۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴۴۲۱۹۹
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

ساختار مدیریت حوزه به چابک سازی نیاز دارد

نماینده مردم ‌آذربایجان غربی در خبرگان با تأکید بر ضروت تقویت مالی و فکری حوزه های مرزی کشور گفت: اگر این ها تقویت نشوند با توجه به شراطی که در آن منطقه وجود دارد ممکن است حوزه های علمیه ای که پیرو اهل بیت(ع) هستند بسیار تضعیف شده و حوزه های دیگر به همان شدت تقویت شوند که در بلند مدت می تواند آسیب زا باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اولویت هایی که مدیر جدید حوزه های علمیه باید در دستور کار خود قرار دهد، گفت: چابک سازی مدیریت حوزه باید یکی از اولویت ها باشد، اگر از حد بوروکراسی مرسوم در ادارات با ادغام ها و جابه جایی ها کاسته شود خوب است.

 

وی افزود: البته بنده شنیدم که مدیر محترم جدید به این مسأله توجه دارند و اهل فکر و تأمل هستند و مشورت گرفتند از این رو در این جهت الحمدلله این کارها مدنظرشان است و تأکید بر این است که چابک سازی در حوزه صورت گیرد.

 

رییس دانشگاه قم با بیان این که مسأله دیگر توجه به نیازهای جهان اسلام است، اظهار داشت: حوزه علمیه افزون بر این که نیازهای داخل کشور را پاسخگو هست باید به نیازهای جهان اسلام نیز توجه داشته باشد و بخشی از توانمندی های خود را مصروف پرورش افرادی کند که بتوانند نیازهای جهان اسلام را پاسخگو باشند.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه مدیر محترم جدید چون در جامعة المصطفی سال های سال بودند و هستند به نیازهای منطقه ای و جهان اسلام توجه دارند، موضوع سوم انقلابی بودن است که مقام معظم رهبری در دیدارهای گوناگون بر آن تأکید کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که شورای مدیریت و مدیر حوزه باید شاخص های انقلابی بودن را تعیین و راهکارهای اجرایی کردن آن را تعیین کنند، ابراز داشت: انقلابی بودن حوزه باید تقویت شود، اگر انقلابی بودن تقویت نشود ممکن است که در کوتاه مدت و در بلند مدت آسیب زا باشد.

 

وی عنوان کرد: به افرادی که زیاد مطرح هستند و و روی کار بودند باید اعتنا و از تجربیات آن ها استفاده شود اما ممکن است در متن حوزه افرادی باشند که حاضر نیستند خیلی خود را عرضه کنند و بر سر زبان ها بیفتند، مدیر محترم باید افرادی داشته باشد که استعدادهای نهفته ای که در حوزه است و می تواند در مدیریت ولو به صورت مشاوره کمک کند مورد شناسایی قرار دهد و از آن ها استفاده کند.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسأله دیگر تقویت شورا و حوزه های علمیه استان ها است، غیر از استان قم که مدیریت آن باید با شورای مدیریت ادغام شود و نیازی به استانی شدن ندارد در استان های دیگر شورای مدیریت حوزه های استان ها باید تقویت شود.

 

وی اضافه کرد: بنده پیشنهاد می کنم که مدیر محترم سفرهای استانی داشته باشد تا در میدان قضیه را حل کند، اگر مدیر از نزدیک در جریان قرار گیرد خیلی فرق می کند تا از طریق گزارش ها و ارسال تیم ها اطلاع پیدا کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که مدیر جدید باید بین حوزه هایی که در استان های مرزی وجود دارد با استان های مرکزی تفاوت بگذارد، گفت: بنده از یکی از استان ها مرزی خبر دارم که حوزه های علمیه آنجا بسیار نیازمند تقویت و پشتیبانی مالی، برنامه و اساتید هستند.

 

وی افزود:  اگر این ها تقویت نشوند با توجه به شراطی که در آن منطقه وجود دارد ممکن است حوزه های علمیه ای که پیرو اهل بیت(ع) هستند بسیار تضعیف شده و حوزه های دیگر به همان شدت تقویت شوند که در بلند مدت  می تواند آسیب زا باشد./1323/ت302/ج

خبرنگار: محمد قمین

ارسال نظرات