۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۳۷۷۸۶
امام جمعه بندرعباس:

ترویج فرهنگ زکات سبب کاهش آمار فقر و معضلات اقتصادی می‌شود

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: توسعه و ترویج فرهنگ زکات در جامعه، کاهش آمار فقر و معضلات اقتصادی نیازمندان را به دنبال دارد.
امام جمعه بندرعباس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه شورای اداری زکات استان هرمزگان، زکات را یکی از احکام مهم دین مبین اسلام دانست و گفت: مردم این آمادگی را دارند که در این امر الهی مشارکت داشته باشند از این رو اگر کوتاهی در پرداخت زکات صورت می گیرد باید اعضا آن را شناسایی و برطرف کنند. 

 

وی افزود: تبلیغات مناسب وکارآمد، برخورد شایسته بهره برداران امر زکات با مردم و همچنین اهمیت به عنصر زمان از عواملی هستند که می توانند نقش مستقیم و تاثیرگذاری در افزایش زکات داشته باشند. 

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تصریح کرد: روحانیون مستقر و عالمان دینی نیز می توانند درفریضه امر زکات در شهرها و روستاها نقش بالایی داشته باشند و مردم را برای ترویج این امر توجیه کنند. 

 

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در ساخت و سازهای عمرانی مشارکت کنند و همه مسؤولیت‌ها را بر عهده دولت نگذارند در هیچ کجای دنیا دولت این همه ارائه خدمات ندارد ابردازداشت: مردم مانند گذشته برای ساخت روستاها تلاش کنند، فرهنگ زیبای کمک و مشارکت از بین رفته و فرهنگ غلطی جا افتاده است که تا کبریت مساجد را از دولت می‌خواهند.

 

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: دولت باید در توسعه روستاها مشارکت کند و همه مسؤولیت را بر عهده نگیرد، ساخت مساجد و سرویس‌های بهداشتی را باید مردم به‌صورت خودجوش انجام دهند.

 

امام جمعه بندرعباس گفت:کار، حلال همه مشکلات است و باید کارهای دستی و خود ساخته در روستاها افزایش یابد، ما اشتغال را اشتباه تفسیر کرده‌ایم، باید به تفسیر صحیح آن پرداخت تا جوانان بدانند کار کردن فقط با حضور در شهر میسر نیست.

 

وی تصریح کرد: زکات امر مهمی در دین است که مظلوم واقع شده است باید به آثار زکات در جامعه پرداخته شود و اطلاعات و مطالب مهم و ضروری مربوط به زکات را در اختیار مردم قرار دهیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه پرداخت زکات گاها سبب افزایش فقر در جامعه می‌شود ادامه داد: در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ زکات و همچنین بصیرت‌افزایی به مردم در زمینه شناخت نعمت‌ها باید طوری کار کنیم که همین فقرای دریافت کننده زکات، روزی از زکات دهندگان شوند.

 

وی با بیان اینکه بخش اعظم بدبختی‌های جامعه از نپرداختن زکات است گفت: توسعه و ترویج فرهنگ زکات در جامعه، سبب کاهش آمار فقر و معضلات اقتصادی نیازمندان می‌شود.

 

آیت الله نعیم آبادی در بخش پایانی سخنان خود از زکات به عنوان مهمترین فرضیه در راستای تحقق عدالت اجتماعی و زمینه ساز ارتقای معیشت افراد نیازمند یادکرد.

 

سپس علی الهیاری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی هرمزگان ضمن ارائه آمار زکات سال قبل در کمیته امداد بیان کرد: در سال 94 شورای اداری زکات استان سه جلسه در سطح شهرستان 32 جلسه و در بخش‌ها و توابع استان 29 جلسه در این زمینه برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه در سال 94 مبلغ جمع‌آوری زکات 4 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد شده است که 225 مورد پرداخت جهیزیه داشته‌ایم افزود:در زمینه‌های عمرانی 3 میلیارد صرف ساخت مساجد، خانه‌های بهداشت، خانه‌های علما، ساخت سرویس‌های بهداشتی در روستاها شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی هرمزگان ادامه داد: در 192 روستا دارای رابط افتخاری زکات هستیم و 497 نفر عامران افتخاری زکات با ما همکاری دارند.  

 

الهیاری ابرازداشت: زکات امر مهمی در دین است که مظلوم واقع شده است باید به آثار زکات در جامعه پرداخته شود و اطلاعات و مطالب مهم و ضروری مربوط به زکات را در اختیار مردم قرار دهیم.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه دریافت زکات در سه ماه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌دلیل عدم تخصیص بودجه عمرانی29 درصد منفی بوده، تصریح کرد: تنها 30 درصد صدقات مردم به کمیته امداد پرداخت می‌شود و 70 درصد باقی‌مانده آن توسط خود مردم در اموراتی که لازم می‌دانند هزینه می‌کنند./851/202/ب3

ارسال نظرات