۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۴۳۰۶۶
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با نخبگان حوزوی:

تعامل مراکز پژوهشی از موازی‌کاری در جامعه جلوگیری می کند

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با نخبگان حوزه‌های علمیه کشور، گفت: بهره‌وری از پژوهشها و تحقیقات در گرو تعامل نهادها و مراکز پژوهشی است که این تعاملات از تکرار و موازی‌کاری اقدامات صورت گرفته جلوگیری می کند.
ديدارجمعي از نخبگان حوزوي با توليت آستان قدس رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی امروز 19 مردادماه با طلاب عضو مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه سراسر کشور در تالار ولایت حرم مطهر رضوی دیدار کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با اشاره به توجه دنیا به اسلام ناب و معارف اهل بیت(ع) اظهار کرد: امروز دنیا دریافته اسلامی که می‌توان بر آن تکیه کرد، اسلام ناب محمدی(ص) با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران است که این موضوع وظیفه سنگینی را بردوش همه ما می گذارد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: افزون بر احیای تراث که امر مبارکی است، مسائل مستحدثه را در دستور کار قرار داده ایم و به دنبال پاسخ مناسب برای سوالات مطرح در زمینه احکام، علوم اجتماعی، علوم تربیتی هنر و امثال آن هستیم.

 

وی افزایش بهره‌وری در پژوهشها و تحقیقات را در گرو تلاش، تعامل نهادها و مراکز پژوهشی دانست و افزود: این تعاملات از تکرار و موازی‌کاری اقدامات صورت گرفته جلوگیری می کند و  نیازهای جامعه را پوشش دهد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه روزگاری تتبع در کتابها و آثار پیشینیان برای یک حدیث، بسیار زمان‌بر و طاقت‌فرسا بود، تأکید کرد: امروز به میزان تسهیل امور و در دسترس بودن انواع امکانات و تجهیزات، باید محصولات و برکات بیشتری از نیروهای مخلص، متقی و توانمند حوزه‌های علمیه منتشر شود.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خطاب به طلبه های جوان گفت: دوران تحصیل و فراگیری را بسیار مغتنم بشمارند و ظرفیتهای خود را برای فراگیری معارف الهی بیش از پیش توسعه دهند.

 

وی با بیان اینکه دانش‌آموختگان مکتب امام صادق(ع) باید موثر واقع شوند نه متأثر، مطرح کرد: امروز در یمن یا  آفریقا چه خبر است؟ شیخ زکزاکی به عنوان شاگرد خودساخته مکتب امام صادق(ع) فرزندش را در راه خدا می‌دهد و خودش زندان می‌رود، اما خم به ابرو نمی‌آورد و عالم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: سلطه‌گران در طول تاریخ همواره گمان می‌کنند با به شهادت رساندن و زندانی کردن سران و رهبران جریانات شیعی و اسلامی می‌توانند مقابل این جریانات بایستند اما این نگاه غلطی است.

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: چنان‌ که تبعید امام راحل(ره)، شهادت شیخ نمر، اسارت شیخ زکزاکی، شهادت ائمه هدی(ع) و شخصیتهای برجسته اسلام در اعصار مختلف آنها را به اهداف‌شان نرسانده است.

 

کرامت، جامعه ساز قرآنی است

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر چهار پایه اساسی جامعه قرآنی است که این جامعه به دست انسانهای خودساخته‌ای که کرامت را از در خانه کریمان دریافت کرده اند، شکل می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: آستان قدس رضوی همچون مدرسه‌ای که معلم آن امام معصوم و دانش‌آموزان این مدرسه زائران و مجاوران هستند.

 

وی افزود: کرامتی که انسان را به مقامی برتر از ملائک می رساند فقط در پرتو انوار کریمان ممکن می‌شود و امروز شما طلاب جوان در جوار امام رضا(ع) از ایشان ورود کرامت و علم به قلبهایتان را طلب کنید.

 

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به ارائه گزارشی از فعالیتهای مرکز امور نخبگان حوزه علمیه پرداخت و گفت: کرامت به معنای بزرگی، بزرگواری، بخشش و بخشش بدون سوال است، اگر کرامت میخواهیم باید آن را در خانه کریمان جست وجو کنیم.

 

وی با اشاره به دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی گفت: کریم از صفات خداست و همه از کرامت ذاتی بهره مند هستند چنان که در  آیه 70 سوره اسراء «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» آمده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عماد خاطرنشان کرد: منظور از کرامت اکتسابی عقل و خرد ورزی است که انسان را از سایر موجودات عالم متمایز می کند و انسان را بالاتر از ملائک می برد.

 

وی با اشاره آیه 13 سوره حجرات تقوا را شاخص کرامت مطرح کرد و افزود: قرآن کریم و رسول کریم، انسان را به کرامت می رسانند البته انسان در کنار این دو نیازمند تلاش، کار، مجاهدت و خودسازی است تا غیر از خودسازی، جامعه ساز قرآنی هم باشد.

 

گفتنی است، در این دیدار 500 نفر از نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌‌های علمیه، حجت الاسلام عباس فرازی نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی و حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور حضور داشتند./1308/201/ب3

ارسال نظرات