۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۴۳۱۱۳
مسؤول قرارگاه خاتم‌الاوصیای خراسان شمالی مطرح کرد؛

طرح مطالعاتی «نسیم حیات» راهکار مناسبی برای پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی

مسؤول قرارگاه خاتم‌الاوصیای خراسان شمالی با بیان اینکه برپایی محافل طرح مطالعاتی نسیم حیات در استان غنیمت است، گفت: اجرای این طرح راهکار مناسبی برای پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام افشین فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سیدمحمد افشین فر، مسؤول قرارگاه خاتم‌الاوصیای استان خراسان شمالی، امروز در جلسه طرح مطالعاتی «نسیم حیات» که با محوریت بررسی آثار شهید مرتضی آوینی در مورد مباحث فلسفی و گفتمان انقلاب اسلامی در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: فضای طرح مطالعاتی نسیم حیات، فضای ارزشمندی بوده و با وجود دعواها و درگیریهای بی‌خودی که امروز در دنیا افراد را درگیر کرده، وجود چنین محفل و جلسه‌ای غنیمت است.

وی اضافه کرد: وقتی کسی با میل، رغبت و عشق کتاب بخواند و بنویسد، این انگیزه می‌تواند با مبنایی به نام قربة الی الله همراه باشد اما شاید در فضای فعلی نتوان این موضوع را مطرح کرد که تلاش و مطالعه شما قربة الی الله هست یا خیر؟ هرچند شاید به‌طور یقین بتوان گفت «قربة الا الله» است اما «الی الله» نیست!

حجت‌الاسلام افشین فر افزود: اگر شما در جلسه طرح نسیم حیات دو نفر هم می‌بودید، بازهم جلسه غنی بود؛ زیرا بعضی جاها خود کمیت، کیفیت را به همراه دارد، هرچند که جلسات مرتبط با آثار شهید آوینی به هر مقدار و شکلی که برگزار شوند، کیفی و اثرگذار است.

مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به آثار و اثرات شهید آوینی، گفت: شهید آوینی به تعبیر رهبر معظم انقلاب سید شهیدان اهل‌قلم است و با اینکه این شهید دوربین به دست بود اما رهبری وی را به‌عنوان سید شهیدان اهل‌قلم تعبیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه این تعبیر از یک حکیم فرزانه جای تأمل زیادی دارد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به فیلم‌های شهید آوینی آدرس نمی‌دهد، بلکه به نوشته و قلم شهید آوینی آدرس می‌دهد.

حجت‌الاسلام افشین فر تصریح کرد: یک ویژگی شاخص در نوشته‌های شهید آوینی این است که خوب سؤال می‌پرسد، به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) «حسن سؤال نصف العلم»؛ از این‌ رو باید پرسش و پیگیری از شاخصه‌های نیروهای انقلابی باشد.

وی ادامه داد: کسی که سؤال دارد، یعنی کاسه‌ای دارد که باید در آن خوراک فکری ریخته شود، پس علم دارد؛ زیرا سؤال مثل کاسه است، وقتی فلسفه به اسلام رسید 100 سؤال داشت اما هنگامی که اسلام به فلسفه پرداخت، این 100 سؤال به 700 سؤال تبدیل شد.

حجت‌الاسلام افشین فر در ادامه با اشاره به روند اجرای طرح مطالعاتی نسیم حیات در خراسان شمالی، گفت: در این راستا متن‌خوانی آثار شهید آوینی بسیار ارزشمند است؛ نه اینکه در جلسات طرح نسیم حیات متن‌خوانی شود بلکه هر چقدر محافل شما با استناد به متون شهید آوینی باشد، کار قوی‌تر پیش می‌رود.

وی توضیح داد: بین آموزش در حوزه علمیه و دانشگاه تفاوت‌هایی وجود دارد، به‌ گونه‌ای که در دانشگاه به‌ صورت پاراگرافی بحث می‌شود و در حوزه علمیه کلمه به کلمه؛ در حالی که جمع این دو روش درست بوده و باید کلمه به کلمه بحث و با دقت و موشکافانه جمع‌بندی شود.

حجت‌الاسلام افشین فر خاطرنشان کرد: وقتی نویسنده‌ای مثل شهید آوینی روی متن دقت کرده و کلمه به کلمه نوشته است، پس باید روی نوشته‌های وی کلمه به کلمه بحث کنید؛ به همین دلیل اگر قرار است محافل طرح نسیم حیات عمیق و دقیق باشند باید با به استناد به متن جلو رفته و در دوره‌های آموزشی آن از جمع دو روش آموزش حوزوی و دانشگاهی استفاده شود.

گفتنی است، طرح مطالعاتی نسیم حیات طرحی است که راه آموزش و تحقیق در آثار سید مرتضی آوینی را نشان داده و هدف از اجرای آن نیز پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی است، در واقع یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی، بررسی تحقیقی آثار شهید سیدمرتضی آوینی به‌ عنوان کسی که با نگاه به افق غایی انقلاب اسلامی از منظر حکمت به شناخت غرب پرداخته، وضعیت فعلی ما را در برابر غرب تبیین کرده و آثار ارزشمندی را در حوزه نظری در موضوعات فرهنگ و ادب، سینما، هنر و مسائل خاص انقلاب اسلامی از خود باقی گذاشته، است.

تشکیل گروه‌های مطالعاتی 10 تا 15 نفره برای مطالعه منظم و برنامه‌ریزی‌شده و فهم دقیق مقالات و در نهایت کسب آمادگی برای تحقیق در موضوعات پیش روی انقلاب اسلامی با انتخاب موضوع از آثار شهید آوینی و یا بر اساس تجربه این شهید در برخورد با پدیده‌های عالم جدید، شاکله اصلی این طرح است./9314/202/ب2

ارسال نظرات