۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۴۳۴۹۰۷
آیت‌الله علم‌الهدی:

خانه‌داری زن سبب آرامش خانواده و همسر او خواهد شد

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: زن مدیر خانه است و زندگی‌هایی که این‌گونه مدیریت می‌شود، برای اهل آن خانه یک آرامش‌گاه است. خود زن هم از این‌که شوهر و فرزندانش در آرامش خود به او وابسته هستند، لذت خاصی می‌برد.
جلسه تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در هجدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که با محوریت سوره «ممتحنه» در محل مهدیه مشهد برگزار می‌شود، به تبیین مسائل مهمی پیرامون «زن» و «خانواده» پرداخت و گفت: مکتب فمینیست یک مکتب انحرافی است که با مبانی اسلام درباره «زن» هماهنگی ندارد و نه تنها قائل به تساوی حقوق زن و مرد نیست، بلکه به اصالت زن بها می‌دهد. متأسفانه امروز برخی خواسته یا ناخواسته در جامعه ما پیرو این تفکر هستند.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به این‌که برخی جایگاه زن در اسلام را غلط معرفی کرده‌اند، اظهار کرد: این‌که یک زن و شوهر از زمان ازدواج به هم محرم بوده و با یکدیگر خودمانی هستند، قبول است؛ اما این‌که یک زن با شوهرش به صورت تحقیر‌آمیز سخن بگوید و همان‌طور که با بچه‌اش حرف می‌زند، با شوهرش حرف بزند، با مبانی فرهنگی ما که از شئون و اصول خانوادگی امیرالمؤمنین(ع) و صدیقه طاهره(س) گرفته شده، سازگار نیست.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که رابطه زناشویی میان امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) مبنای فرهنگ این رابطه در اسلام است، به تشریح آن پرداخت و افزود: امیرالمؤمنین(ع) بیشتر اوقات حضرت زهرا(س) را «بنت رسول‌الله(ص)» صدا می‌زدند که برای صدیقه اطهر(س) برجسته‌ترین عنوان بود. حضرت زهرا(س) نیز امیرالمؤمنین(ع) را با عنوان «سیدی و مولای» صدا می‌زدند. یعنی یکدیگر را به صورت «علی» یا «زهرا» صدا نمی‌زدند. این صدا کردن با اسم کوچک در همین مبانی فمینیستی مطرح شد.

 

 وی خاطرنشان کرد: زن مدیر خانه است؛ برای نمونه مدیریت این‌که چه نوع پرده و فرش و چیدمانی در خانه باشد و ساعت و نوع غذا چگونه صورت پذیرد، بر عهده خانم خانه است. زندگی‌هایی که این‌گونه مدیریت می‌شود، برای اهل آن خانه یک آرامش‌گاه است.

 

امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که رعایت تقسیم بندی پیامبر اکرم(ص) برای زندگی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در زندگی همه موجب آرامش خواهد شد، افزود: ممکن است زن گاهی در اثر کار منزل خسته شود اما از این‌که شوهر و فرزندانش در آرامش خود به او وابسته هستند، لذت خاصی می‌برد. از همین رو هر عنصری در داخل این خانه بخواهد فعالیت کند، باید با مدیریت این خانم باشد؛ حتی اگر مرد بخواهد به زنش کمک کند، این کمک باید تحت مدیریت زن صورت پذیرد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین وظایف مرد در زندگی زناشویی پرداخت و گفت: تمام شئونی که در اداره و کفالت زندگی نقش دارد، مربوط به مرد است. این‌که «کفالت» بر عهده مرد گذاشته شده، یعنی تأمین هزینه زندگی با مرد است، حتی اگر همسرش درآمد داشته باشد.

 

وی با بیان این‌که آیه شریفه «الرّجال قوّامون علی النّساء» به درستی ترویج نشده است، اظهار کرد: برخی قوّام را «صاحب اختیار» معنا می‌کنند؛ در حالی‌که این‌طور نیست. قوّام، صیغه مبالغه و به معنای «قائم» است. مردان آن راست قامت قوی در زندگی هستند که در کانون زندگی خانوادگی تکیه‌گاه زن هستند و قوام زن در زندگی به شوهرش است. این تکیه هم در احساس است و هم در سایر ابعاد زندگی./202/820/ب1

ارسال نظرات