۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۳۶۴۳۳
استاد حوزه و دانشگاه:

تواضع از بهترین عبادات است

حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: در روایات از تواضع به معنی رأی هر خیری یاد شده است و از بهترین عبادات است.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی ظهر امروز در مسجد جامع کرمان با اشاره به ویژگی های عباد الرحمن گفت: در آیات قرآن برای گروهی از بندگان تعبیر عباد الرحمن شده و از نام های دیگر خداوند استفاده نشده است و این نشان از تربیت این افراد بر سفره مهر و محبت خداوند دارد؛ اولین ویژگی که در قرآن برای بندگان خوب خدا گفته شده است یک صفت و ویژگی اجتماعی است.

 

وی ادامه داد: وقتی تأکید می شود که عباد الرحمن کسانی هستند که خیلی نرم، باوقار بدون تکبر راه می روند که نشان از تواضع آن ها است و قرآن می خواهد اوج تواضع آن ها را برساند که  در راه رفتن آن ها پیدا است؛ در روایات داریم رأس هر خیری تواضع است و توصیه شده با همه اطرافیان تواضع داشته باشیم که از بهترین عبادات داشتن تواضع است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: شیرینی هر چیزی به ثمر دادن آن است و اگر انسان درختی بکارد و ثمر و فایده ای نداشته باشد شیرین نیست؛ رسول خدا فرمود شیرینی و حلاوت عبادت تواضع است و حضرت به عده ای اصحاب فرمود چرا شیرینی عبادت را در شما نمی بینم؛ یکی از فلسفه های نماز ایجاد تواضع در انسان است چون انسان بهترین عضو بدن خود را بر روی خاک می گذارد و در سجده اول یادآور خلقت از خاک و سجده دوم یادآور بازگشت به خاک و حشر در قیامت است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: طبق روایات در قرآن 5 آیه در مورد قوم فارس و مردم ایران وجود دارد؛ در آیه 54 توبه خداوند به اعراب خطاب می کند اگر مرتد بشوید قومی را می آورم که 5 ویژگی دارند و یکی از این ویژگی تواضع بین مؤمنین است؛ از رسول خدا در خصوص این قوم سؤال شد که حضرت به سلمان فارسی و قوم وی اشاره کردند.

 

وی تأکید کرد: کمترین حد تواضع این است که به هر کس رسیدی سلام کنی و نباید از کسی توقع سلام داشته باشیم؛ اگر کسی توقع سلام از دیگری مانند بچه یا عروس و دامادش داشته باشد به همان اندازه تکبر دارد؛ رسول خدا در معراج قصری بسیار زیبا و مجلل دید و از جبرئیل پرسید این قصر برای کیست؛ جبرئیل در پاسخ این قصر را برای 4 طایفه معرفی کرد که اولین آن ها کسانی هستند که پاکیزه سخن می گویند و با کلامشان گناهی نمی کنند.

 

این کارشناس امور دینی در ادامه گفت: جبرئیل در معرفی طایفه های دیگری که در بالاشهر بهشت ساکن می شوند ذکر می کند که درب خانه شان برای مهمان باز است؛ یکی از نشانه های آخر الزمان ترس از مهمان است که در زمانه ما به علت تشریفات، مهمانی ها کم شده است؛ برقراری سفره مهمانی هرچند ساده از انسان دفع بلا می کند.

 

وی گفت: جبرئیل این قصر را برای کسانی معرفی می کند شب ها در حالی که همه خواب هستند بیدار می شوند و عبادت می کنند؛ در آخر این قصر به کسانی تعلق می گیرد که سلام خود را افشا کنند و بلند و به همه سلام کنند.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: دومین حد تواضع این است در صدر مجالس ننشیند؛ رسول خدا در مقابل هر کس که از در وارد می شد می ایستاد و اورا جا میداد و خود نیز وقتی وارد مجلسی می شد در اولین جای خالی می نشست و دنبال صدر مجلس نبود.

 

وی گفت: جر و بحث کردن را تمام کنید حتی اگر حق با شما باشد درست است که آدم باید حقش را بگیرد اما نه در همه جا؛ بعضی ها سر یک مسأله سیاسی که اگر هم حل بشود زمین و زمان هیچ تغییری نمی کند وقتشان را تلف می کنند؛ شیطان به صورت یک انسان در آمد و با یکی از اولیای خدا دوساعت بر سر یک مسأله کوچک مناظره کرد و بعد شیطان خندید که دوساعت وقت آن را تلف کرد؛ چهارمین حد تواضع این است که مؤمنان دوست ندارند از آن ها تعریف شود.

 

این کارشناس امور دینی اظهار داشت: مهم ترین حد تواضع این است که حق دیگران را بپذیرد به این معنا که به همه بگوید حق با شما است و این فضیلت بسیار بزرگی است؛ یهود می دانستند که رسول اکرم بر حق است اما بلد نبودند به این حق اقرار کنند؛ مهم ترین نشان و حد تواضع حق پذیر بودن است؛ از صدهزار نفری که در غدیر بودند فقط 5 نفر به حق امیر مؤمنان اقرار کردند.

 

وی تأکید کرد: حق پذیری بسیار سخت است نمونه اش یکی از اصحاب که در روز غدیر آمد خدمت پیامبر و گفت هر چه گفتی قبول کردیم اما نمی توانم دامادت را قبول کنم و اگر این انتصاب از جانب خدا است همین الان سنگی بر من فرود بیاور؛ سنگی از آسمان بر سر او افتاد و متلاشی شد و مردم این را دیدند و غدیر را انکار کردند؛ ولایت پذیری و حق پذیری سخت است و کار هر کسی نیست.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: آدمی که متکبر بود قابل درمان نیست و اگر مرد در خانه مثل عسل شیرین نباشد و زن احترام مردش را رعایت نکند فرزندانشان نصیب شیطان می شوند؛ وقتی تکبر در خانه حاکم باشد از آن خانه خیری بر نمی آید؛ حضرت زهرا خوشش نمی آمد آن دونفر به عیادت حضرت بیایند اما وقتی حضرت علی درخواست کرد حضرت زهرا گفت چشم، خانه خانه تو است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی خاطرنشان کرد: از رسول خدا بالاتر نداریم اما خداوند به ایشان می فرماید خود را بر دیگران برتر ندان و رسول خدا هم تأکید می کرد من پادشاه نیستم بلکه بنده ای از بندگان خدا هستم؛ وقتی یکی به پای حضرت افتاد پیامبر بلندش کرد و گفت من بنده ای از بندگان کوچک خدا هستم و با من اینگونه رفتار نکنید؛ این حرف یعنی چون بنده ام متواضع هستم و اگر کسی بنده شد متواضع می شود و خودش را گم نمی کند./9704/ب3/202

ارسال نظرات