توکل بر غیر خداوند انسان را به بی راهه می کشاند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله، با مرور کردن بحث روزهای گذشته گفت: یکی از مباحث مهمی که لازمه توکل است، بحث انقطاع از غیر خداوند و اتصال به خداوند است، مسأله ای که در ادعیه ها و روایات مختلف تحت عنوان انقطاع به سوی خداوند از آن یاد شده و همه به آن سفارش شده اند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: در انقطاع به سوی خداوند هر اندازه از غیر خداوند منقطع شویم به خداوند متصل می شویم یا به عبارتی دیگر انقطاع از غیر خداوند همان اتصال به خداوند است و برعکس.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در انتقاد به افرادی که می گویند انقطاع از خداوند متضمن اتصال به او است، ابرازکرد: انقطاع و اتصال دو واژه با دو مفهوم متفاوت است و هرگز وجود یکی نمی تواند متضمن وجود دیگری باشد، مثل این است که بگوییم وجود گرما متضمن وجود سرما است.
وی در ادامه افزود: بر اساس روایات معصومین(ع) انقطاع از خداوند و اتصال به غیر خداوند در سه موضع ظهور پیدا می کند، اتصال به دنیا، اتصال به مردم و اتصال به نفس مواضع ظهور اتصال انسان به غیر خداوند است.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: قرآن کریم مرتباً تکرار می کند که غیر خداوند به دلیل بی اثر بودن در نفع رساندن و ضرر رساندن به انسان تکیه گاه خوبی برای توکل کردن به حساب نمی آید یا بهتر است بگویم در مقابل خداوند اصلاً تکیه گاهی به حساب نمی آید، پس ما را به توکل بر خداوند راهنمایی می کند.
امام جمعه موقت اصفهان برای برطرف شدن شبهات وارد در این زمینه اظهار کرد: بدانید منظور از این که می گوییم غیر خداوند نمی تواند در وقایع اثری داشته باشد، اثر استقلالی است، ما نمی گوییم مراجعه به پزشک اثر ندارد، می گوییم پزشک بدون اذن خداوند نمی تواند اثری داشته باشد.
وی با اشاره به آیه پنجاه و ششم سوره اسراء ابراز کرد: یکی از عواملی که می تواند ما را به شدت از صراط مستقیم دور کند و به بیغوله ها بکشاند توکل بر غیر خداوند است، چرا که غیر خداوند اطلاع کافی از وقایع عالم وجود ندارد و با هدایت اشتباه خود انسان را به بی راهه می کشاند.
آیت الله مهدوی به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، «کسی که به سوی دنیا منقطع شد خداوند او را به دنیا واگذار می کند» اشاره کرد و گفت: بر اساس این روایت بزرگ ترین اشتباه این است که انسان به بت های بیرونی و درونی توکل کند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان افزود: برخی افراد انتظار دارند که خداوند بر اساس نظر آن ها عمل کند و به خداوند می گویند تو که می توانی نیاز ما را برآورده کنی پس چرا این کار را نمی کنی، در صورتی که طرح کردن این سؤال اشتباه است، آن ها باید بگویند ای خدایی که حکمت داری بر اساس حکمتت دعای ما را استجابت کن، چرا که حکمت الهی نفوذ در قدرت الهی دارد یعنی خداوند با این که قدرت انجام هر کاری را دارد ولی بر اساس حکمتش عمل می کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: ما هم هرگز بر اساس قدرتمان عمل نمی کنیم، مثلاً همه ما توانایی فحش دادن، غیبت کردن، دورغ گفتن و شراب خوردن را داریم ولی به خاطر حکمتی که داریم هرگز دست به چنین کارهایی نخواهیم زد.
وی با بیان روایتی دیگر در مذمت توکل بر غیر خداوند ابراز کرد: پیامبر(ص) می فرمایند، خداوند در حدیثی قدسی گفت، هیچ مخلوقی به مخلوق دیگری غیر از من چنگ نمی زند مگر این که همه سبب های عالم را برایش قطع می کنم و هرگز نیازش را برآورده نمی کنم و پاسخش را نخواهم داد.
آیت الله مهدوی در پایان تفاوت حدیث قدسی و قرآن را بیان کرد و گفت: حدیث قدسی همانند قرآن از جانب خداوند صادر شده با این تفاوت که قرآن در لفظ و مفهوم از جانب پروردگار است ولی حدیث قدسی فقط در مفهوم از جانب پروردگار است و الفاظ آن را پیامبر(ص) بیان کرده اند./867/201/ب3