۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۳۸۴۲۸

کاریکاتور روزنامه قانون در هفته حجاب و عفاف

روزنامه قانون در هفته گرامیداشت کاریکاتوری را نسبت به پیامد‌های منفی خانوادگی و اجتماعی بدحجابی منتشر کرده است.
کاریکاتور روزنامه قانون، حجاب و عفاف

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا، روزنامه قانون کاریکاتوری در هفته گرامیداشت حجاب و عفاف و همزمان با گردهمایی و راهپیماییهای بانوان مسلمان در نکوداشت حجاب اسلامی و انذار نسبت به پیامدهای منفی خانوادگی و اجتماعی بدحجابی منتشر شده است. تحلیل پیش رو بنا دارد از مجرای نشانه شناسی این کاریکاتور به مثابه یک متن از لایه های معنایی مندرج در آن رمزگشایی و باصطلاح پرده برداری کند:

 

1. آشکار ترین و صریح ترین عنصر این تصویر "مگسی" است که از دو جهت جانشین راهپیمایان حجاب و عفاف این روزها شده است: اولا؛ سیاهی معنادار و برجسته اش که مشکی بودگی چادر و حجاب راهپیمایان را نشانه می رود و ثانیا؛ تابلوی در دست مگس که وضعیت تمام عیاری از یک "راهپیمای هشدار دهنده" را تداعی می کند. "مگسوارگی" چارچوب تصویری بازنمایی راهپیمایان و حجاب باوران را شکل داده است؛ بازنمایی که منتقدین و متنفرین از حجاب پیش از این با دامن زدن به استعاره "کلاغ وارگی" در پی آن بوده اند. "مگس وارگی" نوعی استعاره انتقادی است که بیش از هرچیز بر "پلشتی دوستی"، "دنائت"، "بدباطنی و "کور رفتاری"(بخاطر بیاورید شخصیت مگس را در کارتون نیک و نیکو که بلافاصله بعد از افتادن یا گم شدن عینک سیاهش دچار حیرت و سرگشتگی می شد) دلالت دارد.

 

2. نقطه مقابل "مگس وارگی حجاب باوران"، "گل و گلاب وارگی حجاب ناباوران" و زنانی است که ترجیح می دهند همانند گل ابایی از برون ریز تمام عیار سعه زیبایی شناختی خود نداشته باشند. این دلالت بصورت واضح و کاملی از تقابل "مگس بانوهایی" که نماد محجبه ها هستند و "گل بانوهایی" که جلوه گری و عطرافشانیشان "خط قرمز" مگس بانوهاست تدارک شده است. عجین بودن ذات و وابستگی حیات مگس به کثافات و قاذورات هرگز اجازه نداده که او نسبتی بین خود و گل احساس کند. بدیهی است که "گل وارگی تبرجی" این تصویر به دلیل تقابل با "مگس وارگی" در زمینه ای غیر از "گل بودگی ریحانه وار" مدنظر اسلام(المراه ریحانه لیست بقهرمانه) خوانش می شود. در چارچوب تصویر روزنامه قانون زن "ریحانه خانه و خانواده" نیست بلکه "رنگ و لعاب کوچه" و "عطر افشان خیابان" است. در این زمینه همان‌قدر که میان "حاملان و حامیان حجاب" با مگس وارگی رابطه جانشینی برقرار شده است، بین "عاریان و فراریان از حجاب" با "گل وارگی" ایشان هم رابطه جانشینی برقرار است.

 

3. این تصویر اما یک دلالت تمام کننده دیگر هم دارد و آن نسبت جانشینی بین کل پدیده متاخر "نکوداشت زنانه-خیابانی حجاب" با "بی قانونی و هرج و مرج" است. این تجمعات که در سویه مدنی خود اتفاقا اجرای قانون "حجاب و عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی" را مطالبه می کند نوعی رفتار غیرقانونی معرفی شده و بر این گزاره دلالت دارد که "بی قانونی واقعی" نه "بدحجابی یا بی حجابی" بلکه گردهماییهای خیابانی این روزهای محجبه ها و مطالبات آنهاست. حک شدن لوگوی "بی قانونی" بر گوشه ای از سمت چپ تصویر بسیار معنادار است./836/د102/ل

ارسال نظرات