۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۴۳۵۱۹۰
مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی تبیین کرد؛

بررسی نشانه های قبولی اعمال

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی با بررسی نشانه های قبولی اعمال، گفت: ما مکلف به ادای تکلیف نه اسقاط آن هستیم؛ یعنی مأموریم احکام، عبادات و مناسک دین را از روی احساس تکلیف درست و به موقع انجام دهیم نه به طور سلیقه ای.
مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباس فرازی نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی بامداد بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان اظهار کرد: خدا را شاکریم که بین طلوعین و پس از اقامه نماز صبح این روز خاک نشین حریم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) هستیم چه عزیزانی که شب قدر را در حرم رضوی بودند چه کسانی که در مکان دیگری احیای شب قدر داشتند و پس از شب زنده داری به حرم رضوی مشرف شده اند.

 

بررسی نشانه های قبولی اعمال

وی با اشاره به این که نشانه های قبولی اعمال به ویژه در شب قدر گذشته از دو دیگاه قابل بررسی است، عنوان کرد: از جنبه رحمت الهی، امکان ندارد ذکر و یادی از ما مورد عنایت خداوند قرار نگیرد، در این دیدگاه تفویض عقل کرده و خدای مهربان راشاکر  هستیم که توفیق روزه داری، قرائت قرآن و احیای شب های قدر را پیدا کرده ایم.

 

حجت الاسلام فرازی نیا افزود: جنبه دیگرش این است که خدای متعال طاعات و عبادات کسانی را قبول می کند که در گروه باتقوایان و قانون مداران هستند، حال این پرسش مطرح می شود که از کجا متوجه شویم در لیست متقین و کسانی که اعمالشان مقبول حق است، قرار داریم؟.

 

وی بیان کرد: طبق روایات اگر پس از توسل ها و عبادات مِهر گناهی که به آن عادت کرده بودید، از دل شما بیرون رفت و علاقه شما به مقدسات و عبادات بیشتر شده باشد، از نشانه های قبولی دعا و ثنا است.

 

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این که هیچ گاه دنبال این نباشیم که دعا و ثنای ما مقبول واقع شده است یانه، ما یک وظیفه ای نسبت به صحّت شرایط اعمال و وظیفه ای نسبت به قبولی اعمال داریم که شرابط صحّت اعمال انجام درست و صحیح نماز، وضو و غسل و غیره است.

 

وی تصریح کرد: از طرفی نسبت به شرایط قبولی اعمال هم وظایفی داریم؛ این که رزق حلال بخوریم و دچار لقمه حرام و شبهه ناک نشویم.

 

ادای تکلیف نه اسقاط آن

حجت الاسلام فرازی نیا خاطرنشان کرد: ما مکلف به ادای تکلیف هستیم نه اسقاط تکلیف یعنی ما مأموریم احکام، عبادات و مناسک دین را از روی احساس تکلیف درست و به موقع انجام دهیم نه به طور سلیقه ای.

 

وی عنوان کرد: نماز جماعت امری مستحب است، احیای شب های قدر سنت نبوی، علوی و فاطمی است، قرآن به سر گرفتن دستور امام صادق است که به این ها پایبند هستیم و عمل می کنیم.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان خاطرنشان کرد: در ضمن حواسمان هست که بنای فیلم بازی کردن و  مسخره کردن خود نداریم، در اماکن مذهبی به دعا و ثنا می نشیم توبه می کنیم، اشک می ریزیم مناجات می کنیم، بدانیم به هر مقدار که در تصمیمات خود جدی باشیم ظرفیت و لیاقت ما بالا می رود و مشمول عنایات خاص پروردگار قرار می گیریم.

 

وی با تأکید بر این که پس از انجام اعمال پیگیر قبولی آن ها نباشید، عنوان کرد: به طور مثال پس از احیای شب قدر به دلیل خستگی جسم چندان حس و حال نماز در شما نباشد و موفق به اقامه نماز در اول وقت نشوید، ناامید نشوید و خود را سرزنش نکیند که شب گذشته احیا گرفتیم و کلی تضرع و گریه زاری به درگاه حق داشتیم و امروز نماز خود را دیروقت خواندیم.

 

خسته نکردن جوانان از عبادت

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: دل آدمی گاهی رویکرد خوشایندی نسبت به عبادت دارد و گاهی ندارد، آن زمانی که حال و حوصله کافی ندارید به واجبات اکتفا کرده و استراحت کنید تا برای وعده بعد، مشتاق عبادت باشید و خود را از دین خسته نکنید.

 

حجت الاسلام فرازی نیا خطاب به خانواده ها در این زمینه گفت: به جوانان سخت نگیرید، بزرگترها از باب نیاز، دغدغه و خواسته های خود گاهی پس از عبادت زمانی را به تضرع و زاری می گذرانند ولی جوان در این فضاها با دغدغه های بزرگترها نیست، از این رو در انجام اعمال عبادی به نمازهای واجب و عزاداری برای اهل بیت اکتفا می کند دقت داشته باشید، برای آن ها ممکن است خسته کننده باشد که در تمام ایام عبادت طولانی داشته باشند در این صورت از دین زده می شوند.

 

مسخره کردن خویش

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گفت: از شیعیان انتظار داریم در مسائل دین جدی باشند که هفت چیز بدون هفت چیز مسخره کردن خویش است اول آنکه با زبان استغفار می کند ولی در قلب و دلش پشیمان نیست، دوم هر که از خداوند درخواست توفیق کند ولی تلاش نکند، سوم هر که می خواهد احتیاط کند ولی پرهیز نکند،  این افراد خود را مسخره کرده اند.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: چهارم هر که از خداوند بهشت را درخواست کند ولی بر سختی ها صبر نکند است، پنجم هر که به خداوند از آتش جهنم پناه برد ولی شهوت ها را رها نکند، ششم هر که یاد خدا کند ولی برای ملاقات خداوند شتاب نکند و هفتم هر که یاد مرگ کند ولی آماده نشود خود را مسخره کرده است.

 

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی مطرح کرد: به تازگی تصاویری از مراسم قرآن به سر تهران را در یکی از خبرگزاری های رسمی کشور دیدم که متأسفانه دختر و پسران با وضیت ظاهری نامناسب و حرام، قرآن به سر گذاشته بودند.

 

حجت الاسلام فرازی نیا ابراز کرد: هر چند ما از قبولی عبادات کسی در محضر خدای متعال آگاهی نداریم اما با ظاهری حرام به احیای شب قدر پرداختن نوعی مسخره کردن خویش است زیرا درسایه قرآن از خداوند طلب مغفرت می کنیم.

 

وصیت نامه منحصر به میانسالان نیست

وی با تأکید بر داشتن وصیت نامه ابراز کرد: متأسفانه برخی از افراد نوشتن وصیت نامه را منحصر به افراد مسن و پیرمردها می دانند نه برای خویش که جوان هستند، از آن جا که کسی از زمان مرگ خویش مطلع نیست این تفکر تهیه وصیت نامه در پیری نادرست است.

 

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: هر چه سریعتر در هر مقطع سنی باید به تهیه وصیت نامه همت گماشت، بسیاری از افراد وصیت نامه خود را در شب های تهیه و تنظیم می کنند./202/1308/ب1

ارسال نظرات