۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۴۱۶۹۱
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

ناهماهنگی و موازی‌کاری دستگاه‌ها از مشکلات ساختاری بخش فرهنگ است

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختاری بخش فرهنگ در کشور، موازی‌کاری و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون است.
حجت الاسلام اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی امروز در آیین گشایش نمایشگاه عفاف و حجاب در بجنورد، با اشاره به تأکیدهای مکرر رهبران دینی در زمینهٔ حجاب، اظهار کرد: دلیل این امر این است که حجاب یکی از نمادهای اصلی دین است.

 

وی با یادآوری مبارزه گسترده معاندان و دشمنان با حجاب و داشتن برنامه‌ای دقیق در این زمینه، گفت: دلیل این مبارزه این است که حجاب سبب مصونیت، ارزشمندی انسان، سلامت روابط زن و مرد و استحکام بنیان خانواده می‌شود؛ به عبارتی حجاب سبب تعریف درست روابط بین افراد جامعه خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این حوزه و مشکلات پیش رو، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه، مشکلات ساختاری از جمله وجود نهادهای موازی در حوزه فرهنگ است و متأسفانه در طول سال‌هایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای حل این مشکلات، راه چاره‌ای اندیشیده نشده است.

 

وی با بیان اینکه همان‌ گونه که کلیت نظام ذیل یک راهبری واحد قرار دارد، مهم‌ترین مسأله برای ساماندهی مشکلات این حوزه و رفع موانع و هماهنگی بهتر بین دستگاه‌های مختلف را، ایجاد محوریت یکپارچه و راهبردی در حوزه فرهنگ اعلام کرد.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه فرهنگ نتیجه باور انسان است، گفت: ایجاد باور، کار ساده‌ای نیست، اما در صورتی که باوری در انسان شکل بگیرد، مطمئناً پای باور خود ایستادگی خواهد کرد.

 

وی با اشاره به نقش نهادها و دستگاه‌های اجرایی در تعمیق باورهای دینی، خاطرنشان کرد: وضعیت حجاب و عفاف و حفظ حریم روابط بین زن و مرد در دستگاه‌های دولتی باید به شکلی باشد که هر کس با ورود به آن سازمان، به‌ راحتی متوجه وجود این حریم‌ها در روابط افراد شود و این به اشاعه فرهنگ دینی کمک شایانی خواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه در استان به نسبت کشور وضعیت حجاب وضعیت مناسبی است، ادامه داد: مردم استان مردمی اصیل، دین‌مدار و با فرهنگ هستند، اما مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه در صورت انتقال درستِ مفاهیم دینی، شاهد همراهی مردم جامعه خواهیم بود، گفت: در حوزه انتقال مفاهیم نارسایی‌هایی داریم و برای رفع این نارسایی‌ها، حتماً باید مساجد را فعال‌تر کنیم و نیاز مردم را به مبلغ دینی تأمین کنیم.

 

وی ادامه داد: مبلغان دینی باید مبلغانی عالم و فاضل باشند و بتوانند با جوانان و نوجوان ارتباط برقرار کنند، آنها باید به سمت مردم بروند نه اینکه منتظر باشند تا مردم به آنها مراجعه کنند.

 

این استاد حوزه علمیه بر لزوم همراهی عمومی و ایجاد باوری متعارف در بین آحاد جامعه در زمینهٔ مفاهیم دینی، تأکید کرد و افزود: باید تعامل ویژه‌ای بین تمام کسانی که در حوزه انتقال پیام فعالیت می‌کنند، اعم از مبلغان دینی، مربیان فرهنگی، هنرمندان و غیره برای گسترش فرهنگ دینی در قالب رشته‌های تخصصی خود برقرار شود.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه انتقال پیام دینی، منحصر به مبلغان نیست و تمام آحاد جامعه در این باره مسؤول هستند، گفت: با تعامل مناسب بین نخبگان جامعه در حوزه‌های مختلف، می‌توانیم برای گسترش فرهنگ دینی هم‌افزایی کرده و از آسیب‌های پیشِ رو پیشگیری کنیم./9314/202/ب2

ارسال نظرات