۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۴۴۰۴۰۶
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

عصر امام صادق عصری استثنایی در تاریخ اسلام/ لزوم نقش آفرینی حوزه در سند تحول آموزش و پرورش

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به لزوم ارائه راهکارهایی برای حضور خروجی های موجود حوزه در صحنه تریبتی آموزش و پرورش گفت: تمامی بخش های حوزه در طراحی رشته ها باید نیاز آموزش و پرورش را نیاز اساسی بدانیم و دانشگاه فرهنگیان بایستی تربیت شدگان دانشگاه و حوزه را باز آموزی و آموزش های تکمیلی دهد و روانه مدراس کند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی عصر امروز در دومین نشست ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) یک چهره بزرگی هستند که در واقع معمار تعلیم و تربیت اسلامی و پایه گذار سبک تربیت شاگردان و گستره اندیشه های الهی و اسلامی بودند؛ همه میراث ما از آن امام بزرگوار است و آن حضرت حلقه واسطی هستند که در نقطه عطفی تاریخی، میرات انبیا و اولیا و اسلام را احیا کردند و در روزگاری که در برابر هجمه ها و امواج متنوع بودند، نقش آفرینی کردند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت زمان امام صادق(ع) اظهار داشت: عصر آن حضرت، عصری است که جهان اسلام بیش از پیش با مرزهای بیرون اسلام ارتباط برقرار کرد و از بیرون جهان اسلام اندیشه های متنوع و گوناگون وارد حوزه فکری و معرفتی جهان اسلام شد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: امام صادق(ع) در عصری که در برابر چندین موج قرار داشت، با اتخاذ راهبردهای بسیار اساسی و کلیدی پایه فصل جدیدی از درخشش معارف دینی را ریختند؛ عصر امام باقر و امام صادق(ع)، عصر تعلیم و تربیت و مواجه هوشمندانه و از موضع راهبرد کلان با امواج گوناگون فکری و معرفتی است.

 

عصر امام صادق عصر کاملا استثنایی در تاریخ اسلام بود

وی با بیان این که تاریخ اسلام بدون عصر امام صادق(ع) سبب از دست رفتن میراث عظیمی خواهد شد، گفت: حجم عظیم شاگردانی که تربیت شدند و میراث عظیمی که تربیت شده اند، نشان دهنده این است که آن عصر، عصر کاملا تاریخی و استثنایی بود و اگر آن مقطع را از تاریخ اسلام برداریم نه تنها تشیع، بسیار افت پیدا می کند، بلکه اندیشه اسلامی میراث عظیمی را از دست می دهد و سطح آن بسیار تنزل خواهد کرد.

 

آیت الله اعرافی به ضرورت بازشناسی عصر امام صادق(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: این جایگاه رفیع و فصل بسیار درخشان تاریخ اسلام در خور بازشناسی و درس آموزی است؛ حوزه های علمیه و مراکز علمی از جمله دانشگاه ها و آموزش پرورش افتخار می کنند که پیرو این امام بزرگ هستند؛ امیدواریم بتوانیم از این زندگی نورانی در همه ابعاد بهره بگیریم.

 

مطالبه کنندگی حوزه و پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به لزوم پاسخگویی حوزه به نیازهای جامعه اسلامی پرداخت و اظهار داشت: حوزه علمیه همزمان با این که مطالبه کننده تحقق ارزش های الهی و انقلابی است، حتما خود را پاسخگو می داند و نسبت به جامعه انقلابی و نهاد های علمی و فرهنگی کشور خود را بدهکار می داند و با تمام مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد، باید تلاش خود را بکار بگیریم که نیاز جامعه اسلامی و انقلابی و نظام را پاسخ دهیم.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با وسیع دانستن سیستم آموزش و پرورش تصریح کرد: بی تردید یکی از مهم ترین نیازهای جامعه ما، نیاز آموزش و پرورش است؛ آموزش و پرورش به معنای تمام جامعه ما است و این مقدار جمعیت دانش آموز و معلم و مدیر یعنی جامعه ای حدود 17 میلیون نفری به طور مستقیم و غیرمستقیم به معنای تمام کشور است.

 

وی با اشاره به عظمت کار آموزش و پرورش گفت: معلمان در مهم ترین سنین نقش آفرینی می کنند و چیزی به عظمت رسالت و مسؤولیت آموزش و پرورش نیست و حوزه باید خود را در برابر این امر مسؤول بداند و مسؤولیت حوزه در برابر آموزش و پرورش در ابتدا تولید تئوری و نظریه های کلان تعلیم و تربیت است؛ در این زمینه کارهای خوبی شده است؛ این رسالت بسیار سخت و مقدمات زیادی را می خواهد. به دنبال آن رسالتمان است که حوزه تربیت معلم و دبیر در رشته های مرتبط مستقیم و غیر مستقیم را همکاری می کنیم.

 

ضرورت نقش آفرینی حوزه علمیه در محورهای سند تحول آموزش و پرورش

آیت الله اعرافی به لزوم نقش آفرینی حوزه در محورهای سند تحول آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در تبلیغ عمومی در آموزش و پروش شده است؛ آموزش و پرورش نیز اهتمام دارد و حوزه باید نقش فعال تری داشته باشد؛ رسالت بعدی حوزه، تدوین متون است؛ حداقل در این محورها مسؤولیت داریم و خطوط کلی اینها در سند آموزش و پروش پیش بینی شده است و حوزه در همه این محورها مستقیم و غیرمستقیم باید نقش آفرینی کند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به در نظر گرفتن نیاز آموزش و پرورش در طراحی رشته های حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: پیشنهاد می کنم که تمامی بخش های حوزه در طراحی رشته ها باید نیاز آموزش و پرورش را نیاز اساسی بدانیم و این در دستور کار بلندمدت حوزه است.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه درباره حضور خروجی های حوزه در آموزش و پروش تصریح کرد: به معنای عام که در درون مراکز مربوط به مرکز مدیریت و مراکزی که در شعاع حوزه هستند، خروجی هایی داریم که باید راهکارهای حضورشان را در صحنه پیدا کنیم.

 

وی گفت: دانشگاه فرهنگیان کار تربیتی می کند و کار مهم تر این است که تربیت شدگان دانشگاه و حوزه را باز آموزی کند و آموزش های تکمیلی دهد و روانه مدراس کند و بایستی طرحی در این باره نوشته شود./822/پ201/ج

ارسال نظرات