردم ذکر شده است. مردم در دوران فتوحات اسلامی آزاد و مخیر در انتخاب اسلام و بقا بر دین سابق خود بودند.

 

این عالم مصری خاطرنشان کرد: جنگ‎هایی که به اسم کشورگشایی و توسعه اراضی اسلامی صورت گرفته در حقیقت جهاد طلب نام داشته است و هدفش دفاع از دین بوده مانند جنگ مسلمانان با روم و یا ایرانیان زیرا اگر این جنگ‎ها آغاز نمی‎شد امکان انقراض مسلمانان و نابودی دین اسلام بود.

 

وی یکی دیگر از انواع جهاد را دفاعی دانست و اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) در غزوه‎های مختلف هنگامی که به مناطق اسلامی مانند شهر مدینه حمله می شد، مشارکت و از اراضی اسلامی و این دین مبین دفاع می کرد.

 

شیخ الازهر مصر ادامه داد: علمای اسلام در رساندن پیام دین اسلام به غیر مؤمنان و بت پرستان کوتاهی کرده اند و برخی از مبلغانی هم که مثلا برای تبلیغ به آفریقا رفته اند به سراغ بت پرستان نمی روند، بلکه به سراغ مسلمانان می روند و به اشاعره می گویند کافرید و به صوفی ها می گویند شما هم کافرید و باید بار دیگر مسلمان شوید. اینها کسانی هستند که انرژی و پول مسلمانان را به هدر می دهند، زیرا منطق آنها از نظر اسلام، فاسد است و حتی بسیاری از آنها بر این باورند که مبارزه با صوفیه بر تبلیغ برای بت پرستان اولویت دارد، بنا بر این از دینی که علمای آن همدیگر را تکفیر می کنند و همدیگر را می کشند چه انتظاری می توان داشت؟

 

وی تاکید کرد: اذهان مردم اروپا به شدت علیه مسلمانان ملتهب است زیرا همیشه از طریق رسانه ها به آنان کشتار و خونریزی برخی از مسلمانان نماها نمایش داده می شود پس بنا بر این حجت بر آنها تمام نشده و پیام اسلام واقعی به آنها نرسیده و حال آنها همچون همان بت پرستان آفریقا هستند که چیزی از اسلام نمی دانند و پیامی هم که به آنها رسیده موجب شده از اسلام و پیامبر آن بیزار شوند./994/ب902/د

ارسال نظرات