تشریح احکام عمومی نماز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید جعفر ربانی، ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(ص) به تشریح احکام عمومی نماز در بیان شرع مقدس پرداخت و گفت: سؤال اساسی برخی از مکلفان این است که «در نماز ظهر و عصر که از سوی شرع مقدس تکلیف شده است؛ باید حمد و سوره آهسته خوانده شود باید میزان بلندی صدای نمازگزار چقدر باشد.»
کارشناس مسائل فقهی استان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه میزان بلندی صدا به حدی باید باشد که خود نمازگزار آن را بشنود، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند«وجوب بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح و وجوب آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر مختص به قرائت حمد و سوره است. همانگونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم و چهارم است؛ ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای پنجگانه مکلّف بین آهسته یا بلند خواندن مخیر است.»
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه با سرعت خواندن نماز بهنحویکه کلمات دقیق ادا نشود موجب بطلان نماز میشود، گفت: مکلف باید دقت داشته باشد که اگر در بین نماز سرفه و عطسه کرد ابتدا باید صبر کند و سپس کلمات معینشده در اذکار و سورههای نماز قرائت شود.
حجتالاسلام ربانی با به مخارج حروف و قواعد تجویدی نماز در قوانین تصحیح نماز اشاره کرد و گفت: مؤمن باید دقت داشته باشد که مخارج کلمات باید از سوی مکلف رعایت شود؛ این در حالی است که گفتن کلمات واجب نماز در حال حرکت موجب بطلان نماز میشود.
کارشناس مسائل فقهی استان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه کلمات واجب باید در حالت آرامش ادا شود و هیچگونه حرکتی در هنگام ادای آن از سوی نمازگزار انجام نگیرد، تصریح کرد: در کلمات مستحب اگر به نیت ذکر خداوند متعال باشد اشکالی از نگاه شرع مقدس ندارد.
حجتالاسلام ربانی با بیان اینکه نیت که در نماز واجب است، گفت: نیت در نماز در تعریف و احکامش در دیدگاه رهبر معظم انقلاب«همان قصد انجام نماز برای خداست و لازم نیست در دل خود یا به زبان مثلاً بگوید چهار رکعت نماز ظهر؛ بنابراین لازم است نمازگزار بداند که چه نمازی میخواند، مثلاً نیت چهار رکعت نماز بکند اما معین نکند که نماز ظهر یا عصر است، نماز او باطل است.»
افزون بر این رهبر انقلاب میفرمایند«انسان باید نماز را بهقصد اطاعت از فرمان خداوند عالم بهجا آورد، بنابراین اگر برای ریا یعنی تظاهر به دینداری و امثال آن نماز بخواند نماز باطل است و بهطورکلی اگر همهٔ نماز یا بخشی از آن را به خاطر غیر خدا بهجا آورد نماز او باطل است.»/837/پ202/س