۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۴۴۰۴۷۲
امام‌ جمعه سراب:

وقوف علما و اساتید در قم سبب تضعیف حوزه های علمیه شهرستان ها است

حجت الاسلام اکرمی با بیان اینکه علمای برجسته و اساتید به نام نباید تنها در حوزه علمیه قم بمانند، گفت: لازم است طلاب برجسته، علما و اساتید به شهرستان‌ها مهاجرت کنند تا شاهد تقویت بنیه علمی حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان و هم‌چین ارتقای سطح ایمانی جامعه اسلامی باشیم.
حجت الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام‌جمعه سراب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری را در تبریز، با بیان اینکه شهرستان‌ها به‌ ویژه حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها از وجود علما و اساتید برجسته محروم‌ هستند، اظهار داشت: با توجه به این روند شاهد تضعیف حوزه‌های علمیه شهرستان و دیانت مردم خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه علمای برجسته و اساتید به نام نباید تنها در حوزه علمیه قم بمانند، ادامه داد: لازم است طلاب برجسته، علما و اساتید به شهرستان‌ها مهاجرت کنند تا شاهد تقویت بنیه علمی حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان و هم‌چین ارتقای سطح ایمانی جامعه اسلامی باشیم.

 

امام‌ جمعه سراب با انتقاد از ثبوت طلاب، روحانیت و علما در حوزه علمیه قم، تصریح کرد: با این روند تقویت و ثبات حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها غیرممکن است، از این‌ رو باید مدیر جدید حوزه‌های علمیه به فکر هجرت علمای قم و اساتید به شهرستان‌ها باشند وگرنه شاهد افول حوزه‌های علمیه خواهیم بود.

 

وی با اشاره به علت اصلی وقوف طلاب در حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: کسانی که به شهرستان‌ها مهاجرت می‌کنند دچار مشکلات معیشتی و درآمد هستند و شهریه آن‌ها قطع می‌ شود، به‌ طوری‌ که به طلاب و روحانیان مقیم حوزه علمیه قم با وجود وقوف چندین ساله به‌ راحتی شهریه پرداخت می‌شود.

 

حجت‌الاسلام اکرمی تمرکززدایی از حوزه علمیه قم و ایجاد بستر مناسب برای تقویت حوزه‌های علمیه استان را امری ضروری دانست و ابراز داشت: تمرکز علما و اساتید حوزه‌های علمیه در مرکز قم سبب شده است، حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها از قوت علمی و پژوهشی مناسبی برخوردار نباشند و این مهم باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مناسب در قالب طرح هجرت علما و مبلغان به شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: باید این طرح با هدف تبلیغ در راستای تقویت بنیه دینی و فرهنگی مردم و تدریس در حوزه‌های علمیه برای تقویت طلاب و روحانیت حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها اجرایی و برنامه‌ریزی شود.

 

امام‌جمعه سراب وقوف در قم را عامل ضعف اسلام دانست و ادامه داد: حضور بیشتر روحانیت در قم ضرورت ندارد، بلکه شهرهای بزرگ و کوچک و بعضاً خارج از کشورها به آن‌ها نیاز دارد، با وجود نیاز مبرم که در جاهای دیگر وجود دارد هیچ توجیهی مقبول نیست، آیه قرآن می‌فرماید هدف از نفقه انذار است و انذار قوم با برگشت و هجرت ممکن است.

 

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه استان از سوی ائمه جمعه اداره می‌شوند و ائمه جمعه توانایی مالی کافی برای این امر را ندارند، تصریح کرد: با وجود قطع شهریه روحانیان مقیم شهرستان‌ها دیگر انگیزه‌ای برای خروج از قم و ماندن در شهرستان‌ها وجود ندارد و ائمه جمعه توانایی پشتیبانی مالی را ندارند./854/302/ب2

ارسال نظرات