۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۴۴۰۱۰۹
آیت‌الله مهمان‌نواز:

نماز جمعه چراغ راه مسلمانان در تشخیص اسلام ناب از اسلام آمریکایی است

عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه نماز جمعه، گفت: خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه در واقع چراغ راه مسلمانان در تشخیص اسلام ناب و واقعی از اسلام آمریکایی است.
آیت الله مهمان نواز- دیدار با مسؤولان فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری و نخستین امام جمعه بجنورد، صبح امروز در جمع شماری از مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: نماز جمعه یکی از پایگاه‌های اصلی عبادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه اسلام است.

 

وی با بیان اینکه نماز جمعه مظهر پیوند بین امام و امت و مؤید رابطه مردم با ولایت است، افزود: این آیین عبادی سیاسی مولود انقلاب و نظام اسلامی بوده و در طول حدود چهار دهه گذشته از عمر نظام اسلامی نیز هر بار در برابر حرکت رو به‌ جلوی ملت مسلمان ایران بحران‌ها، فتنه‌ها و مشکلاتی به وجود آمده، نماز جمعه به کمک آن‌ها و نظام اسلامی آمده است.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به اینکه جایگاه و ارزش نماز جمعه بسیار بالا و والا است، خاطرنشان کرد: خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه در واقع چراغ راه مسلمانان در تشخیص اسلام ناب و واقعی از اسلام آمریکایی است.

 

وی افزود: در اوضاع حساس دنیای اسلام و جامعه مسلمانان، نماز جمعه بهترین راه برای شناسایی موانع و سرعت‌گیرهای موجود بر سر راه نظام اسلامی است؛ از این‌ رو همه باید برای این آیین عبادی سیاسی اهمیت ویژه‌ای قائل شده و حضور در آن پرشور و شعور باشد.

 

نخستین امام جمعه بجنورد در ادامه با اشاره به اقامه نخستین نماز جمعه در بجنورد، اظهار کرد: در شهریور سال 59 از سوی امام خمینی(ره) به‌ عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شدم و در مدت 32 سال امامت جمعه این شهر همیشه لطف خداوند شامل حال من و مردم بجنورد بوده است.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز با یادآوری شکوه و نشاط اقامه نخستین نماز جمعه در بجنورد، افزود: حضور مردم بجنورد در نخستین نماز جمعه به‌ اندازه‌ای زیاد بود که حتی در خیابان کنار مسجد انقلاب نیز سجاده پهن شده بود.

 

وی ادامه داد: حضور معنوی و پرشور مردم در نخستین نماز جمعه بجنورد جزء بهترین خاطرات من در طول 32 سال امامت جمعه این شهر است.

 

گفتنی است، آیت‌الله مهمان‌نواز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در هجدهم شهریورماه سال 1359، با حکم حضرت امام خمینی (ره) به‌ عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد و بعد از 32 سال اقامه نماز در این شهر در بیست و سوم تیرماه سال 1391 آخرین نماز جمعه بجنورد به امامت خود را در مصلای امام خمینی(ره) اقامه و با مردم این شهر خداحافظی کرد.

 

شایان ذکر است، نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پنجم مرداد سال 1358، برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 قمری، به امامت مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار انقلاب و نظام اسلامی چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به مرحوم طالقانی سپرده و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر کرده بود.

 

در حالی‌ که اکنون نماز جمعه در 870 نقطه کشور برگزار می‌شود، این آیین عبادی سیاسی هر هفته در 17 شهر خراسان شمالی برپا شده و براساس بررسی‌های انجام‌ شده از سوی دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، به‌ طور میانگین هر هفته 20 درصد جمعیت شهرهای محل برگزاری نماز جمعه در خراسان شمالی، در نماز جمعه شرکت می‌کنند./9314/202/ب2

ارسال نظرات