۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۴۳۹۷۰۸
الجزیره گزارش داد؛

اختلاف‌نظر کشورهای عربی درباره ایران و ترکیه پیش از اجلاس سالانه سران عرب

سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان فعالیتهای نشست مقدماتی اجلاس سالانه سران عرب تأکید کرد که درباره موضوع مداخله ایران در امور کشورهای عربی و نفوذ ترکیه در شمال عراق میان کشورهای عربی اختلاف نظر وجود دارد.
اتحادیه عرب

به گزارش خبرگزاری رسا، فعالیتهای نشست مقدماتی اجلاس سالانه سران عرب که قرار است دوشنبه در موریتانی برگزار شود، به پایان رسید.

 

به گزارش فارس، وزرای عرب در این نشست چند مساله از جمله تجدید نظر در نحوه فعالیتهای مشترک کشورهای عربی برای تعامل با آمریکا و چالشهایی که منطقه با آن روبروست را بررسی کردند. همچنین دستور کار این نشست، مساله فلسطین، مبارزه با تروریسم و بحرانهایی که کشورهای عربی با آن دست به گریبان هستند، بود.

 

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در افتتاحیه نشست تأکید کرد که باید با تروریسم مبارزه کرد و این مساله یک اولویت است. از طرف دیگر، «أسلکو ولد أحمد أیزید بیه» وزیر خارجه موریتانی نیز از کشورهای عربی خواست که برای نابودی این آفت با آفریقا هماهگی بیشتری داشته باشند.

 

«أحمد عفیفی» سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب نیز تأکید کرد که درباره موضوع مدخله ایران در امور کشورهای عربی و نفوذ ترکیه در شمال عراق اختلاف نظر وجود دارد.

 

شبکه خبری «الجزیره» به نقل از عفیفی گزارش داد که شورای وزیران این دو موضوع (ایران و ترکیه) را به شورای رؤسای جمهور ارجاع خواهد داد.

 

کمیته وزارتی چهارجانبه عرب نیز ضمن ادعای مداخله ایران در امور کشورهای عربی، از تهران خواست که این مداخلات را پایان دهد.

 

این کمیته همچنین  تأکید کرد که باید روابط با جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورهای و اصل حسن همجواری باشد.

 

روزنامه «المدینه» عربستان سعودی نیز شنبه ادعا کرد که به پیش‌نویسی که قرار است در پایان این اجلاس قرائت شده دست یافته است و در آن از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که از سیاستهای تنش‌زا در کشورهای عربی دست بردارد. /847/ب102/د

ارسال نظرات