۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۳۴۱۴۴
حجت الاسلام وحید پور مطرح کرد؛

احکام قضاى روزه، كفاره و مقدار آن

کارشناس احکام فقهی با بیان اینکه کفاره تأخیر یا فدیه را تنها در قالب مواد غذایی می‌توان به فقیر داد، گفت: این کفاره تنها به فقرا اختصاص داشته و سایر افراد نیازمند را شامل نمی شود.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحید پور، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه روزه یکی از مهم‌ترین فرایض واجب بعد از نماز بر مسلمانان است، گفت: روزه و نماز از عبادت هایی است که در تمام ادیان وجود داشته و بعدها به علت تحریف شکل این عبادت ها تغییر پیدا کرده و از مسیر اصلی خود منحرف شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر در دین مسیح و یهود روزه داری وجود دارد ولی این روزه داری به شکلی است که با خوردن و آشامیدن همراه بوده و حتی در آن کنترل زبان و چشم و گوش هم بی‌معنا است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حتی در میان هندوها هم که بت‌پرست هستند نیز روزه وجود دارد، تصریح کرد: روزه داری موجب تقویت اراده و آرامش و رأفت قلب در مقابل قساوت قلب و تند خویی می‌شود زیرا روزه قلب و روح انسان را مهربان و با‌گذشت می کند.

 

وی با بیان اینکه اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند باید کفاره تأخیر بدهد، گفت: یعنی فرد اضافه بر قضای روزه باید یک مد طعام حدود 750 گرم گندم و جو و غیره را عنوان فدیه به فقیر پرداخت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این کفاره تاخیر فقط برای سال اول هست و اگر چند سال در قضا کردن یک روز روزه ماه رمضان بدون عذر تاخیر کند، فقط یکبار باید کفاره تاخیر بدهد، ضمنا اگر کسی بتواند روزه را از رمضان سال قبل تا سال بعد قضا کند و این کار را انجام ندهد مرتکب گناه شده است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه فدیه به چند گروه تعلق می گیرد، افزود: اولین موردی که فدیه به او تعلق می گیرد فرد بیماری است که در طول سال بیمار بوده و نتوانسته روزه قضای خود را بگیرد و باید اضافه بر کفاره فدیه بپر دازد و فدیه شامل پرداخت یک کیلو مواد غذایی به فقیر می‌شود که در طول یک ماه این فدیه شامل ۲۲ و نیم کیلو گرم مواد غذایی می شود.

 

حجت الاسلام وحید پور اظهار کرد: این مواد غذایی شامل گندم، آرد، جو، نان، ماکارونی و برنج بوده و چیزهای دیگر را شامل نمی شود.

 

وی افزود: مصرف فدیه و کفاره فقط برای فقیر است و نمی‌توان این فدیه و کفاره را به کسی دیگر پرداخت کرد و یا در صندوق صدقه و یا حرم امامام معصوم(ع) و امام زادگان ریخت یا به مؤسسات خیریه پرداخت کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: پول را به جای مواد غذایی نمی‌توان به فقیر داد و تنها در صورتی می‌توان به فقیر پول داد که بدانیم فقیر از این پولی که به او پرداخت کردیم دقیقاً همان مواد غذایی را که ما می‌خواهیم خریداری کرده است.

 

حجت الاسلام وحید پور یادآور شد: اگر کسی پول به مؤسسه خیریه برای مواد غذایی پرداخت کند و بعد متوجه شود که با آن پول به مقداری که او می‌خواسته مواد غذایی تهیه نشده، مدیون است و باید دو مرتبه فدیه و کفاره را به شخص فقیری که می‌داند در قالب مواد غذایی پرداخت کند./۸۳۷/پ202/ی

 

ارسال نظرات