۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
کد خبر: ۴۴۰۰۹۰

اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی

تخریب جامعه براثر بی‌تفاوتی نسبت به آسیب‌های اجتماعی، حجاب هدیه ای الهی برای مصون ماندن از نفوذ شیطان، ایجاد جذابیت و رغبت به سوی نماز در کارمندان، حضور۲ هزار ۱۴۰نفردر طرح اوقات فراغت گلستان، برگزاری جشنواره بزرگ «اقتصاد مقاومتی از منظر قرآن کریم » در همدان، از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی ستوده در کارگاه آموزشی خانواده و سبک زندگی اسلامی با محوریت مبارزه با اعتیاد تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام همان احساس مسئولیت اجتماعی است.

 

وی افزود: تشخیص حق از باطل، تفکیک، تکریم، تذکر، تکرار، صبر و تشکر از جمله عوامل مؤثر در تأثیرگذاری این فریضه در جامعه هستند. و در روایات متعدد برای هر یک از آن ها مصادیقی تعریف شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه زیان بی‌توجهی به آسیب اجتماعی متوجه تمامی آحاد جامعه است، اضافه کرد: از جمله این معضلات اعتیاد است که امروز به بلای خانمان‌سوز تبدیل شده است.

 

به گفته ستوده خانواده‌ها با کسب آگاهی و تقویت عقاید و اعتقادات دینی جوانان می‌توانند در مقابله با این آسیب موفق عمل کنند.

 

وی افزود: برای اینکه جوانی از گرایش به اعتیاد و سایر آسیب‌ها ممانعت شود باید سؤالات عقیدتی وی با پاسخ‌های قانع‌کننده همراه باشد تا جایی که فکر و اعتقاد بتواند به‌عنوان عامل بازدارنده عمل کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همچنین به ترویج شیوه‌های صحیح زندگی در بین نسل جوان تأکید کرد و متذکر شد: با ارائه الگوی مناسب در واقع می‌توان از بروز و ظهور آسیب‌ها جلوگیری کرد.

 

ستوده از جمله این الگوها را سبک زندگی اسلامی دانست و بیان داشت: سبک زندگی اسلامی همان سبک زندگی امامان معصوم است که با جوانمردی، تقوا، غیرت و بخشندگی همراه بوده است.

 

وی تأکید کرد: تقوا و خویشتن‌داری به کرات در دین اسلام تأکید شده و اگر خانواده‌ها بتوانند چنین صفت نیکویی را فرهنگ‌سازی کنند از بسیاری از آسیب‌هایی که متوجه فرزندان آن ها است خواهند کاست.

 

حجاب هدیه ای الهی برای مصون ماندن از نفوذ شیطان است

 

حجت‌الاسلام مختار کرمی مدیر کل تبلیغات اسلامی کردستان اظهار کرد: آنچه که مسلم است ضرورت حجاب در دین مبین اسلام است و ما به‌عنوان مسلمان و پیرو دین مترقی اسلام و سنت گرانقدر حضرت رسول اکرم (ص) با ۸ ملزم به رعایت قوانین و دستورات الهی باشیم.

 

وی گفت: حجاب به‌عنوان یک اصل و اساس نه تنها مورد تاکید اسلام و حتی ادیان دیگر هم است بلکه به‌عنوان پوشش برتر مورد تاکید است و باعث مصونیت زنان و سلامت اخلاق در جامعه می‌شود لذا وقتی قرار است انسان کار خوبی انجام دهد باید آن را به نحو احسن انجام دهد و حال که ما مامور به رعایت حجاب هستیم مناسب است که بهترین و برترین آن را انتخاب نماییم که همان استفاده از پوشش چادر است.

 

وی افزود: همانطور که میدانید میراث گذشتگان همواره مورد حرمت و احترام بوده و ما از آنها به نیکی یاد می‌کنیم و در خصوص پوشش گذشتگان نیز این امر صدق میکند که اجداد در نیاکان ما انسان های باشرف و غیرتمندی بوده اند و از نوع پوشش بسیار مناسب آنها می توان به این مساله پی برد که مردمان کرد در گذشته توجه ویژه ای به رعایت عفاف و پوشش اسلامی و دینی داشته اند لذا در مناطق کردی و عشایری اتفاقا این موضوع با حساسیت خاصی روبرو بوده است و پوشش لباس کردی دلیل بر این مدعاست.

 

حجت‌الاسلام کرمی خاطر نشان کرد: لباس کردی زنان در مناطق غرب کشور بسیار پوشش مناسبی است که حجاب کامل شرعی در آن رعایت شده است که متاسفانه اکنون کمتر از آن استفاده می‌شود و زنان و دختران جوان به نوعی از آن اعراض کرده اند و به پوشش های غربی روی آورده اند که این یک نوع زنگ خطر است.

 

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی بالاخص میراث فرهنگی باید با برگزاری مسابقات و نمایشگاه های متعدد لباس های کردی و ثبت ملی آنان بانوان را تشویق کنند، تصریح کرد: پوشش لباس کردی که این دو خاصیت دارد یکی حفاظت از میراث گذشتگان و ماندگاری و نام آن برای ما بسیار افتخار آمیز است و دیگر اینکه ترویج نوعی پوشش مناسب با رعایت شاخص های اسلامی از الزامات استفاده از این پوشش اصیل و سنتی است لذا زنان کرد باید به پوشش مادران و مادربزرگ های خود افتخار کنند و استفاده از پوشش غربیان باید خجالت آور باشد چرا که فرهنگ اصیل اسلامی ما را مورد هدف و نابودی قرار داده اند.

 

 وی در پاسخ به سوال ما که آیا حجاب زنان تنها در استفاده از چادر خلاصه می‌شود افزود: همانطور که اشاره شد ما ملزم به رعایت و پوشش اسلامی آنطور که در قرآن کریم به آن توصیه نموده هستیم اما الزاما حجاب اسلامی چادر نیست هرآنچه که باعث شود که شاخص های اسلامی را دربرگیرند.

 

وی گفت: نگاه اسلام قابل قبول است اما اگر به سیره متشرعین و بزرگان دین و علماء نگاه کنیم آنان توصیه به پوشش چادر کرده اند و آن را پوشش و حجاب برتر می دانند و خوب است که ما هم آن را به طور کامل و احسن انجام دهیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان اضافه کرد: حال اگر زنان و دخترانی پیدا شوند که چادر را به‌عنوان پوشش چادر انتخاب کرده اند ولی آن را به طور کامل رعایت نمی کنند و با استفاده از آن همچنان بدحجابی جلوه می نماید این کار نه تنها موجب رعایت دستور خداوند نیست بلکه شاید نوعی تمسخر حجاب نیز به حساب بیاید.لذا توصیه میشود که زنان مسلمان از چادر به‌عنوان یک هدیه الهی و برای مصون ماندن از نفوذ شیطان بهره بگیرند.

 

مدیران جذابیت و رغبت به سوی نماز را در کارمندان ایجاد کنند

 

حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری راد در دومین جلسه شورای اقامه نماز هرمزگان که دوشنبه ۴ مرداد ۹۵ در دفتر معاونت فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان تشکیل شد با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز در اسلام نماز گفت: در مکتب انسان ساز اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هیچ عملی از اعمال دینی و افعال عبادی با آن قابل مقایسه نیست.

 

وی افزود: توجه به آموزه‌های اسلامی به‌ویژه نماز در عصر امروز می‌تواند بشر را از منجلاب فساد و تباهی نجات دهد. 

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: نماز به همه کردارهای فردی و اجتماعی فرد مسلمان جهت می‌دهد و بر همه رفتارهای او تاثیر می‌گذارد.

 

وی با اشاره به وظایف خطیر مدیران دفاتر تبلیغات اسلامی شهرستانها در زمینه اقامه اول وقت نماز در ادارات گفت: نماز جماعت اول وقت در مجتمع های فرهنگی اداری اقامه و گزارشات مستند در این حوزه به اداره کل ارسال شود.

 

حجت‌الاسلام انصاری راد همچنین با تاکید بر حضور جدی در نماز جماعت اول وقت و با بیان اینکه افراد را نباید مجبور به اقامه نماز کرد گفت: مدیران شهرستانی فضای ادارت را به بوی نماز عطر آگین و جذابیت و رغبت به سوی نماز را در کارمندان ایجاد کند.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به برگزاری اجلاس استانی نماز در سه ماهه سوم سال جاری بر انجام وظایف و فعالیت ها درون دستگاهی و برون دستگاهی در چارچوب سازمانی تاکیدکرد. 

 

وی با تاکید بر اینکه تبلیغات درون شهری و محیطی مبحث نماز و اقامه آن باید در صدر محورهای برنامه های در سال ۹۵ قرار گیرد گفت: باید در فضای مجازی نیز به توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز اول وقت توجه شود و یک صفحه تخصصی در سایت اطلاع‌رسانی تبیان به این امر اختصاص داد.

 

وی تاکیدکرد: تا زمانی که مبانی اعتقادی تحکیم نیابد فعالیت های صورت گرفته در زمینه ترویج فرهنگ اقامه نماز خروجی مناسبی نخواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام انصاری راد در پایان با تاکید بر اینکه اهتمام به نماز از سوی مردم به‌ویژه جوانان، آنها را به رستگاری رهنمون می‌کند از برگزاری دوره های آموزشی با محوریت نماز ویژه خانواده های پرسنل این اداره کل خبرداد. 

 

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام اسحاق فاضلی نیز در خصوص اهمیت اقامه نماز اول وقت مطالب مبسوطی را بیان کرد.

 

حضور۲ هزار ۱۴۰نفردر طرح اوقات فراغت گلستان

 

حجت‌الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تابستان فرصت بسیار مناسبی است که دانش آموزان از تعطیلات بهترین بهره را برای رشد معنوی ببرند و از کنار این فرصت گران قدر به راحتی عبور نکنند.

 

وی افزود: دانش آموزان و جوانان سعی کنند با شرکت در کلاس های آموزشی و تقویت دروس از جمله کلاس هایی که توسط سازمان تبلیغات برگزار می‌شود استفاده کنند و آنچه را که در اوقات به غیر از تابستان نمی توانند فرا بگیرند را یاد بگیرند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان افزود: سازمان تبلیغات برای اوقات فراغت جوانان برنامه های زیادی را تدارک دیده است که این برنامه ها به دو دسته هسته فرهنگی جوان و بوستان معرفت تقسیم می‌شود.

 

حجت‌الاسلام ولی نژاد در رابطه با برنامه های هسته فرهنگی جوان گفت: این برنامه یک کار گروهی، تیمی و فرهنگی است و جمعی که در کنار هم کاری را آغاز می‌کنند و ثمره آن نشریه ای می‌شود.

 

وی تصریح کرد: ۴۰ کلاس هسته فرهنگی جوان در سطح استان گلستان با ظرفیت هر کلاس حدود ۲۵ نفر در سطح استان گلستان برگزار می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در رابطه با طرح بوستان نماز گفت: کلاس های متفاوتی در مساجد و مکان های مذهبی با حضور روحانیون برای دانش آموزان در قالب ۳۲ کلاس با گنجایش ۲۵ نفر در سطح استان برگزار می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان گلستان به برگزاری طرح آموزشی حفظ و مفاهیم سوره حجرات اشاره کرد و گفت: این طرح در ۳۴ موسسه (با ظرفیت هر کلاس ۱۰ نفر) با همکاری اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی کشور و با همکاری داراقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان اجرا می‌شود.

 

وی افزود: در مجموع طرح اوقات فراغت اداره کل تبلیغات گلستان در ۱۰۶ کلاس و با حضور ۲هزار و ۱۴۰ نفر برگزار می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در پایان از دانش آموزان و جوانان خواست تا از فرصت تعطیلات تابستان نهایت استفاده را ببرند چرا که اگر این فرصت از بین برود دیگر قابل بازگشت نیست.

 

برگزاری جشنواره بزرگ «اقتصاد مقاومتی از منظر قرآن کریم» در همدان

 

علی محمد صیادی مسئول روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان با اعلام این خبر گفت: برگزاری این جشنواره میتواند گامی مهم درفرهنگ سازی و تبیین اقتصاد مقاومتی از منظر قرآن کریم باشد.

 

وی اظهار داشت: باتوجه به اهمیت «اقتصاد مقاومتی» در تلاشیم  با نگاهی  قرآنی به این موضوع مهم  ضمن بررسی اهمیت وجایگاه آن از منظر قرآن کریم بعنوان مبنای اصلی واساسی اقتصادمقاومتی،درجهت تبدیل آن به باور عمومی حرکت کنیم.

 

مسئول روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی همدان به اشاره به موضوعات جشنواره گفت: این جشنواره در دو مرحله شهرستانی و استانی و در موضوعات چهارگانه حفظ موضوعی،ترجمه و تفسیر، سخنرانی علمی و ارائه تحقیق و مقاله در سه مقطع سنی زیر پانزده سال، بالای پانزده سال و آزاد برگزار میشود.

 

وی افزود: مرحه شهرستانی این جشنواره مهر ماه سال جاری و مرحله استانی همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار میشود و مهلت ثبت نام تا پایان شهریور ماه  و مهلت ارسال آثار تا پایان آذر ماه سال جاری میباشد که علاقه مندان میتوانند جهت تهیه جزوه، ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به کانون های قرآن ادارات تبلیغات اسلامی یا موسسات قرانی مراجعه نمایند.

 

گفتنی است این جشنواره با همکاری اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی همدان و اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان برگزار میشود./1325/د101/ی

ارسال نظرات