۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۴۳۷۱۰۷
جریان‌های انحرافی شیعه(۱)

امام علی مصداق کارآمدی اسلام در تاریخ بشری

مدرس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه امام علی(ع) نماد و الگوی کاملی از کارآمدی دین در مسیر تمدن سازی بشری است، گفت: سلمان فارسی، کمیل، ابوحمزه ثمالی و زراره مصادیق کارآمدی شیعه در تربیت تمدن اصیل انسانی هستند.
حجت‌الاسلام مسلم گریوانی امام علی علی السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسلم گریوانی عصر یکشنبه در نشست جریان‌های انحرافی شیعه حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در مدرس ۵ شبستان حضرت نجمه خاتون‌(س) برگزار شد با اشاره به اینکه در بین شریعت های آسمانی تنها دین مبین اسلام است که در آن حلال و حرام به صورت ثابت مانده است، گفت: در اسلام مجتهد با‌ عرضه متغیرهای اجتماعی به اصول ثابت دین اقدام به افتا در جریان مبانی دینی می‌کند و این حقیقت را می‌توان در مصادیق کمال دین تحلیل کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در اجتهاد بین متغیرهای دین و مبانی ثابت آن با مجاهدت علمی ارتباط هایی برقرار می‌شود، گفت: به عنوان مثال در شطرنج موضوع ثابت این است که«قمار حرام است» بر این اساس سؤال این است که شطرنج مصداق قمار است یا خیر؛ این در حالی است که بر اساس مجاهدت علمی مجتهد در ابعاد گوناگون اجتماعی استدلال هایی برای حرام یا حلال بودن آن صادر می‌شود که محیط تلاش‌های علمی مجتهد را برای ما ترسیم می کند.

 

مدرس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه برای تشخیص دقیق مسیر حق باید دقت داشت که رویش های اساسی اسلام چه کسانی هستند، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) الگو و اسوه کامل از انسان معیار و شاخص در تشخیص حق از نگاه اسلام ناب محمدی است؛ بر اساس این راهبرد وقتی نگاه صاحب نظران سایر ادیان را به این الگوی کمال مورد بررسی قرار می‌دهیم به مطالبی قابل توجه در مسیر بصیرت دینی خواهیم رسید.

 

حجت‌الاسلام گریوانی با اشاره به اینکه امام علی(ع) نماد و الگوی کاملی از کارآمدی دین در مسیر تمدن سازی بشری است، گفت: سلمان فارسی، کمیل، ابوحمزه ثمالی و زراره مصادیق کارآمدی شیعه در تربیت تمدن اصیل انسانی است.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین تفاوت‌های شیعه عرفانی با شیعه قالی پرداخت و گفت: شیعه عرفانی امام علی(ع) را مظهر خداوند متعال برای مخلوقات می‌داند این در حالی است که شیعه قالی از حضرت امیرمؤمنان(ع) به عنوان خدا در معارف خود یاد کرده است؛ براساس این تعریف ما معتقدیم این اعتقاد شیعه قالی همان نفوذ شرک در جریان های اصیل اسلامی است.

 

مدرس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به جریان شناسی عرفان در تاریخ اسلام پرداخت و گفت: صوفیه، گنابادیه و اهل حق از مصادیقی عرفان‌هایی هستند که در تلاشند ساحت عرفان و حقیقت را در اسلام ناب محمدی به چالش شبهات عمومی بکشانند.

 

حجت‌الاسلام گریوانی با اشاره به اینکه اهل بیت علیهم السلام معیار عرفان اسلامی هستند، گفت: آموزه های اختصاصی شیعه مبانی هستند که توانسته مسیر حق را برای رهروان اسلام ناب محمدی ترسیم کند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات