۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۴۴۱۸۲۱
به بهانه سالروز تأسیس رادیو معارف؛

رادیوی بدون ساز و آواز هم می‌تواند مخاطب جذب کند/ ضرورت تأسیس شبکه‌ای حوزوی

مدیر سابق گروه برنامه‌سازی فقه و سیره رادیو معارف حوزه علمیه را نیازمند یک شبکه تلویزیونی دانست و گفت: دلیل نمودار نشدن تولیدات علمی اعتقادی قم در سطح کشور را نبود یک شبکه تلویزیونی مختص علوم دینی دانست و تصریح کرد: یک شبکه تلویزیونی با هماهنگی رسانه ملی باید به وسیله حوزه علمیه قم احداث شود تا تا روحانیان حوزه علمیه قم محتوای مطالب معنوی را از زبان اساتید حوزه و با سبک و سیاق جدید تولید و مدیریت کنند.
فیضیه

حجت الاسلام سعید طالبی‌نیا، مدیر سابق گروه برنامه‌سازی فقه و سیره رادیو معارف در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا تأسیس و تشکیل رادیو معارف در زمان دکتر لاریجانی را پاسخی به نیاز واقعی قشر متدین دانست و گفت: قشر متدین نیازمند رادیو معارفی بودند که خارج از موسیقی، لغو و حاشیه باشد و تفسیر، قرآن و معارف اهل بیت(ع) را ارائه کند.

 

وی تصریح کرد: تدبیر تأسیس رادیوی معارف بسیار خوب بود و این رادیو باید خاستگاهی پیدا می‌کرد که محتوای خود را تولید و ارائه کند و بهترین جای آن شهر مذهبی قم بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تبیین جایگاه شهر مقدس قم و مزایای مختلف آن در قرار گرفتن مرکزیتی برای رادیو معارف ابراز داشت: در حوزه علمیه قم علما و کارشناسانی وجود دارند که می‌توانند شبکه رادیویی معارف را تأمین محتوایی کنند و ولادت حضرت فاطمه(س) بهترین روز برای رونمایی از این شبکه معارفی بود.

 

وی رادیو معارف را دارای مخاطبان بسیار فرهیخته توصیف کرد و گفت: برخی از ائمه جمعه شهرهای مختلف کشورهای خارجی شنونده رادیو معارف بوده و هستند و خطبه‌های نمازجمعه خود را از رادیو معارف تنظیم و ارائه می‌دهند.

 

مدیر سابق گروه برنامه‌سازی فقه و سیره رادیو معارف با اشاره به بررسی میدانی صورت گرفته توسط دست اندرکاران رادیو معارف اظهار داشت: بسیاری از مخاطبان رادیو معارف افراد تحصیل‌کرده حوزه و دانشگاه هستند و بسیاری از استادان دانشگاه با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که از برنامه‌های رادیو معارف، تفسیر و برنامه‌های کلامی این شبکه برای تدریس در دانشگاه استفاده می‌کنند.

 

حجت الاسلام طالبی‌نیا رادیو معارف را در دنیا بی نظیر توصیف کرد و اظهار داشت: رادیویی که بدون موسیقی و مسائل لغو این همه مخاطب را در داخل و خارج از ایران دارد در دنیا همانندی ندارد.

 

موفقیت شبکه رادیویی بدون موسیقی ناممکن به نظر می‌رسید

 

وی موسیقی را در شبکه‌های رادیویی اولین مزیت ‌آنها توصیف کرد و گفت: زمان تشکیل این شبکه رادیویی بعضی از معروف‌ترین فعالان رادیویی کشور با تشکیل چنین شبکه‌ای مخالف بودند و می‌گفتند «امکان ندارد که یک شبکه رادیویی بدون ساز و آواز بتواند مخاطبی جذب کند» ولی به برکت جمهوری اسلامی ایران این اتفاق افتاد و حوزه علمیه قم دارای رسانه فراگیر شد.

 

مدیر سابق گروه برنامه‌سازی فقه و سیره رادیو معارف به شرط درک درست مسؤولان نسبت به برکات رادیو معارف و اثرات آن در جامعه ارائه امکانات به این شبکه رادیویی را حتمی دانست و گفت: برای مثال این شبکه نیازمند سیستم‌هایی است که بتواند موج ای ام با قدرت بالا منتشر کند تا مردم در سراسر کشور از این شبکه رادیویی بهره‌مند شوند.

 

حجت الاسلام طالبی‌نیا اخبار قم را مهم‌ترین مرکز تولید محصولات علمی، اعتقادی کشور و جهان اسلام توصیف کرد و گفت: مطالب علمی، فرهنگی، سیاسی و بصیرتی حوزه علمیه قم و مراکز فقهی، اصولی و کلامی آن در رسانه‌های سطح کشور نمود کمی دارد.

 

وی دلیل نمودار نشدن تولیدات علمی اعتقادی قم در سطح کشور را نبود یک شبکه تلویزیونی مختص علوم دینی دانست و تصریح کرد: یک شبکه تلویزیونی با هماهنگی رسانه ملی باید به وسیله حوزه علمیه قم احداث شود تا تا روحانیان حوزه علمیه قم محتوای مطالب معنوی را از زبان اساتید حوزه و با سبک و سیاق جدید تولید و مدیریت کنند.

 

مدیر سابق گروه برنامه‌سازی فقه و سیره رادیو معارف با انتقاد از الگوبرداری از مدل‌های غربی در ساخت برنامه‌های سیمای قرآن و شبکه‌های دیگر جمهوری اسلامی گفت: مسؤولان از این مسأله غافل هستند که برنامه‌های مذهبی دارای مخاطبانی وزین هستند و لازم نیست برای جلب مخاطب از مجریان و الگوهایی با وزانت کمتر در آیتم‌ها استفاده شود.

 

حوزه علمیه با کمک رسانه ملی، معارف حوزوی را در دنیا نشر می‌دهد

 

حجت الاسلام طالبی‌نیا تأکید کرد: حوزه علمیه قم باید تلویزیون اختصاصی با هماهنگی رسانه ملی به خود اختصاص دهد؛ پیشنهاد اختصاص یک شبکه تلویزیونی را آیت الله کعبی دنبال می‌کرد و جلساتی با مسؤولان رسانه ملی برگزار کرد که از نتیجه آن بی خبر هستم.

 

وی ادامه داد: حوزه به این ضرورت رسیده است که بدون رسانه نمی‌تواند محتوای هزاران کار غنی که در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود را به گوش مردم ایران و جهان برساند، همه کتابخوان نیستند ولی وقتی رسانه داشته باشی و همان محتوای کتاب‌ها و سمینارها و نشست‌های علمی و نشست‌های بسیار جالب را در این رسانه اختصاصی خود می‌توانید ارائه کنید.

 

کارشناس و تحلیلگر مسائل دینی در پایان گفت: جای تأسف است که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه مغفول مانده است و این رسالت بر گردن دانشگاهیان و حوزویان است و اگر این رسانه حوزه و تلویزیون اختصاصی حوزه تشکیل شود مناسب‌ترین جا برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خواهد بود./836/ت301/س

 

خبرنگار: محمود لطیف

ارسال نظرات