۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۳۹۳۶۴
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد:

قیام گوهرشاد نگینی در ۷ سال دفاع ملت از شعائر دینی است/ نگذاریم فریاد شهدای گوهرشاد خاموش شود

جلیلی با تأکید بر ضرورت زنده نگه داشتن حافظه تاریخی جامعه، از بایکوت و سانسور شدید قیام گوهرشاد براز تأسف کرد و گفت: این قیام، نگینی در هفت سال مقاومت فرهنگی و دفاع ملت ایران از از شعائر دینی است.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، پیش از ظهر امروز در دومین روز از اجلاس سراسری «عفت، عزت، عشق» در تالار ابن هیثم به معرفی طرح ملی گوهرشاد پرداخت و گفت: از مواردی که حتما باید در جبهه فرهنگی انقلاب به آن توجه شود، نگاه تاریخی است چرا که هر حرکت موفق فرهنگی حتما باید تجربه تاریخی قلمرو موضوعی خود را همراه داشته باشد.


طرح ملی گوهرشاد، پاسخی به توصیه قرآنی برای زنده نگه داشتن حافظه تاریخی جامعه است
وی اظهار کرد: از متعلقات مفهوم ذکر که بارها در قرآن به آن تأکید شده، تاریخ و توصیه به نگاه به گذشته و استفاده از تجربه گذشتگان است و  آنچه در طرح ملی گوهرشاد در مشهد آغاز شده و امید داریم به سراسر کشور گسترش یابد، به نوعی پاسخ به این توصیه قرآنی است.


اهداف طرح
جلیلی با تأکید بر ضرورت زنده نگه داشتن حافظه تاریخی جامعه، پاسخ به جریان تطهیرکننده چهره رضاخان پهلوی، تثبیت و ترویج الگوی زن مسلمان و ایجاد سرفصل های تازه در تولید محتوا را از اهداف طرح ملی گوهرشاد معرفی کرد.


معاون فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تنها جنایت کشف حجاب و کشتار مسجد گوهرشاد برای معرفی درنده خویی رضاخان کفایت می کند، افزود: از 20 سال گذشته که بیشتر در این جنگ وسیع فرهنگی درگیر شده ایم، یک نقطه اتکا و برگ برنده ما دفاع مقدس و زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت بوده است.


وی ادامه داد: اگر بتوانیم هم عرض دفاع مقدس  سرفصل های تازه را از تاریخ معاصر یافته و برای نسل جوان فرآوری کنیم، به همان اندازه دفاع مقدس موفقیت ما مضاعف خواهد شد.


تاریخ انقلاب با صدها هزار سوژه مغفول مانده است
جلیلی اضافه کرد: یکی از این سرفصل ها، تاریخ انقلاب است که صدها هزار سوژه و موضوع برای طرح بحث و تولید محصول دارد که مغفول مانده و فعالان فرهنگی باید ورود کنند.


وی گفت: طرح ملی گوهرشاد در تلاش است سرفصلی را بین سال های 1314 و 1320 به عنوان هفت سال دفاع مقدس باز کند تا ژانر جدیدی در حوزه رسانه، فرهنگ عمومی، هنر، پژوهش و فعالیت های دانشگاهی گشوده شود.


بایکوت و سانسور جدی قیام گوهرشاد
معاون فرهنگی شهردار مشهد، گردآوری مجموعه اسناد و خاطراتی از مقاومت فرهنگی ملت ایران برای دفاع از شعائر دینی را از ظرفیت های طرح ملی گوهرشاد عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه پس از انقلاب اسلامی هم کار جدی در این زمینه انجام نشد؛ تنها دو کار (کتاب قیام گوهرشاد و طرح شهرداری مشهد در سال87) بوده که آن هم به دلیل عدم حمایت استمرار نیافته است.


وی افزود: در هر شهری از دنیا اگر صدها هزار نفر به خاطر یک مطالبه فرهنگی قتل عام می شدند، اکنون حتما به اندازه یک موزه از آن جنایت ها اثر و سند وجود داشت اما ما از کشتار گوهرشاد حتی یک کارت پستال نداریم.


قیام گوهرشاد نگینی در هفت سال مقاومت و دفاع ملت ایران از شعائر دینی است
جلیلی با اشاره به بایکوت و سانسور جدی قیام گوهرشاد، گفت: این قیام، نگینی در هفت سال دفاع از مقاومت فرهنگی ملت ایران است و در همه شهرها و روستاهای کشور جریان داشته و در اغلب ان ها مدارکی قابل ثبت از این جنایت وجود دارد.


این فعال فرهنگی ادامه داد: ما 80 سال دیر شروع کردیم و بسیاری از شاهدان عینی قیام را از دست دادیم اما با این وجود توانستیم حدود 800 مصاحبه و 22 هزار دقیقه فیلم از این قیام بزرگ ثبت کنیم.


وی با بیان اینکه درصدد جمع آوری 40 هزار خاطره از کشف حجاب رضاخانی هستیم، از همه فعالان و دغدغه مندان عرصه عفاف و حجاب برای همکاری با طرح دعوت کرد.


نباید بگذاریم فریاد شهدای گوهرشاد خاموش شود
جلیلی با تأکید بر اینکه نباید بگذاریم فریاد شهدای گوهرشاد خاموش شود، یادآور شد: نکته جالب توجه در این باره که از طنزهای تاریخی محسوب می شود این است که رضاخان ادعا داشت دین، زن ایرانی را به بند کشیده و از پیشرفت بازداشته است از این رو باید او را نجات دهیم غافل از اینکه این اقدام به اصطلاح نجات بخش را در مکانی که به نام یک زن مسلمان رقم زد.


وی افزود: صدها سال پیش از آنکه رضاخان و اربابان غربی اش به فکر نجات زن باشند، تمدن اسلامی زنی را در تراز گوهرشاد خاتون آن هم از قومی غارتگر همچون تیموریان به دنیا عرضه کرد که زنی فرهنگ پرور، هنرشناس، توسعه چی، ودر عالی ترین مدارج سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود./201/930/ب1

ارسال نظرات