گزارشی از گرایش مردم ژاپن به اسلام
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از وبسایت اوزی، ژاپن کشوری است که بیشتر به خاطر ادیان بودایی و شینتوییسم مشهور است اما در آن اقلیت های مذهبی مانند جامعه رو به رشد مسلمانان نیز دیده می شود و با وجود آن که تبلیغات گسترده ای علیه دین اسلام در سراسر دنیا انجام می شود، نرخ اسلام آوری در این کشور از رقم بالایی برخوردار است.
این آمار بالای اسلام آوری دلایل مختلف دارد که یکی از آنها کنجکاوی و تحقیق جوانان ژاپنی در مورد اسلام است. یوشی داته، جوان تازه مسلمان ژاپنی که در خانواده ای بودایی به دنیا آمده است، درباره اسلام آوردن خود این گونه می گوید: در یکی از دانشگاه های استرالیا مشغول به تحصیل بودم که شیفته ادیان ابراهیمی شدم. سراغ مسیحیت رفتم و انجیل را مطالعه کردم اما به هیچ وجه جذابیتی در آن نیافتم. از این رو شروع به مطالعه قرآن کردم.
این جوان ژاپنی می افزاید: اطلاعاتی در مورد اسلام نداشتم جز آن که هر وقت انفجاری در نقاط مختلف جهان رخ می داد، از مسلمانان می شنیدم. روزی با خود گفتم که در جهان اتفاقات زیادی در حال وقوع است، و من بدون دغدغه به زندگی عادی خود می پردازم. عبارت "الله اکبر را زیاد" شنیده بودم اما اطلاعی از آن نداشتم. از این رو معنا و مفهوم این عبارت را در اینترنت جستجو کردم.
داته بعد از این زمان، اعمال حرام از جمله خوردن مشروب و گوشت خوک را کنار می گذارد و بعد از بازگشت به توکیو شهادتین را به زبان آورده و مسلمان می شود.
یکی از دلایل دیگر افزایش جمعیت مسلمانان در ژاپن، کاهش چشمگیر نیروی ساده کار در این کشور است. به طوری که مقامات این کشور را برای پذیرش تعداد بالایی از پناهجویان از سراسر آسیا و خاورمیانه به عنوان نیروی کار متقاعد کرده است. در همین راستا شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تازگی در طرحی وعده داد که تعداد بیشتری از افراد غیر ژاپنی به روند رشد اقتصاد ملی این کشور اضافه شوند.
مسجد اوتساکا در توکیو محل اجتماع مسلمانان ساکن ژاپن
به گفته جان نلسون، استاد جامعه شناسی و کارشناس مذاهب معاصر در ژاپن در دانشگاه سان فرانسیسکو، نباید مردم ژاپن را متهم به بی اعتقادی به امور مذهبی متهم کرد. به گفته وی بسیاری از مردم ژاپن به مساله دین به عنوان چیزی نگاه می کنند که می توان آن را در مواقعی داشت و یا در مواقعی کنار گذاشت. از این رو مردم ژاپن به هنگام صحبت درباره مساله جهان بینی و زندگی پس از مرگ افکاری بودایی دارند؛ به هنگام صحبت از مرگ شینتو هستند که به دنیای مادی اشاره دارد و در به هنگام ازدواج به ملقمه ای از شینتوییسم و بودیسم اعتقاد دارند.
به اعتقاد نلسون همین دلیل است که در ژاپن به طور کلی تاکنون ادیان توحیدی پیروان کمی داشته است. زیرا آنان معتقدند که چرا باید خود را تنها به مسیحیت یا اسلام معتقد دانسته و نام مسلمان و یا مسیحی را برای خود برگزینند.
نلسون می افزاید: دین مسیحیت در انتهای قرن نوزدهم نسبت به پیشرفت های علمی و صنعتی رویکردی منفعل داشت و به صورت مناسب در مردم باعث جنبش و حرکت نشد. از این رو تعداد مسیحیان در ژاپن به یک درصد هم نمی رسد.
با این حال گرچه دین اسلام جریان مذهبی اصلی در ژاپن محسوب نمی شود، کنجکاوی و حتی عشق و علاقه موجب شکستن مرزهای سنتی در این کشور برای حدود 10 ده هزار نفر شده است که بسیاری از این افراد زنانی هستند که برای ازدواج با مردان مسلمان، اسلام آورده اند.
به طور مثال خانم فاتیما ایجیما، همسر هارون قریشی با آن که در خانواده ای کاملا بی دین به دنیا آمده بود، دو سال پیش از ازدواج با هارون در سال 2000 به دین اسلام گروید. خانم ایجیما، در زمان تحصیل در دانشگاه به این نکته فکر می کرده است که "خدایی یگانه وجود دارد که ما را خلق کرده و در حال مدیریت و کنترل همه چیز است" و بعد از مطالعه و تحقیق در مورد بسیاری از ادیان و اعتقادات، اسلام را برگزریده است. وی هم اکنون همسر (هارون قریشی) و دوستانی مسلمان دارد و در مسجد اوتساکا در توکیو به تدریس برای کودکان مشغول است.
هارون قریشی تاجر پاکستانی که در سال 1991 به عنوان دانشجو به ژاپن آمده است، در حال حاضر به دلیل سازمان دهی و آموزش پناهجویان تازه وارد به ژاپن، به عنوان فردی فعال در جامعه مسلمانان این کشور دیده می شود. وی همسری ژاپنی دارد و فرزند وی نیز با آن که چهره ای کاملا ژاپنی دارد، به هنگام صحبت با پدر خود یعنی هارون، به طور سلیس اردو صحبت می کند.
مذهب در ژاپن، هویت ژاپنی شهروندان این کشور را تحت الشعاع قرار نمی دهد چون مردم ژاپن با آن که به مذاهب "زِن (Zen)"، بودیسم و شینتوییسم شناخته می شوند، خود را مذهبی نمی دانند و در موقعیت های مختلف دین های مختلفی دارند. به گفته هارون قریشی، همین امر باعث می شود که مردم ژاپن برای پذیرش دین اسلام موضع گیری نکرده و با آغوش باز در مباحث اعتقادی شرکت کنند.
بیان تعداد مسلمانان ساکن ژاپن کار ساده ای نیست چون در ادارات رسمی و دولتی این کشور هیچ صحبتی از پاینبدی معنوی و اعتقادی شهروندان نمی شود. اما طبق آمار منتشر شده، تعداد مسلمان در این کشور رو به افزایش است. تحقیقی که در سال 2006 از سوی هیروشی کوجیما انجام شد، نشان داد که تعداد مسلمانان از 5300 نفر در سال 1984 به 30 هزار نفر در سال 1995 و 56 هزار و سیصد نفر در سال 2003 افزایش یافته است. همچنین طبق تحقیقات مرکز ملی مطالعات آسیا در سیاتل آمریکا در سال 2008، تخمین زده می شود که جمعیت مسلمانان مهاجر در ژاپن بین 70 تا 80 هزار نفر باشد./847/ب911/د
مترجم: امیر رحیمیان