۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۳۴۳۲۵
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه:

اوقاف با سامانه جامع از سنتی‌ترین به پیشرفته‌‌ترین دستگاه تبدیل می‌شود

حجت الاسلام حسنی نیا با اشاره به اینکه سازمان اوقاف یکی از سنتی ترین سازمان های کشور بود که طی این 5 سال به یکی از پیشرفته ترین سازمانها تبدیل شده است، گفت: هم اکنون فعالیت های اوقاف به راحتی قابل نظارت و بازرسی از طرف کلیه مراجع قانونی و بازرسی است.
سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام و المسلمین امراله حسنی نیا ، مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت و گویی با اشاره به احادیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار در خصوص هدف، ایجاد حکومت اسلامی  و ایجاد وحدت بین جهان اسلام و جلوگیری از تفرقه اظهارداشت: برای جلوگیری از تفرقه باید پیرو خط ولایت و گوش به حرف مقام معظم رهبری بود تا از حوادثی که در جهان اسلام بوجود آمده است، سربلند بیرون آمد.

 

وی خطاب به متولیان موقوفات تصریح کرد: بر گردن ما خدمتگذاران وقف سه حق وجود دارد اول : حق واقف است یعنی ما بعنوان متولیان وقف، باید در دادگاهی که قاضی و شاهد آن خداوند متعال است پاسخ گو باشیم که نیت واقف را به صورت امینانه در راستای نیت واقف که در وقفنامه مرقوم نموده است هزینه کرده ایم یا نه

 

حجت الاسلام حسنی نیا اضافه کرد: حق واقف یعنی اجرای امینانه نیت واقف ، بعنوان مثال کسانی که اموال خود را وقف نموده اند، در راستای قیام امام حسین (ع) می خواستند، به جامعه و جهان بگویند، امام حسین (ع) برای چه چیز قیام کرد و هدفش از این قیام چه بوده است، حال آیا ما بعنوان متولیان و خدمتگذاران وقف در این خصوص درست و امینانه عمل کرده ایم؟

 

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه دومین حق را حق موقوف علیهم دانست، گفت: البته هدف آن موقوفات عام و برای عموم جامعه است، نه وقف خاص یا به نوعی وقف خانوادگی که البته آن نیز دارای محاسنی است، ولی اصل وظایف ما، بر روی موقوفات عام یعنی وقفی که برای عموم جامعه می باشد، است.

 

وی با بیان اینکه تبلیغ و ترویج اخلاق و رفتار و فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) و آن که باید به جهانیان گفته شود، امام حسین (ع) چه کسی بود، از نیات واقفین بوده است، گفت: واقفین خیر اندیش اموال خود را وقف نکردند که سفره های رنگین بر پا شود بلکه هدف این است که جامعه و جهان بدانند امام حسین (ع) برای چه هدفی قیام و به شهادت رسید و خانواده او به اسارت رفتند و این حق موقوف علیهم است، مثلا در وقفی که خیرات و مبرات است موقف علیهم فقرا و مساکین هستند.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با اشاره به اینکه در موقوفه بیمارستان مرحوم نمازی، بیمارانی که در این بیمارستان بستری هستند، موقوف علیهم محسوب می شوند و بر گردن ما حق دارند، تصریح کرد: اگر شخصی اجاره بهاء اراضی موقوفه را کمتر از حق واقعی آن اخذ نماید، خیانت به موقوف علیهم نموده است و این حق را به درستی ادا نکرده و این حق بر گردن وی سنگینی خواهد کرد.

 

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه سومین حق را حق وقف دانست، افزود: در صدر اسلام پیامبر گرامی اسلام( ص) و ائمه اطهار و اصحاب بزرگوار ایشان از خود وقف های زیادی بجا گذاشتند که موجب شد در اسلام فرهنگ خیر خواهی  به وجود آید، حال بخش اصلی تبلیغ و ترویج این فرهنگ بعهده ماست و باید جامعه در خصوص عمل ما قضاوت کند که آیا بعنوان متولیان وقف جهت حفظ و تبلیغ و ترویج و اجرای امینانه نیات موقوفات درست عمل کرده ایم یا خیر.

 

وی اضافه کرد: با عمل درست و امینانه در اجرای نیات موقوفات و رساندن پیام وقف و رشد فرهنگ این سنت حسنه در جامعه است که می توانیم بگوییم حق وقف را ادا کرده ایم و این باعث می شود، وقف ترویج پیدا کند و آن زمان مردم می گویند، اگر ما اموال خود را وقف کنیم کسانی هستند که به آن درست عمل می کنند و اعتماد عمومی نسبت به وقف در جامعه زیاد خواهد شد.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با بیان اینکه برخی فکر می کنند پول موقوفات را می توان همه جا خرج کرد ، افزود: مبالغی که برای اجرای نیت واقف بنا به هزینه داریم باید طبق نظر واقف عمل کنیم.

 

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد شفافیت در عملیات مالی را یکی از اهداف و اقدامات نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان در اوقاف برشمرد و گفت: بر اساس بند ب ماده 177 قانون برنامه پنج ساله پنجم دولت، اطلاعات کلیه رقبات و موقوفات در سامانه جامع موقوفات وارد شد که براساس آن کلیه عملیات مالی، اسناد اجارات و مستندات مالی و ... در سامانه ثبت و ضبط می شود و در هر زمانی قابل رویت و پیگیری است.

 

وی ضافه کرد: امروز با شفافیت کامل می توان کلیه موقوفات، ادارات و استانها را بازرسی و نسبت به اجرای امینانه نیات واقفان اظهار نظر و پیگیری کرد.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با اشاره به اینکه سازمان اوقاف یکی از سنتی ترین سازمان های کشور بود که طی این 5 سال به یکی از پیشرفته ترین سازمانها تبدیل شده است، افزود: هم اکنون فعالیت های اوقاف به راحتی قابل نظارت و بازرسی از طرف کلیه مراجع قانونی است و تشکیل سامانه در واقع حرکت در مسیر تحقق دولت الکترونیک است./1325/د102/ی

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات