۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۳۹۶۱۳
مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان:

مدیران فاقد روحیه انقلابی و جهادی ساختار حوزه را تهدید می‌کنند

حجت الاسلام معتمد خاطرنشان کرد: اگر حوزه علمیه بخواهد نقش جهانی خود را ایفا کند بایستی از حیث آمادگی دفاعی و بصیرتی نبض روند تحولات جهان اسلام باشند.
حجت الاسلام عزت الله معتمد حجت الاسلام عزت الله معتمد

حجت الاسلام عزت الله معتمد، مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه بحث انقلابی ماندن حوزه شاه بیت غزل تحول در حوزه است و از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: تداوم و استمرار انقلاب اسلامی حفظ ارزش‌ها و دین‌داری مردم منوط به عملکرد حوزه‌های علمیه و روحانیت است.

 

وی ادامه داد: تجربه و ضرورت‌های امروز جهانی نشان داده که تمسک به مبانی فکری و اندیشه‌های حکومتی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی لازمه انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه است.

 

حجت الاسلام معتمد با اشاره به اینکه منویات و تدابیر زمین مانده مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه کم نیست، بیان کرد: مدیر جدید باید تمام همت‌شان را برای انجام تدابیر و منویات بر زمین مانده رهبر معظم انقلاب اسلامی بگذارند.

 

فرمانده سابق تیپ 83 امام صادق(ع) اضافه کرد: ما آنها را در یک جزوه مدون خدمت آیت الله حسینی بوشهری تقدیم کردیم باید به این تدابیر پرداخته شود که ثمره تحقق آنها حوزه انقلابی می‌شود.

 

حجت الاسلام معتمد با بیان اینکه استادان و فضلای انقلابی حوزه‌های علمیه باید مراقب باشند، تصریح کرد: همه اعتقاد دارند فقه سنتی مایه رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه است و مدیریت سنتی و منفصل و غیرپویا برازنده حوزه‌های امروزی نیست.

 

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس افزود: دفاع از فقه و اصول در حوزه اگر به معنای نفی نقش حوزه‌ها و روحانیت در حکومت و در سیاست باشد این بزرگ‌ترین خسارت به حوزه‌های علمیه، اسلام و هم به حکومت اسلامی است، متأسفانه افرادی پشت این فضا سنگر گرفته‌اند که شاید خودشان هم فقه سنتی و فقه جواهری را قبول ندارند.

 

مقاوم سازی حوزه و روحانیت در مقابل آفت دنیا گری و تفقه طلبی

حجت الاسلام معتمد خاطرنشان کرد: از مطالبات رهبر انقلاب توجه به نیازهای امروز و حوزه‌های علمیه و از وظایف حوزه‌های علمیه، مقاوم‌سازی حوزه و روحانیت در مقابل آفت دنیاگری است، آفتی که متأسفانه مثل موریانه ستون‌های محکم و مستحکم حوزه را پوک می‌کند این نیاز به مراقبت دارد و باید فکری در این باره شود.

 

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری که نمی‌شود از تحول گریخت، ادامه داد: حوزه‌های علمیه نیازمند تغییری است که مبتنی بر تحول همه جانبه باشد که متأسفانه در دوره های گذشته متناسب با شرایط روز و امروزی تغییری در حوزه‌ها ایجاد نشده است.

 

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس افزود: رهبر انقلاب اسلامی بارها مطرح کردند حوزه‌های علمیه نیازمند یک رویکرد و تغییر متناسب با مقتضیات جهان امروز و نقش حوزه هستند، بایستی جامع‌نگری، آینده‌نگری، نوآوری، تدوین یک نظم فکری منسجم و همسو با نظام اسلامی از شاخص‌های اساسی مدیریت جدید حوزه باشد چون این جز مطالبات رهبر انقلاب است.

 

وی با اشاره به اینکه برخی در متن ساختارهای مدیریتی حوزه‌های علمیه هستند ولی به لحاظ نگرش، اعتقادی به تغییر و تحول آن ندارند، اظهار داشت: خود این‌ها مانع هستند؛ بنابراین حضور مدیران فاقد روحیه انقلابی  و جهادی در ساختار حوزه برای حوزه‌های انقلابی یک تهدید است و باید تغییری در آن ایجاد شود.

 

حفظ آمادگی‌های علمی، اعتقادی، بصیرتی و دفاعی از شاخصه‌های حوزه انقلابی است

حجت الاسلام معتمد حفظ آمادگی‌های علمی، اعتقادی، بصیرتی و دفاعی را از شاخصه های حوزه انقلابی دانست و گفت: از گوشه به گوشه صحبت‌های مقام معظم رهبری این برداشت می‌شود و که حوزه‌های علمیه بدون آمادگی دفاعی نمی‌توانند انقلابی باشند.

 

وی با اینکه حضرات مراجع تقلید حفظ روحیه آمادگی در عرصه های اعتقادی و دفاعی را ضروری و واجب می‌دانند، بیان کرد: متأسفانه برخی از مدیران و مسؤولان میانی حوزه علمیه مانع ترویج این فکر بسیجی و روحیه جهادی در حوزه‌های علمیه می‌شوند.

 

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان افزود: اگر حوزه علمیه بخواهد نقش جهانی خود را ایفا کند بایستی از حیث آمادگی دفاعی و بصیرتی نبض روند تحولات جهان اسلام باشند.

 

حجت الاسلام معتمد خاطرنشان کرد: مدیریت جدید با جهان و افکار و مسالک آشنا است و می‌تواند دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب را خوب اجرا کند، ولی به این سرمایه موجود مدیریتی نباید اکتفا کند.

 

وی ابراز داشت:‌ سلوک و رفتار سیاسی و مدیریت برخی از عناصر تصمیم‌ساز و مدیران حوزوی با شاخص‌های روحیه انقلابی و جهادی ناسازگار است و فاصله دارد که ایشان این مورد را باید درمان کند.

 

فرمانده سابق تیپ 83 امام صادق(ع) با بیان اینکه تفکر بسیجی و روحیه انقلابی باید در حوزه‌ها باشد، در ادامه با اظهار امیدواری گفت: مدیریت جدید قطعاً به این نکات اهتمام دارد و طلاب جوان و فاضل و انقلابی برای مدیریت حوزه علمیه کم نیست که یک تیم منسجمی را به وجود بیاورند و حوزه بتواند یک نقش پیشروندگی در جهان اسلام ایفا کند./875/ت301/س

 

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات