۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۳۵۸۰۴
كارشناس مذهبي:

بی توجهی به تعاليم ديني از عوامل اختلاف بين زوجین است

كارشناس مذهبي گفت: عدم شناخت کامل زوج‌ها از يکديگر يکي از شايع‌ترين علل اختلافات در زندگي زناشويي محسوب مي‌شود که آن نيز محصول تصميم به ازدواج بر اساس احساسات زودگذر بدون توجه به آداب و تعاليم ديني و اسلامي است.
حجت‌الاسلام محمد محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت‌الاسلام محمد محمدي جمعه شب در چهارمين ويژه برنامه قرآني «ترنم رمضان» در پارك شهر كاشان، با اشاره به مراحل مختلف زندگي انسان از تولد تا مرگ، گفت: بر اساس معارف و آموزه‌هاي ديني براي هر يک از اين مراحل، آداب و شيوه زندگي وجود دارد که با رعايت آنها مي‌توان با حلاوت بيشتري از يک زندگي با کيفيت بهره برد.

 

وي همچنين با تشريح دوران‌هاي مختلف رشد انسان، مقطع تولد و نوزادي، يادآور شد: در اين مراحل اذان گفتن، اسم نيکو گذاشتن، تحنيک ‹‹کام برگرفتن نوزاد با تربت امام حسين(ع) ›› و عقيقه کردن از جمله آداب و البته حقوقي است که در مورد فرزند متولد شده بايد رعايت شود.

 

اين کارشناس مذهبي در زمينه مقطع سني خردسالي و کودکي، گفت: آموختن خواندن و نوشتن، آموزش فرايض ديني از جمله نماز، پرورش صحيح و آموزش اصول تربيتي اجتماعي نظير معاشرت شايسته با ديگران و سبقت گرفتن در سلام نيز تکاليفي است که والدين بايد آنها را نسبت به فرزندان خويش ادا کنند.

 

حجت الاسلام محمدي در ادامه به بايدها و نبايدهاي دوران جواني نيز اشاره كرد و افزود: استفاده از فرصت‌ها، علم‌آموزي و ارتقاي بينش و آگاهي، احترام به پدر و مادر، نقش‌آفريني سازنده در عرصه فرهنگي و اجتماعي، خويشتنداري و تقويت اراده در برابر تمايلات نفساني مضر از جمله اصولي است که بايد جوانان در ناب‌ترين دوران زندگاني خود به آن اهتمام داشته باشند.

 

وي، همچنين با اشاره به سنت پسنديده ازدواج در دوران جواني، گفت: عدم شناخت کامل زوج‌ها از يکديگر يکي از شايع‌ترين علل اختلافات در زندگي زناشويي محسوب مي‌شود که آن نيز محصول تصميم به ازدواج بر اساس احساسات زودگذر بدون توجه به آداب و تعاليم ديني و اسلامي است.

 

اين کارشناس قرآني با تأکيد بر لزوم نقش‌آفريني سازنده حتي در دوران پيري، تصريح کرد: عرضه تجربيات ارزنده و ارائه نصايح مشفقانه به نسل جوان با درک اقتضائات روحي و جسمي آنان مهم‌ترين وظيفه‌اي است که سالمندان در قبال نوجوانان و جوانان برعهده دارند.

 

حجت الاسلام محمدي با اشاره به اينکه دين نسبت به جزيي‌ترين مسائل از جمله تغذيه بي‌تفاوت نبوده است، به ذکر نمونه هايي از دستورات غذايي از منظر شريعت اشاره كرد و يادآور شد: در حالي که توصيه‌ها و روايات فراواني در مورد نوع و حتي چگونگي مصرف مواد غذايي موجود است اما شيوه نادرست تغذيه بسيار از خانواده ها مشاهده مي شود.

 

وي همچنين با تشريح «مرگ» به عنوان مقطع نهايي زندگي انسان اشاره كرد و گفت: همواره بايد به ياد مرگ بود چنانکه در روايات است، روزي قبر پنج بار انسان را با ذکر نيازهاي پنج‌گانه خود صدا مي‌زند.

 

به گفته وي، بر اين اساس قبر خويش را خانه تنهايي، تاريکي، سراي خاکي،  فقر و ما را مي‌خواند و انسان‌ها را به فراهم آوردن هم راز، چراغ، فرش، سرمايه و پادزهر توصيه مي‌کند.

 

حجت الاسلام محمدي يادآور شد: انسان همواره بايد هم رازي چون انس با قرآن، چراغ و نوري نظير نماز شب، فرشي از جنس عمل نيک، گنج و سرمايه‌اي مانند کلمه توحيد «لااله الا الله» و پادزهري چون صدقه در اين دنيا براي خويش فراهم آورد تا از گزندهاي مهيب عالم قبر مصون بماند.

 

لازم به ذكر است، اجراي سرود امام زمان(عج)، برگزاري مسابقه قرآني براي کودکان و نوجوانان، اجراي نمايش آموزشي طنز، دکلمه و مناجات‌خواني، تواشيح، خواندن شعر با موضوع مدافعان حرم از سوی خردسال سمانه غفارنژاد از جمله بخش‌هاي ديگر چهارمين ويژه برنامه قرآني «ترنم رمضان» سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري کاشان بود./202/1307/ب1

ارسال نظرات