۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۳۷۱۲۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انسان موحد ترسی از غیر خدا ندارد

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان موحد كسي است كه هرچه را مي بيند در وراي آن خدا را مي بيند و به همين دليل از غير خدا هراسي ندارد و انسان موحد از بين خدا و غير خدا هيچ وقت غير خدا را انتخاب را نمي كند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني  در توضيح و تفسير آيه 56 سوره مباركه اسراء گفت: يكي از مباحثي كه مكرر در سوره اسراء به آن پرداخته شده است، مسأله وحدانيت خدا و توحيد و نفي شرك است و خداوند انسان را به پرستش خدا دعوت و و تأكيد دارد خدايان دروغين را عبادت نكنند.

 

وي با اشاره به اينكه در بحث نفي شرك در قرآن خداوند استدلال هاي مختلفي را بيان كرده است، ابراز کرد: يكي از استدلال هاي خدا درآيه 56 سوره اسراء و آيات مشابه آن در قرآن بيان شده است.

 

حجت الاسلام شاه فضل افزود: استدلال اين است كه خداياني را كه به غير خداي واقعي مي پرستيد را دعوت كنيد در حاليكه هر چقدر آنها را صدا بزنيد، آنها  نه نمي توانند ضرري را از شما بردارند و نه مي توانند ضرري را از شما جابجا و تبديل كنند و هيچ كدام ازآنها هيچ كاري را براي شما نمي توانند انجام دهند.

 

وي يادآور شد: در سوره مباركه فرقان خداوند مي فرمايد، خداياني كه شما مي پرستيد هيچ چيزي را نمي توانند خلق كنند بلكه خود آنها را هم يكي ديگر خلق كرده است،

 

مسؤول نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه علوم پزشكي كاشان با بيان اينكه، درسوره مباركه عنكبوت بحث رزق مطرح شده است، گفت: خداياني كه شما مي پرستيد خالق هيچ رزقي نيستند، از اين رو اگر دنبال رزق و روزي هستيد به سراغ خدا برويد.

 

به گفته وي در سوره فاطر خداوند مي فرمايد، خداياني را كه پرستش مي كنيد، حتي هيچ چيز بي ارزشي هم ندارند.

 

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به اينكه اين مباحث براي ما كه خدا پرست هستيم و  مشرك و كافر نيستيم چه سودي براي وضعيت موجود ما دارد، گفت: ظاهر برخي ما درحرف زدن و رفتار خيلي خوب است و موحد و خدا پرست هستيم، اما برخي اوقات درباطن اختياراتي را كه براي غير خدا قائل هستيم براي خدا قائل نيستيم.

 

وي همچنين با بيان اينكه خداوند در اين آيات در رابطه با ملك صبحت كرده است، يادآور شد: ما دو نوع ملكيت، اعتباري و حقيقي داريم كه ملكيت اعتباري پول و مال ثروت است كه از ما جدا هستند و امروز در اختيار ما و فردا در اختيار فرد ديگري است، اما ملكيت حقيقي مانند دست و چشم و گوش انسان است كه قابل فروش نيست و عضوي از اعضاي ما است.

 

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اما همين دست و چشم و گوش انسان  از جهتي ملكيت آنها نيز نمي تواند حقيقي باشد چرا كه دست از انسان است اما اگر قطع شود از او جدا مي شود.

 

به گفته وي، از يك جهت چشم و گوش و دست در مقايسه با پول و زمين و ثروت كه ملكيت حقيقي است در مقايسه با نفس انسان، تبديل به ملكيت اعتباري مي شود به اين معني كه انسان در حال حاضرچشم و دست و گوش را موقت در اختيار دارند اما همه اينها از بين رفتني است.

 

وي افزود: ملكيت انسان نسبت به دست  و گوش و زبان در مقايسه با نفس ملكيت اعتباري است، اما نفس ملكيت حقيقي است، از اين رو اگر دقت شود متوجه مي شويم ما حتي ملكيت حقيقي نسبت به نفس خود نيز نداريم و اگر خداوند اراده كند، نفس را هم از ما بگيرد كاري از دست ما ساخته نيست و فعلا ما هستيم كه برخي چيزها را داريم اما در واقع آنها را هم اگر خداوند اراده كند و از ما بگيرد، مالكيت را نداريم.

 

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان برخي از كارها را فعلا مستقلا انجام مي دهد اما برخي از كارها را وابسته به ديگران است از اين رو،آب خوردن ما وابسته به اين است كه آب وجود داشته باشد، بنابراين كارهايي را كه ما مي انجام مي دهيم نيازمند ابزار آن است، اما برخي از كارها از جمله تفكركردن وابستگي به ديگران نيازي به هيچ ابزاري ندارد.

 

وي افزود: خداوند مي فرمايد، انسان موحد ضمن اينكه بايد ازامكانات خود استفاده كند، بايد به اين مسأله نيز توجه داشته باشدكه  همه امكاناتي كه از آن استفاده مي كند وابسته به خدا است و ملكيت هاي اعتباري و غير حقيقي هستند كه در وراي آنها خدايي  است كه همه موجودات وابسته به آن هستند، از اين رو انسان موحد قبل از استفاده از امكاناتي كه در اختيار او قرار دارد بايد به ياد خدا باشد.

 

به گفته وي، انسان موحد كسي است كه وقتي گل زيبايي را مي بيند ابتدا خدارا مي بيند كه به گل زيبايي داده است.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: از اين رو امير مومنان(ع) مي فرمايد، من هيچ چيزي را نمي بينم مگر اينكه قبل از آن خدا را ديده باشم، ابتدا خدا مي مي بينم بعد مخلوقات خدا را مي بينم، چرا كه به چيزي كه نگاه مي كنم وابسته خدا است وملكيت آن ملكيت حقيقي نيست.

 

وي افزود: انسان تا زماني حيات واقعي و معنوي دارد كه وصل به خدا شود اما اگر زماني احساس كرد هرچه هست به دليل وجود خودش  بوده بلافاصله مانند ميوه اي است كه از درخت جدا شده باشد سقوط اش حتمي است.

 

حجت الاسلام شاه فضل يادآورشد: اگر رحمت خدا شامل كسي نشود تا روز قيامت نيز نخواهد توانست تزكيه نفس كند چرا كه تزكيه نفس در عرفان است، از اين رو انسان موحد كسي است كه هرچه را مي بيند دروراي آن خدا را مي بيند و به همين دليل از غير خدا هراسي ندارد و انسان موحد از بين خدا و غير خدا هيچ وقت غير خدا را انتخاب را نمي كند.

 

وي افزود: خداوند در آيه 96 سوره مباركه بقره در رابطه با قوم يهود مي فرمايد يهود از مشركين دنيا پرست تر هستند و دوست دارند يكهزار سال زنده باشند و حريص ترين مردم به زنده  بودن هستند به طوري كه خرص آنها به زندگي از مشركين بيشتر است.

 

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه قوم يهود با وجود اينكه موسي پيامبر را داشتند اما حب دنيا و دنياپرستي آنها بيشتر شد، گفت: اگر كسي ديندار بود و از دينداري منحرف شد از غير ديندار بدتر مي شود، از اين رو در طول تاريخ پادشاهاني كه مسلمان بودند ضربه اي كه به دين زدند به اندازه ضربه اي كه مشركين زدند نبود.

 

به گفته وي، كسي كه خدا و قرآن و پيامبر خدا را مي شناسد اما در ادامه با خدا و قرآن و پيامبر خدا مقابله مي كند، بسيار سنگ دل تر از كسي است كه قرآن و پيامبر خدا را مي شناسد و با خدا مقابله مي كند.

 

حجت الاسلام شاه فضل تأكيدكرد: ما مسلمان و شيعيان چنانچه به جزئيات توجه نداشته باشيم و مومن متدين باشيم ممكن است به درجه اي از تقوا برسيم كه خدا را نيز انكار كنيم./202/1307/ب1

ارسال نظرات