۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۴۳۶۷۶۹
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

خشم عالم اهل سنت عراقی از بیانیه‌ای که صادر نشد/ داعش بلای جان پدرخوانده

انفجار تروریستی در عراق، ادامه تحصن شیعیان بحرین در حمایت از آیت الله عیسی قاسم، اتهامه زنی به حزب الله لبنان مهمترین حوادث هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

انفجار تروریستی در عراق که به کشه و زخمی شدن بیش از سیصد تن منجر شد، بمب گذاری در مدینه منوره و قطیف عربستان، ادامه همبستگی مردم بحرین در حمایت از آیت الله شیخ عیسی قاسم، برافراشته شدن پرچم فلسطین در مرزهای اسرائیل و ... تنها بخشی از مهمترین حوادث هفته اخیر در جهان بود که در  بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین حوادث جهان اسلام تقدیم خوانندگان می‌شود:


عراق: واکنش علما به انفجار تروریستی الکراده
عراق در هفته گذشته یکی از خونبارترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. انفجار تروریستی در منطقه الکراده نزدیک به سیصد کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. این انفجار که از سوی گروهک تروریستی داعش برنامه‌ریزی شده بود را باید نتیجه ناکامی‌های اخیر این گروهک در عملیات مختلف دانست. آیت الله سید حاظم حائری از علمای عراق در واکنش به انفجار تروریستی الکراده تاکید کرد که  انفجار تروریستی بغداد واکنش داعش به رشادت‏‎های بسیج مردمی است. حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم، از دیگر مراجع تقلید نجف اشرف نیز در واکنشی مشابه تصریح کرد که با وجود مشکلات بسیار مومنان، خداوند مظلوم را بر ظالم پیروز خواهد کرد و به زودی شاهد نابودی داعش خواهیم بود. همچنین حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف انفجار الکراده را فاجعه توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: داعش با حمله‎های تروریستی نمی‎تواند ملت عراق را به زانو دربیاورد. از سوی دیگر نباید نقش حمایتی عربستان سعودی از تروریسم و دخالت در مسائل داخلی عراق را نادیده گرفت. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی خواستار انحلال بسیج مردمی شد. آیت الله سید محمد تقی مدرسی در پاسخی قاطعانه به سخنان دخالت آمیز الجبیر تاکید کرد که مجاهدان عراقی با رشادت و شجاعت شهر فلوجه را از لوث جریان تروریستی و تکفیری داعش پاکسازی کردند و به همین دلیل باید مردم و مسؤولان بیشتر از آن‎ها حمایت کنند.

شیخ خالد الملا، رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق، در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد الخضیر در منطقه الکراده عراق و با حضور جمع کثیری از شیعیان و اهل سنت این کشور برگزار شد بر ضرورت وحدت مردم عراق در برابر تروریسم تاکید کرد و اظهار داشت: همه حامیان داعش اعم از شیعه و سنی باید شناسایی و محاکمه شوند. رییس مجمع علمای عراق به انتقاد از سیاست دوگانه الازهر مصر پرداخت و تصریح کرد: الازهر در حالی نسبت به کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم عراق در جریان حمله تروریستی کراده بی تفاوت هستند که برای کشته شدن 4 تن از مردم عربستان در جریان انفجار در نزدیکی مسجد النبی در شهر مدینه منوره بیانیه صادر می‎کند.


لبنان: هجمه علیه حزب الله با ادعای حصر روحانی اهل تسنن
پیروزی‌های متمادی حزب الله در جنگ با تروریسم تکفیری نگرانی‌های فراوان جریان‌های ضد مقاومت را به همراه داشت. در اقدامی مشابه حزب الله لبنان پرچم بزرگ فلسطین را در مرز سرزمین های اشغالی در نزدیکی منطقه خیام این کشور با حضور علما، نمایندگان پارلمان و نیروهای مقاومت به اهتزاز درآورد. این اقدامات که برای بسیاری از حامیان تروریسم گران آمد آنان را به تبعیت از سیاست اتهام زنی وادار کرد. در تازه‌ترین اظهار نظر جریان‌های ضد مقاومت، حزب الله را متهم ساختند که برخی افراد وابسته به حزب الله با تجمع در منزل شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، به بهانه جلوگیری از بروز عملیات تروریستی، این روحانی اهل تسنن را تحت نظر قرار داده‌اند. این اظهارات با واکنش ماهر حمود مواجه شد. وی ضمن اعلام حمایت خود از حزب الله چنین ادعایی را از اساس باطل خواند.


بحرین: استمرار تحصن حامیان آیت الله عیسی قاسم
رژیم آل خلیفه که از مدت‌ها قبل سناریوی حذف رهبران دینی و انقلابی بحرین را آغاز کرد، این‌بار با اتهام به آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، وی را سلب تابعیت کرده و مدعی شد که شیخ عیسی قاسم سرمایه هنگفتی را رقم زده است. شیخ عیسی مومن عضو مجلس اسلامی علمای شیعه بحرین با واکنش به این اظهار نظر تاکید کرد که دولت با انتساب دارایی هنگفت به رهبر شیعیان این کشور درصدد دسیسه علیه پیروان اهل بیت(ع) است.

از سوی دیگر اما حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین تصمیم لغو تابعیت «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین را تایید کرد. با انتشار این خبر در بحرین، موج جدیدی از اعتراض‌ها علیه رژیم آل خلیفه به راه افتاد. علمای ارشد شیعه بحرین با صدور پیامی ضمن مخالفت قاطع با هرگونه خشونت و تروریسم، بر لزوم لغو سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور تأکید کردند. شهروندان بحرینی برای تحصن در مقابل منزل آیت الله عیسی قاسم، همه موانع و تنگناهای ایجاد شده به وسیله رژیم آل خلیفه علیه خود را پشت سر گذاشتند. امامان جمعه و جماعت بحرین اعلام کردند که در اعتراض به اقدامات رژیم آل‌خلیفه در هدف قراردادن شیعیان، برای چهارمین هفته متوالی نمازهای جمعه و جماعت در شب جمعه، ظهر و عصر روز جمعه را برگزار نمی‌کنند.

 

مصر: انتقاد الازهر از شیوه تعیین هلال ماه در عربستان
احمد الکریمه استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر مصر که به اتخاد رویکردهای تقریبی معروف است، این‌بار به شیوه اثبات هلال اول ماه در عربستان سعودی واکنش نشان داد. کریمه خاطر نشان کرد که علمای عربستان از علم حدیث در رؤیت هلال ماه استفاده نمی‎کنند و هنوز شیوه قدیمی و سنتی را قبول دارند. آنان دیدگاه و نظریات علمای ستاره و فلک شناسی را رها و به قول اعرابی‎های بیابان نشین تمسک می‎کنند.
رویکردهای دوگانه مصر بار دیگر مساله ساز شد. یک مقام سیاسی بلند پایه مصری همزمان با سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به رام الله، به طور مخفیانه به فلسطین اشغالی سفر کرده و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد. این سفر با هدف عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و مصر انجام شده است. در مقابل اما احمد طیب شیخ الازهر مصر در واکنش به مساله فلسطین اظهار داشت: بسیاری از کسانی که در مورد قضیه فلسطین صحبت می‎کنند، سخن و عملشان برابر نیست به طوری که اشغال فلسطین به عامل اصلی بسیاری از مشکلاتی موجود در منطقه تبدیل شده است. ما از کشورهای غربی می خواهیم که برای رسیدن به آرامش و عدالت جهانی مشکل فلسطین را حل و فصل کنند.


سایر کشورهای اسلامی: انفجار تروریستی در قطیف و مدینه منوره
عربستان: فاجعه منا در مکه مکرمه تکرار شد. 18 نفر از حاجیان خانه خدا به علت ازدحام جمعیت در صحن‌های مسجدالحرام  زخمی شدند. همزمان منابع امنیتی سعودی از وقوع دو انفجار انتحاری در نزدیکی مسجدی در شهر «قطیف» و یک انفجار انتحاری در نزدیکی حرم نبوی در مدینه منوره خبر دادند. کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی ساعاتی پس از وقوع انفجار تروریستی در مدینه منوره، با ارسال پیام‌هایی، دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی را عامل این انفجار معرفی کردند.
یمن: علمای یمن طی پیامی ضمن محکوم کردن حمله‎های تروریستی به بغداد خاطرنشان کردند: داعش خادم رژیم صهیونیستی و آمریکاست. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله یمن نیزضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در قطیف، مسجد النبی وعراق ،حمله به حرمین شریفین در مکه ومدینه را حمله به اسلام دانست وگفت: عربستان حامی القاعده و داعش در یمن، سوریه و عراق است. همچنین محمد علی الحوثی رییس کمیته انقلابی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که عربستان باید مواضع خود را تغییر بدهد زیرا نتیجه آن تاکنون چیزی جز ویرانی و نابودی جامعه نبوده است حتی مناطق به اصطلاح آزاد شده نیز از خدمات و امنیت محروم هستند. است.
نیجریه: هزاران نفر از شیعیان نیجریه در راهپیمایی گسترده‌ای ضمن اعلام همبستگی با شیخ زکزاکی، خواستار آزادی رهبر شیعیان این کشور شدند.
پاکستان: حجت الاسلام سید شاهنشاه حسین نقوی عضو فعال مجمع علمای شیعه و امام جمعه مسجد باب العلم شهرکراچی پاکستان از سیاست‎های ضداسلامی عربستان به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت که این کشور بهتر است به جای دوستی با رژیم صهیونیستی به فکر دوستی با ملت فلسطین باشد.
اردن: ۲۰۰ امام جماعت اردنی به اتهام رواج اندیشه تکفیری برکنار شدند.
قرقیزستان: مقصدبک حاجی تاکتاموشیف مفتی عالی قرقیزستان با عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن عید فطر در جمع مسلمانان اظهار داشت: متأسفانه در سراسر جهان پدیده شوم تروریسم و افراط‌گرایی به وجود آمده که سعی در سیاه‌نمایی چهره واقعی اسلام دارند. /981/ب502/ک

ارسال نظرات