۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۴۳۴۵۴۶
رییس کل دادگستری مازندران:

عدالت در اندیشه علوی مایه حیات و زندگی است

رییس کل دادگستری مازندران با بیان این که در اندیشه علوی عدالت مایه حیات و زندگی است، گفت: امیرمؤمنان(ع) برپایی عدل را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حکومت خود بیان کرده بودند و همواره بر برپایی این مسأله مهم در جامعه تأکید می‌کردند.
رییس کل دادگستری مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد، رییس کل دادگستری مازندران امروز در دیدار این مجموعه با نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که میزان ارزش روزه داری مؤمنان به میزان ارزش ایمان آنان است، تصریح کرد: درجات ایمانی افراد بالاتر باشد روزه آنان ارزشمندتر است و روزه برای مؤمنان بوده و اثرگذار است.

 

وی با بیان این که نماز و روزه انسان اگر هدفمند نباشد بی ارزش است، افزود: برای روزه داری باید در فرد روزه دار تقوا حاصل تا عاید انسان شود.

 

حجت الاسلام تقوی فرد در ادامه سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی ایشان را یک شخصیت کم‌نظیر و بزرگ برای نظام اسلامی یاد کرد و گفت: شهید بهشتی(ره) از جنبه‌های فکری، عقیدتی و سیاسی شخص بسیار متفکری بود. 

 

وی شهید بهشتی را عالم و اسلام شناسی بزرگ برای نظام اسلامی معرفی کرد و با بیان این که این شهید راه اسلام و انقلاب تشنه خدمت بود، افزود: ایشان به حق شهید بهشتی معمار دستگاه قضای اسلامی نام گرفت. 

 

رییس کل دادگستری مازندران حق‌پذیری، صبر و بردباری و ساده‌زیستی را از ویژگی‌های آیت‌الله شهید بهشتی عنوان کرد و افزود: شهید بهشتی مظهر عدالت علوی بود و در زمان حیات مظلوم زیست و خار چشم دشمنان بود. 

 

وی با گرامیداشت هفته قوه قضائیه به نقش این مجموعه در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه در حقیقت به عنوان نبض و نماد اصلی یک حکومت اسلامی است. 

 

حجت الاسلام تقوی فرد با اشاره به جایگاه دستگاه قضا در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز دستگاه قضایی کشور رسالت بزرگ برقراری عدالت را در حکومتی اسلامی برعهده دارد. 

 

وی حضرت علی(ع) را نماد عدالت در دنیای اسلام معرفی کرد و با بیان این که برپایی عدل یکی از مهم‌ترین مسائل مورد تأکید این امام همام بود، افزود: برپایی عدالت و مبارزه با مفاسد اجتماعی از مهم‌ترین ویژگی‌های حکومت علی(ع) بود و آن حضرت دشمن ستیزی و عشق و شجاعت خود را نسبت به ریشه‌کن کردن مفاسد اجتماعی در خطبه‌های خود همواره بیان می‌کردند. 

 

رییس کل دادگستری مازندران با بیان این که در اندیشه علوی عدالت مایه حیات و زندگی است، تصریح کرد: امیر مؤمنان(ع) برپایی عدل را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حکومت خود بیان کرده بودند و همواره بر برپایی این مسأله مهم در جامعه تأکید می‌کردند. 

 

حجت الاسلام تقوی فرد با اشاره به این که هدف از قضاوت از دیدگاه امیر‌ مؤمنان(ع) گسترش قسط و عدالت، احقاق حق و ابطال باطل، گرفتن حق ناتوان از توانمندان است، بیان داشت: آن امام همام همواره به دنبال ایجاد مساوات و اصلاح‌گری جامعه در ابعاد مختلف بود. 

 

وی، امنیت و آسایش مردم را در گرو اجرای صحیح عدالت از سوی دستگاه قضایی دانست و خاطرنشان کرد: امروز امنیت اخلاقی و اجتماعی، حقوقی، مالی، فردی، حفظ ناموس و دیگر مسائل جامعه در گرو اجرای عدالت از سوی دستگاه قضایی است. 

 

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان این که 460 هزار پرونده سال گذشته وارد دستگاه قضایی استان شده است، گفت: بالغ بر دو میلیون نفر از جمعیت سه میلیون و صد هزار نفری استان به دستگاه قضایی مراجعه کردند که شایسته استان علوی تبار مازندران نیست.

 

رییس کل دادگستری مازندران با اشاره به این که هفت هزار و 500 نفر در زندان‌های استان در حبس بسر می‌برند، افزود: تنها 250 نفر از زندانیان استان بیکار و مابقی شاغل هستند.

 

وی با بیان این که 27 هزار پرونده طلاق سال گذشته وارد دستگاه قضایی استان شده است، گفت: این افراد با مراجعه به دادگاه خانواده، خواستار طلاق در بین زوجین شدند.

 

حجت الاسلام تقوی فرد با تاکید بر فرهنگ‌سازی رسانه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان، افزود: تعداد مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی استان برای موضوعات اجتماعی مطلوب نیست.

 

رییس کل دادگستری مازندران با رد این گمانه زنی که بیکاری عامل اصلی ارتکاب جرم در استان است، گفت: از هفت هزار و 500 نفری که زندان های استان هستند، کمتر از 200 نفر در زمان ارتکاب جرم بیکار بودند.

 

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان این که بیش از 40 درصد زندانیان استان را محکومان مواد مخدر تشکیل می دهند، افزود: شش درصد زندانیان استان باسواد و 94درصد آنان را بیسواد هستند.

 

وی از ورود 460 هزار فقره پرونده کیفری و حقوقی به دادگاه های مازندران در سال گذشته خبر داد و گفت که موضوع 27 هزار فقره از این تعداد اختلافلات خانوادگی بوده است.

 

حجت الاسلام تقوی فرد اختلافات و درگیری و اعتیاد به مواد مخدر را از معضلات جدی مازندران دانست و افزود: بدحجابی و بی حجابی نیز از دیگر ناهنجاری های استان است. 

 

وی تعدد متولیان امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک مشکل در اجرای درست این قانون دانست و توضیح داد : امروز تعهد و مسئولیت ها در این فریضه به درستی از سوی متولیان اجرا نمی شود.

 

حجت الاسلام اسدالله جعفری، دادستان مرکز مازندران نیز دراین دیدار از تشکیل دادگاه ویژه امر به معروف و نهی از منکر در همه شهر های استان خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، فرمانده سپاه کربلا و دادستانی استان منعقد شد، دستگاه قضایی آمادگی اجرای قانون فریضه امر به معروف را دارد.

 

وی تغییر غیر قانونی کاربری زمین را از دغدغه های جدی ائمه جمعه شهرهای مازندران دانست و افزود: دستگاه قضایی نیز به دلیل پیچیدگی ،درحال بررسی این گونه پرونده ها است./950/202/ب2

ارسال نظرات