رهبر انقلاب بدون درنظر گرفتن دولت ها، دلسوز امت ها هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در برنامه تفسیر سوره لقمان در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی اظهار کرد: خداوند در آیه 21 از گروه و دسته ای یاد کرد که مجادله به غیر علم می کنند؛ جدل آن ها نه مبتنی بر برهان های عقلی، نه مبتنی بر هدایت الهی و نه مبتنی بر وحی و کتاب خدا است و درباه خدا مجادله به غیر علم می کنند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: خداوند در آیه 22 «وَمَن يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» نیز از گروهی یاد می کند که تسلیم هستند، واژگانی که ماده تسلیم سلم، اسلام و اسلمَ در آن ها است، 140 مرتبه در قرآن کریم با سیق مختلف در قرآن کریم آمده است که همه آن ها دارای یک معنای واحد یعنی تسلیم حضرت حق شدن است.
وی با اشاره به این که اسلام ریشه در تسلیم دارد، ابراز کرد: انسانِ مسلمانِ دلداه به خدا تسلیم ذات مقدس اوست، دل را پاک و تسلیم خدا و معصومان کردن مهم است، تسلیم خدا بودن مقام بالایی برای انسان سالک است که هم جوانح و هم جوارح یعنی از درون و برون تسلیم خدا باشد.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره آموخته امام هادی(ع) که در بین ادعیه بهترین نسخه امام شناسی و حجّت شناسی است، می خوانیم؛ قلبم تسلیم شما است، دل ما یک دلدار دارد که آن هم تسلیم خدا، رسولش و اهل بیت عصمت و طهارت هست.
حسن فعلی و فاعلی
وی با اشاره به «وَمَن يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ» در سوره لقمان و «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّه» از سوره بقره مطرح کرد: منظور از وجه تمام وجود آدمی است، منظور از به کار بردن وجه تنها صورت نیست بلکه وجه به عنوان نمادی از وجود آدمی بیان شده است که اگر تسلیم وجه لِلّهِ باشد، منظور خلوص فعل و کار برای خدا است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که انسان گاهی وجهش لله و گاهی الی الله می شود، افزود: در سوره لقمان که «الی الله» آمده یعنی تمام وجود، هدف و مقصود آدمی الله می شود نه این که فقط یک فعل خالص از او سربزند.
وی با اشاره به حسن فعلی و حسن فاعلی عنوان کرد: حُسن فعلی بدون حُسن فاعلی عملی بیهوده است؛ مانند جنگیدن کسی که در رکاب پیامبر(ص) برای کسب غنیمت می جنگند، جنگیدن در رکاب پیامبر(ص) کار خوبی است اما نیتش جهاد در راه خدا نیست.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: منظور از داشتن حسن فاعلی بدون حسن فعلی این است که فرد خوب است ولی ممکن است عملی از او مورد تأیید نباشد اما به طور کلی تسلیم خدا بودن و عمل پاک داشتن ارزشمند است.
تمسک به عُرْوَةِ الْوُثْقَى
وی افزود: در ادامه آیه چنین آمده است کسی که تسلیم قلبی و محسن باشد به «بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى» تمسک کرده است، عُرْوَةِ الْوُثْقَى یعنی تکیه به خدا همچنین قرآن و عترت به عنوان پشتوانه زندگی؛ قرآن کریم حبل و ریسمان محکمی است که یک سوی آن ذات اقدس حضرت حق است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: انسان ها در زندگی به دنپال تکیه گاه هستند که برخی قدرت، ثروت، فامیل، نسبت را پشتوانه خود قرار می دهند، البته بهترین پشتوانه زندگی و تکیه گاه عُرْوَةِ الْوُثْقَى است؛ بهترین چیزی که می توان به آن اعتصام کرد حبل الله است که یک جلوه آن قرآن کریم؛ کتاب کامل و جلوه دیگرش انسان کامل است.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قرآن و عترت هردو یک واحد هستند که در این عالم دو چیز محسوب می شوند، این دو از هم جدایی ناپذیرند؛ کتاب خداوند نیاز به مفسر یعنی معصوم دارد و به تنهایی برای ما کارایی ندارد و در پرتوِ مکتب اهل بیت(ع) می توان به درک قرآن رسید.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: خداوند هم قرآن هم مفسر آن را فرستاده است و عاقبت همه امور الی الله است و به خدا ختم می شود؛ هدف آفرینش الی الله است و همه به سوی او بازمی گردیم بنابراین باید خود را با آن هدف تنظیم کنیم.
دلداری رسول خدا
وی در تفسیر آیه 23 «وَمَنْ كَفَرَ فَلَا يَحْزُنْكَ كُفْرُهُ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» بیان کرد: همه تلیم نمی شوند و برخی کفران می ورزند، خداوند در این باره خطاب به رسولش چنین می گوید، خودت را اذیت نکن اگر عده ای به توصیه های تو گوش نمی کنند آنان خود ضرر کرده اند و بدان حساب و کتاب همه به دست ما است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: قریب به 20 تا 24 مورد در قرآن کریم آمده است که خداوند پیامبرش را دلداری می دهد، این دلداری خداوند در موارد عدیده ای به پیامبر(ص) که می فرماید خود را برای کفران آن ها محزون نشو ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: یکی از علل این دلداری های خداوند شاید این باشد که کافران ارزش ندارند که خود را برای آنان غمگین سازی، دوم ای پیامبر! این گونه تصور نکن که وظیفه ات را انجام ندادی بلکه آن ها گوش ندادند و سوم شاید این باشد که خدا به به پیامبرش می گوید آنان که کفر ورزیده اند، رها نیستند در آینده حساب و کتابشان با ما است که آیات فراوانی سومین مورد را تصریح کرده اند.
وی با بیان این که «إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ» جمله اسمیه و نشانه قطعیت است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) دلسوز به امتش است حتی نسبت به کسانی که منحرف می شوند، چون می داند حقیقت کفر سوختن در آتش است، ممکن است اطرافیان نتیجه کار کافر را نبیند اما پیامبر(ص) سوختن او در آتش را می بیند.
دلسوزی رهبر انقلاب
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که مصداق های بسیاری در سیره حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) و سایر ائمه دیده شده است، گفت: حجج الهی همه نسب به امتشان دلسوز بودند، امام راحل بدون در نظر گرفتن دولت ها به امت ها هشدار می دانند هم چنین نامه های اخیر رهبر انقلاب به جوانان اروپا که با فطرت های جوانی شاید دچار تحولی شوند، از دلسوزی آن ها سرچشمه می گیرد.
وی تصریح کرد: ایشان مقتدا هستند و نمی توانند نسبت به افراد اقصی نقاط جهان بی تفاوت باشند، نسبت به مسلمان بنا به اسلامیتش، به غیر مسلمان هم که بالاخره خلق الله است بنابراین تفاوتی ندارد کسی نیاز به هدایت دارد یا منحرف شده باشد کجا باشد.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: آگاه سازی و خبر دادن در قرآن کریم با تعبیرهای مختلف در صیغه های «متکلم وحده» و «متکلم مع الغیر» مطرح می شود، خداوند گاهی به خود انسان ها خطاب می کند و گاهی به واسطه فرشتگان آن ها را خبر می دهد./201/1308/ب1