۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۴۳۴۰۵۶
مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران مطرح کرد؛

گفتمان سازی مهدویت با پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب

مدیر مرکز پژوهش‏‌های مسجد مقدس جمکران با تأکید بر این مطلب که این مرکز، نگاهی متعالی و متفاوت در پژوهش‌‏های مهدویت دارد، گفت: مرکز پژوهش‌‏های مسجد مقدس جمکران با پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه پژوهش، به گفتمان سازی مهدویت می‏‌پردازد.
مهدویت

سید مجید مطهرنژاد در آستانه سالروز بنای مسجد مقدس جمکران به دستور امام زمان(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: با توجه به فضای تاریخی مسجد مقدس جمکران و دستور امام زمان(عج) به این که مردم باید به این مسجد مقدس رغبت کنند و آن را گرامی بدارند، فضای گفتمانی در مسجد مقدس جمکران نیز باید مبتنی بر همین دستور باشد.

 

مدیر مرکز پژوهش‌های جمکران افزود: در احادیث و روایات به آخرالزمان و فتنهها اشاراتی شده که قم و حواشی آن در این وقایع نقش مهمی دارند؛ از این احادیث مشخص است که شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران، مورد توجه اهل بیت(ع) بوده است.

 

مطهرنژاد ادامه داد: مرکز پژوهش‏های مقدس جمکران از سال گذشته تشکیل شده و نگاهی متعالی و متفاوت در حوزه مهدویت دنبال کرده است؛ مجموعه فعالیت‏هایی که از سوی نهادهای دیگر در این راستا شکل گرفته، بیشتر روایی، تاریخی و کلامی بوده است.

 

وی افزود: نگاهی که مرکز پژوهش‏های مسجد مقدس جمکران در حوزه مهدویت در پیش گرفته، افزون بر بحث‏های روایی، تاریخی و کلامی، در حوزه معرفتی است؛ در واقع مبنای قرآنی باید در رأس پژوهش‏های مهدویت قرار گرفته و دیگر مطالعات حوزه معرفتی نیز باید در پیکره قرآنی شکل بگیرد.

 

مدیر مرکز پژوهش‏های مسجد مقدس جمکران ابراز داشت: پژوهش‏های مربوط به مهدویت همواره از یک مسأله جدی رنج می‏‌برد؛ متأسفانه این مطالعات و پژوهش‏ها در حوزه متن متوقف شده و ما سعی داریم که این مطالعات را در یک فضای تمدنی و راهبردی به کارگیری کنیم.

 

وی اظهار داشت: مرکز پژوهش‏های مسجد مقدس جمکران به دنبال تمدنی زمینه ساز است و مسؤولان باید به گونه‏ای در این مباحث وارد شوند که موضوع مهدویت، شاخص و مورد اهمیت قرار گیرد تا براساس آن، مسیر مشخص‏تری در پیوند انقلاب و مهدویت تبیین کنیم.

 

مطهرنژاد ادامه داد: محتوای کلان معرفتی باید تغذیه مناسبی برای جامعه باشد و در حوزه فرهنگ و هنر، هنر و رسانه و تعلیم و تربیت، گروه‏های مطالعاتی تشکیل شده و باورمان این است که این مسجد مقدس، با وجود چند عنصر ویژه، مهم‏ترین پایگاه مهدویت باید شناخته شود.

 

مدیر مرکز پژوهش‏های مسجد مقدس جمکران گفت: نخستین عنصر این است که این مسجد مقدس به دستور مستقیم امام زمان(عج) بنا شده و از همین جهت است که باید برنامه ریزی کلان و وسیعی داشته باشیم تا آحاد جامعه را شامل شود.

 

وی ابراز داشت: از سوی دیگر احادیث و روایات، نقش قم را در آخرالزمان پررنگ کرده و با توجه به تحولات منطقه و حوادثی که در حال رخ دادن است، گویا در آستانه این واقعه تاریخی قرار داریم.

 

مطهرنژاد ادامه داد: گروه‏های مختلف اجتماعی با نگاهی حسی و معرفتی به مسجد مقدس جمکران، از این مکان مقدس استقبال می‏کنند و می‏توان گفت که در سراسر جهان مکانی با این ویژگی که زائران در مکانی منصوب به امام زمان(عج) حضور مداوم داشته باشند، وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که مسجد مقدس جمکران باید به بحث‏های پژوهشی ورود کند و این بیانات ما را به انجام یک وظیفه جدی در حوزه گفتمان سازی وا داشته است؛ از سوی دیگر ظرفیت بزرگ مراجع تقلید، علما و حوزه علمیه در شهر مقدس قم، می‏تواند در دست یابی به یک گفتمان کلان مهدوی به ما کمک کند./840/ت302/ی

ارسال نظرات