۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۳۵۰۸۵
حجت الاسلام علوی تهرانی:

دین‌داری، ریاضت نفس است

استاد حوزه علمیه گفت: دین‌داری سختی دادن به نفس و ریاضت است که افراد مسلمان را در مسایل اقتصادی و مالی آزمایش می‌کند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، بعد از ظهر سه‌شنبه 8 تیر در مسجد امیر(ع) گفت: به فرموده امیر‌مومنان علی(ع) هر فردی در صدد توجیه نفسش برنیاید به هلاکت خواهد رسید.
 

وی افزود: عزم مهم‌ترین ویژگی شخصیت انسان است، جوهره‌ای که خداوند در بین موجودات عالم تنها برای انسان اختصاص داده است. ارزش انسان به همت بالایی است که در طول زندگی از خود نشان می‌دهد.
 

استاد حوزه علمیه با اشاره به نفس، بیان داشت: نفس با همه بدی‌هایی که دارد قابل تغییر است.
 

وی بیان داشت: اصولا خداوند حکیمی که در رأس امور قرار دارد کار عبث و بی‌فایده‌ انجام نمی‌دهد، خداوند برای مکلف خود عملی را الزام نمی‌کند که از عهده و توان او خارج باشد.
 

محقق علوم قرآنی پیرامون موضوع ماموریت پیامبر(ص)، خاطر نشان کرد: تزکیه، آموزش کتاب شریعت و معارف عقلانی از ماموریت‌های پیامبر(ص) در این دنیا بوده است.
 

وی گفت: رستگاری برای کسانی است که راه تزکیه و تهذیب نفس را پیش گرفته‌اند رسیدن به مراتب عالیه و کمال انسانی تنها در تزکیه و تهذیب نفس امکان‌پذیر است.
 

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره خشنودی پروردگار، ابراز داشت: فردی که بر نفسش سختی بگیرد و در جهت مهار آن برآید خداوند عالم را خشنود کرده است. رسیدن به نقطه‌ای که انسان از اعمال گذشته خود پشیمان نباشد به معنای سعادت و عاقبت‌ بخیر شدن است.
 

استاد حوزه علمیه با اشاره به آثار زیان‌بار ترک تهذیب نفس، اظهار داشت: امیر‌مومنان علی(ع) فرموده‌اند؛ فردی که نفس خود را در لذت‌هایش آزاد بگذارد به هلاکت خواهد رسید و از شقی‌ترین انسان‌ها است.
 

محقق علوم قرآنی درباره شخصیت حضرت علی(ع) یادآور شد: امیر‌مونان علی(ع) هر عملی که انجام می‌داد تنها رضایت و خشنودی خداوند را می‌دید، دین‌داری و خشنودی پروردگار ریاضت نفس است.
 

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به ظلم غیبت مهدی(عج) تاکید کرد: یکی از مواردی که باعث ظلم غیبت امام زمان(عج) شده است؛ گرد ربا در زندگی افراد جامعه اسلامی می‌باشد مسلمانان باید در امور داد وستد و زندگی خود با احتیاط بیشتری قدم بردارند.
 

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: ریاضت عده‌ای از انسان‌ها تنها برای تقویت نفس است اما مسلمان واقعی تنها برای تدهیب نفس رنج ریاضت را تحمل می‌کند./201/856/ب1

ارسال نظرات