تبیین دلایل تغییر ذائقه سیاسی مسلمانان آمریکا در دهه اخیر/ بررسی رابطه سازمانهای اسلامی با حاکمیت در ایالت متحده
خبرگزاری رسا ـ بین الملل: در بخش اول گزارش «اسلام در آمریکای شمالی»، سابقه حضور مسلمانان در آمریکا و نیز برخی مسائل مربوط به آنان مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم از این گزارش، به فرقه های مختلف اسلامی در آمریکا و نیز پراکندگی جمعیتی آنان پرداخته شد. در بخش سوم از گزارش اسلام و مسلمانان در آمریکای شمالی پراکندگی مذهبی، مشارکت سیاسی ـ اجتماعی و نیز سازمانهای فعال اسلامی در این منطقه بررسی می شود.
پراکندگی مذهبی میان مسلمانان آمریکا
تخمین زده می شود که 50 درصد از مسلمانان آمریکا سنی، 16 درصد شیعه، 22 درصد مسلمانان ظاهری و بدون تقید، و 16 درصد دیگر از پیروان سایر فرقه های اسلامی تشکیل شده باشند. مسلمانان عرب تبار بیشتر اهل تسنن هستند (56 درصد) و تعداد کمی از عربهای ساکن آمریکا را شیعیان تشکیل می دهند (19 درصد). همچنین 90 درصد از مسلمانان بنگلادشی، 82 درصد از مسلمانان هندی و 72 درصد از مسلمانان پاکستانی سنی مذهب هستند.
ایرانیان ساکن آمریکا نیز اکثرا شیعه هستند (91 درصد). 48 درصد از آفریقایی تباران آمریکا (سیاهان) سنی؛ 34 درصد از آنان بدون اعتقادات مذهبی (اکثرا از پیروان وارث الدین محمد که در بخش های قبلی گزارش به این گروه اشاره شد)؛ 2 درصد شیعه و 16 درصد نیز از سایر اعتقادات اسلام (بیشتر از «امت اسلام» و احمدیه) پیروی می کنند.1
در میان جامعه مسلمانان آمریکا عقاید مختلفی وجود داد و همانند سایر نقاط جهان، اهل تسنن در اکثریت هستند و پیروان چهار مکتب عمده فقه سنی (حنبلی، مالکی، شافعی و حنفی) در آمریکا دیده می شود. شیعیان به ویژه شیعیان ایرانی مهاجر از جمله گروه های مسلمان فعال هستند. در میان مسلمانان آمریکا همچنین پیروان گروه ها و جنبش های خاص مانند سلفی، اخوان المسلمین، گولن[1] و جماعت تبلیغی[2] به چشم می آیند.
آموزش و پرورش و درآمد مسلمانان
برخلاف تصور عامه، وضع اقتصادی مسلمانان در آمریکا چندان بد نیست. به طور مثال در جامعه مسلمانان اهل جنوب آسیا، جمعیت زیادی از مسلمانانِ پاکستانی، بسیار تحصیل کرده و مرفه هستند که حتی در برخی موارد میانگین درآمد آنان از میانگین درآمد اتباع آمریکایی بیشتر است. دلیل این امر می تواند این باشد که بسیاری از این افراد متخصص در امور مختلف به ویژه پزشکی (حدود 10 درصد از پزشکان آمریکا)، مهندس، دانشمند و اقتصاددان هستند و چون در جامعه فقیر کشور خود نمی توانستند زندگی کنند به آمریکا مهاجرت کرده اند.
همچنین تعداد زیادی کارآفرین در میان این افراد وجود دارد. پزشکانی که اصالت پاکستانی دارند، به تنهایی 15 هزار نفر را تشکیل می دهند و تعداد میلیونرهای پاکستانی الاصل آمریکا بیش از هزار نفر گزارش شده است. 3، 2
مسلمان شدن در زندانهای آمریکا
بنا به گزارش نیویورک تایمز، در سال 2005 نسبت به دو دهه قبل تر از این تاریخ، تعداد بیشتری به دین اسلام گرویده اند (96 هزار نفر).6، 5، 4 علاوه بر مهاجرت، زندان های ایالتی، فدرال و محلی در ایالتی در آمریکا، در رشد اسلام در این کشور نقش داشته است.
جی مایکل والر کارشناس آمریکایی مدعی است که در سال 2003، 17 تا 29 درصد از کل زندانیان آمریکا یعنی جمعیتی بالغ بر 350 هزار نفر را زندانیان مسلمان تشکیل می دادند. وی همچنین معتقد است که این افراد پیش از ورود به زندان، غیر مسلمان بوده اند. والر همچنین مدعی است که 80 درصد از زندانیانی که در زندان روی به مذهب می آورند، اسلام را بر می گزینند.7 این تعداد از تازه مسلمانان اغلب سیاهپوست هستند و در همین حال جمعیتی اندک اما با رشدی بالا از تازه مسلمانان را هیسپانیک ها (افرادی با نژاد آمریکای جنوبی) تشکیل می دهند.
والر معتقد است بسیاری از این تازه مسلمانان زندانی از سوی گروه های افراطی و تروریستی خارج از زندان، به افراطی گری روی می آورند اما سایر پژوهشگران بیان می کنند که بنیاد گرایی انجام شده در زندان، با منافع گروه های خارج از زندان یا ارتباط کمی دارد و یا اصلا ارتباطی ندارد.10، 9، 8
فراگیرشدن فرهنگ اسلامی در آمریکا
مسلمانان آمریکا به طور فزاینده ای در حال گسترش فرهنگ خود هستند. تعداد زیادی گروه های نمایشی و گروه های پیش آهنگی مسلمان و نیز مجلات و مطبوعات مسلمان در آمریکا در حال بوجود آمدن و فعالیت کردن هستند. مسلمانان همچنین در سایر رسانه ها نیز فعالیت می کنند. از لحاظ اعیاد، به جز جشن های مخصوص مسلمانان، از دسامبر 2013 تعداد مسلمانانی که میلاد حضرت مسیح را جشن می گیرند رو به افزایش است.11
مشارکت سیاسی مسلمانان در آمریکا
پیش از حمله به افغانستان و عراق، محبوبیت جمهوری خواهان در میان مسلمانان بیشتر از دموکرات ها بود. اما تا سال 2004 و بعد از حمله به افغانستان و عراق تحت ریاست جمهوری جرج بوش، و نیز افزایش اسلام ستیزی بعد از حملات یازده سپتامبر در میان جمهوری خواهان، این محبوبیت به شدت کاهش یافت.12، 13، 14 تا سال 2004 حمایت مسلمانان از جمهوری خواهان به نصف رسید و تا سال 2008، حمایت مسلمانان از دموکرات ها، به 67 تا 90 درصد (بسته به منطقه) رسید.15 در مبارزات انتخاباتی سال 2016 و بعد از حملات تروریستی در سن برناردینوی کالیفرنیا، اسلام به یکی از موضوعات مهم مورد بحث تبدیل شد و دونالد ترامپ، نماینده جمهوری خواه پیشنهاد کرد که ورود مسلمانان به آمریکا ممنوع شود.
مشارکت اجتماعی مسلمانان در آمریکا
یک نظرسنجی تلفنی که در سال 2004 از سوی سازمان زاگبی و بین 1846 مسلمان انجام شد، نشان داد که 59 درصد از مسلمانان آمریکا حداقل دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و این بدان معنی است که میانگین افراد تحصیل کرده در میان مسلمانان از میانگین ملی افراد تحصیل کرده آمریکا بالاتر است.16 چندین سازمان از سوی مسلمانان آمریکایی برای مشاوره انتقادی در مورد سیاست های ایالات متحده در عراق و افغانستان تشکیل شده است. گروه های اسلامی دیگری نیز با مقامات قانونی آمریکا برای یافتن مسلمانان مشکوک به داشتن مواضع ضد اجتماعی همکاری می کنند. در همین حال گروه هایی نیز برای تقویت گفتگوی بین ادیان و گسترش روابط بین مسلمانان و غیر مسلمانان تلاش می کنند.17
افزایش جمعیت مسلمانان موجب شده است که سازمان های عمومی خود را با فرایض دینی اسلام تطبیق دهند. فرودگاه ها مانند فرودگاه ایندیانا پلیس، فینیکس و کانزاس مکان هایی را برای وضوی مسلمانان (پاشویه مخصوص وضوی اهل سنت) اختصاص داده اند.18 فرودگاه دنور علاوه بر وضوخانه مسجدی نیز در خود دارد که در سال 1996 تاسیس شد19 و در همین حال این اقدامات انتقادهایی را نیز در پی داشته است.20 همچنین شایان ذکر است که از 30 ام ماه می سال 2005 بیش از 15 هزار مسلمان در ارتش آمریکا خدمت کرده اند.21
اندیشکده پیو در یک نظرسنجی در سال 2009 نشان داد که از هر ده نفر آمریکایی شش نفر معتقدند که مسلمانان در آمریکا بیشتر از اقلیت های دیگر مانند مورمون ها، آثئیست ها و یهودیان با تبعیض مواجهند.22 با این که مسلمانان درصد کمی از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، در سال 2009 یک چهارم از کل پرونده های تبیعض های دینی در مشاغل مختلف آمریکا، که به کمیته فرصت های شغلی برابر ارجاع داده شد، مرتبط به این اقلیت است.23
سازمان های اسلامی آمریکا
با وجود آن که مسلمانان آمریکا درصد کمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، سازمان های اسلامی بسیاری در سراسر آمریکا فعال هستند. نکته مهمی که در مورد این سازمان ها قابل ذکر است، همسویی و یا لا اقل عدم مخالفت آنها با سیاست های کلی دولت آمریکا است. در ادامه تعدادی از برجسته ترین سازمان های اسلامی آمریکا بررسی می شود.
1. " جامعه مسلمانان آمریکای شمالی" (ISNA) این سازمان یکی از بزرگترین سازمان های اسلامی در آمریکا است که ادعا دارد 27 درصد از مساجد آمریکا با آن مرتبط هستند. ایسنا سازمانی متشکل از سازمان ها و افراد مسلمان مهاجر است که جایگاهی برابر برای معرفی اسلام ارائه می دهد. اعضای این سازمان اکثرا مهاجر هستند. این سازمان در حال حاضر بسیار توسعه یافته است چون بسیاری از مسجدهای مستقل در سراسر آمریکا با آن مرتبط شده اند. جلسه سالانه ایسنا بزرگترین اجتماع سالانه مسلمانان در آمریکا است.24
2. "جامعه مسلمانان آمریکا" یا ای اس ام (American Society of Muslims) این سازمان تحت رهبری وارث الدین محمد است که 19 درصد از مساجد آمریکا با آن در ارتباط بوده و بیشتر اعضای آن سیاهپوست هستند. این سازمان جایگزین سازمان "امت اسلام" است که در زمانی با نام "مسلمانان سیاه" شناخته می شد.
3. "حلقه اسلامی شمال آمریکا" (Islamic Circle of North America) این سازمان خود را سازمانی "آزاد برای همه"، "مستقل و فراگیر در همه آمریکا" و "غیر وابسته به هیچ نژادی" تعریف می کند. این سازمان اکثرا از مهاجرین و فرزاندان آنان تشیکل شده است و "مسلمانان جوان" و "اسلام چرا؟" سازمان های زیرمجموعه این سازمان و بیشتر مربوط به جوانان هستند.25، 26، 27
4. "جامعه اسلامی آمریکای شمالی" (Islamic Assembly of North America) سازمان برجسته اسلامی دیگری در آمریکا است که طبق ادعای وبسایت آن، هدفش "اتحاد و همکاری همه سازمان های اسلامی در آمریکای شمالی، راهنمایی و هدایت مسلمانان این منطقه به سمت وحدت و اتصال به اسلام صحیح" است. این سازمان برای رسیدن به هدف خود از روش های مختلفی از جمله نشست ها، جلسات عمومی، سازمان های دعوت محور اسلامی و افراد دانشگاهی بهره می برد.28
5. "شورای اسلامی عالی آمریکا" یکی دیگر سازمان برجسته اسلامی آمریکا، (Islamic Supreme Council of America) است که سازمانی کوچک و مربوط به آموزه های صوفی گری و نیز مرتبط با تفکر نو محافظه کاران است.29
6. جامعه دانشجویان مسلمان (MSA) گروهی است که به گفته خود به امور دانشجویان مسلمان در دانشگاه های ایالات متحده و کانادا رسیدگی می کند. یکی از اهداف ام اس اِی فراهم کردن شرایط مناسب برای ادای فرایض اسلامی از سوی دانشجویان در فضاهای دانشگاهی است. این سازمان همچنین در امور اجتماعی نظیر جمع آوری اعانه برای افراد بی خانمان در ماه رمضان حضور فعالی دارد. بنیانگذاران ام اس ای، بعدها جامعه اسلامی آمریکای شمالی و حلقه اسلامی آمریکای شمالی را تاسیس کردند.30
7. مرکز اطلاعات اسلامی (Islamic Information Center) سازمانی مهم است که با هدف اطلاع رسانی به جامعه، به ویژه از طریق رسانه ها، درباره اسلام و مسلمانان تشکیل شده است. مدیر این مرکز حجت الاسلام سید رفیق نقوی است و با کمیته های مختلف و با کمک خیرین اداره می شود.31
8. جامعه مسلمانان احمدیه: این سازمان در سال 1921 و به گفته پیروان آن پیش از پیدایش سازمان "امت اسلام" در آمریکا تاسیس شد.33، 32 با این حال این فرقه از سوی مسلمانان به عنوان فرقه ای انحرافی شناخته می شود و از سوی مسلمانان به عنوان بخشی از اسلام به شمار نمی آید.
9. کنگره مسلمانان: این سازمان در حقیقت سازمانی در رابطه با رفاه عمومی است و پروژه های اجتماعی بسیاری را اداره می کند. از جمله این پروژه ها پروژه "مبارزه با گرسنگی" است که در آن تقسیم غذا برای افراد بی خانمان انجام می شود. کنگره مسلمانان برای ادامه تحصیل دانشجویان نیازمند نیز فعالیت می کند. این سازمان تحت نظر "اندیشمندان اسلامی" رهبری می شود.34
سازمان های اسلامی مرتبط با امور سیاسی در آمریکا:
* شورای روابط اسلام و آمریکا (Council on American-Islamic Relations)، بزرگترین سازمان اسلامی حمایت از حقوق مدنی آمریکا است که در اصل برای گسترش پیام اسلام و مسلمانان در آمریکا بنیان نهاده شده است. این سازمان خود را به عنوان جریان اصلی اسلام میانه رو معرفی کرده و فعالیت های تروریستی را محکوم می کند. شورای روابط اسلام و آمریکا همچنین با دولت آمریکا در امور امنیت و سیاست خارجی در حال همکاری است.35
* شورای امور اجتماعی مسلمانان (Muslim Public Affairs Council) سازمانی مرتبط با خدمات و سیاست گذاری اجتماعی است که دفتر مرکزی آن در لس آنجلس قرار داشته و مراکزی در واشنگتن دی سی دارد. ماموریت این سازمان که در سال 1988 تاسیس شده، کمک به تقویت هویت مسلمانان آمریکایی، گسترش سازمان های کاربردی و آموزش صحیح نسل آینده مسلمانان آمریکا است. این سازمان اجتماعی همچنین می کوشد که تصویری صحیح از اسلام و مسلمانان را در رسانه های ارتباط جمعی آمریکا و نیز در فرهنگ عامه نشان داده و اسلام را به مردم آمریکا (چه مسلمان و چه غیر مسلمان) آموزش دهد؛ اشتراکاتی بین جوامع اعتقادی مختلف به وجود آورد و دست آخر روابطی با مسؤولین برقرار کند.36
* کنگره اسلامی آمریکا: سازمان سکولار کوچکی است که "تکثر گرایی مذهبی" را تقویت می کند. بیانیه رسمی این گروه بیان می کند که «مسلمانان به مقدار زیادی تحت تاثیر ارتباط با آمریکا هستند. مسلمانان آمریکا در اقلیت هستند و اکثرا از مهاجران و فرزندان مهاجران تشکیل شده اند که در محیط آزاد آمریکا و با حقوق اجتماعی پرورش یافته اند. تجربه بی مثال ما از مقبولیت و موفقیت باید با دقت به جامعه مسلمانان منتقل شود».37
* ائتلاف مسلمانان آزاد: این سازمان هدف تشکیل خود را نابودی افراطی گری و تروریسم و تقویت سازمان های سکولار و دموکراتیک در خاورمیانه و سایر نقاط جهان بیان می کند و راهکار خود برای این کار را اصلاحات می داند.38
* مسلمانان حامی جرج بوش: این سازمان از سوی محمد علی حسن و مادرش سمیه برای تقویت حمایت های مسلمانان از جرج بوش تاسیس شد. این دو نفر از حامیان معروف حزب جمهوری خواه بوده اند. در سال 2010، محمد علی حسن حزب جمهوری خواه را ترک کرد و از آن موقع سازمان وی به سازمان "مسلمانان حامی آمریکا" که سازمانی حامی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بود، تغییر یافت.39
* کمیته فعالیت های سیاسی مسلمانان آمریکا: این سازمان در جولای 2012 به دست ربی عالم، سیاستمدار بنگلادشی تبار تاسیس شد. این سازمان جدید التاسیس یکی از بزرگترین سازمان های حمایت از حقوق مدنی مسلمانان است که دفتر آن در شهر کانزاس ایالت میسوری قرار دارد. همچنین دفاتر نمایندگی آن در نیویورک و مدیسون ویسکانسین افتتاح شده اند. این سازمان با فراهم آوردن بستری دو حزبی (حامی جمهوری خواهان و دموکرات ها) برای مسلمانان، زمینه را برای شرکت آنان در رقابت های سیاسی آماده می کند. کمیته فعالیت های سیاسی مسلمانان آمریکا، دیدگاهی اسلامی در مورد مسائلی که برای جامعه آمریکا اهمیت دارد ترسیم می کند و تلاش دارد که ضمن تقویت جامعه مسلمانان آمریکا، آنان را به فعالیت های اجتماعی و سیاسی ترغیب کند.41، 40
* مرکز اسلامی پاساییک: سازمان مدنی عرب های آمریکا و اتحادیه مسلمانان آمریکایی که در پترسون ایالت نیوجرسی تاسیس شده است، برای مقابله با تروریسم فعالیت می کند.42
سازمانهای خیریه
علاوه بر سازمان های ذکر شده، سازمان های اسلامی دیگری نیز در آمریکا فعالیت می کنند که برای اقدامات خاصی تخصیص یافته اند. به طور مثال برخی از سازمان ها به طور ویژه در امور خیریه فعالیت می کنند. از آن جا که برخی از سازمان های خیریه بین المللی، مانند "بنیاد سرزمین مقدس"، از فعالیت در آمریکا منع شده اند، روز به روز مسلمانان بیشتری از داخل آمریکا برای شرکت در امور خیریه این کشور داوطلب می شوند.
از این رو سازمان های خیریه اسلامی زیادی در داخل آمریکا شروع به فعالیت کرده اند که تعدادی از برجسته ترین های آنها عبارتند از: شبکه فعالیت داخل شهری مسلمانان (Inner-City Muslim Action Network)، سازمان خیریه اسلامی آمریکا (Islamic Relief USA)، پروژه مرکز شهر (Project Downtown)، شبکه بخشش و مراقبت (Compassionate Care Network) و غیره.44، 43
موزه های اسلامی در آمریکا
در ایالات متحده دو موزه برجسته برای معرفی فرهنگ اسلامی در آمریکا و سایر نقاط جهان وجود دارد. یکی از این موزه ها، موزه بین المللی فرهنگ اسلامی در جکسون ایالت می سی سی پی است که در سال 2001 تاسیس شد و دیگری موزه میراث اسلامی در واشتنگتن است که در آوریل 2011 به روی همگان باز شد.46، 45
اندیشکده ها و مراکز تحقیقاتی
"انستیتو سیاست و ادراک اجتماعی" با دفاتری در دیربورن، میشیگان و واشنگتن، سازمان تحقیقاتی مستقل و بی طرفی است که فعالیت هایش اختصاص به حل چالش های پیش روی جامعه مسلمانان آمریکا دارد. این انستیتو، همچنین تلاش می کند درک متقابل جامعه مسلمانان و سایر مردم آمریکا را بیشتر کند.47
دیدگاه جامعه آمریکا نسبت به مسلمانان
طبق پژوهشی که در سال 2003 از سوی اندیشکده پیو در سراسر آمریکا انجام شد، بین سال های 2002 و 2003 نظرات منفی جامعه آمریکا نسبت به مسلمانان، افزایشی 34 درصدی داشت که این رقم تا سال 2005 به 36 درصد رسید. در عین حال درصد افرادی که معتقد بودند اسلام بیش از هر دین دیگری منجر به تروریسم می شود، در بازه زمانی 2003 تا 2005 از 44 درصد به 36 درصد کاهش یافت. نظرسنجی اندیشکده پیو در جولای سال 2005 نشان داد که 59 درصد از بزرگسالان آمریکا اسلام را دینی بسیار متفاوت با دین خود می دانند که این رقم نسبت به سال 2003 یک درصد کاهش داشت. در همین پژوهش 55 درصد از مردم آمریکا نسبت به دین اسلام دیدگاهی مثبت داشتند در حالی که این رقم در سال 2003 برابر با 51 درصد بود.48
اما دانشگاه کارنل در پژوهش خود در دسامبر سال 2004 نشان داد که 47 درصد از مردم آمریکا معتقدند که دین اسلام بیش از سایر ادیان منجر به انجام اقدامات خشونت آمیز می شود.49
دیدگاه جامعه مسلمانان نسبت به آمریکا
پژوهش اندیشکده پیو در سال 2007 به نام "مسلمانان آمریکا، طبقه متوسط و بدنه اصلی جامعه" نشان داد که مسلمانان آمریکایی به طور گسترده در بافت اجتماعی این کشور تنیده شده اند، زندگی شادی داشته و نسبت به بسیاری از مسائلی که موجب اختلاف بین مسلمانان و غرب شده است، دیدگاه معتدلی دارند. در این پژوهش 47 درصد از شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که مسلمان بودن آنان نسبت به آمریکایی بودن ارجحیت دارد که این رقم در مقایسه با مسلمانان انگلیسی و آلمانی که به ترتیب 81 و 69 درصد از آنان اعتقاد دارند که ابتدا مسلمان و سپس انگلیسی و آلمانی هستند؛ جالب توجه است. این پژوهش نشان داد که تعداد مسلمانان آمریکایی که در فقر زندگی می کنند 2 درصد از سایر مردم آمریکا بیشتر است در حالی که این رقم در میان مسلمانان فرانسوی و اسپانیایی به ترتیب 18 و 29 درصد است.50
مسلمانان آمریکا از لحاظ سیاسی اغلب حامی دولت بزرگتر و محافظه کار هستند. به طور مثال 70 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، دولتی بزرگتر با تامین خدمات اجتماعی بیشتر را ترجیح می دهند. طبق نظرسنجی پیو، با وجود دیدگاه محافظه کاری اجتماعی، 71 درصد از مسلمانان آمریکا طرفدار حزب دموکرات هستند.50 همچنین در این نظرسنجی مشخص می شود که سه چهارم مسلمانان معتقدند که در آمریکا صرف نظر از اعتقادات دینی و مذهبی به ازای میزان تلاش، پاداش دریافت می شود.51
اسلام هراسی و تاثیر آن بر زندگی مسلمانان آمریکا بعد از حملات یازدهم سپتامبر
بعد از واقعه یازده سپتامبر، آمار حملات ناشی از نفرت در آمریکا علیه مسلمانان و یا هر کس که شبیه مسلمانان بود به ویژه اتباع خاورمیانه و جنوب آسیایی، سیر صعودی گرفت. بعد از یازده سپتامبر بیش از 20 مورد تبعیض و خشونت علیه مسلمانان از سوی وزارت دادگستری آمریکا گزارش شد. برخی از این حملات علیه مسلمانان و برخی دیگر علیه افرادی که شبیه مسلمانان بودند (سیک ها و افرادی که ظاهری شبیه به مردم آسیا و خاورمیانه داشتند) صورت گرفت.52 در این رابطه مجله روانشناسی کاربردی آمریکا در مطلبی عنوان کرد که بعد از یازدهم سپتامبر حملات ضد مسلمانان از 354 مورد به 1501 مورد افزایش یافته است.53
در همین سال سازمان عرب های آمریکا گزارش داد که موارد حملات ناشی از نفرت علیه مسلمانان رشد چشمگیری داشته است و این موارد از تبعیض، تخریب اموال شخصی و تهدید تا حملات خشن و منجر به مرگ؛ متغیر است.56، 55، 54
در یک نظرسنجی که در سال 2007 انجام شد، 53 درصد از مسلمانان بیان کردند که بعد از حادثه یازده سپتامبر، مسلمان بودن در آمریکا بسیار سخت است. در همین پژوهش، شرکت کنندگان مهمترین مشکلات پیش روی مسلمانان آمریکا را اینگونه برشمردند: تبعیض (19 درصد)، دیده شدن به چشم تروریست (15 درصد)، بی اطلاعی جامعه از اسلام (13 درصد) و رفتار با پیش زمینه اشتباه (12 درصد). در این پژوهش 54 درصد معتقد بودند که فعالیت های ضد تروریستی دولت آمریکا، مسلمانان را به حاشیه می راند و 76 درصد از شرکت کنندگان مسلمان آمریکایی بیان کردند که از افزایش افراطی گری در سراسر جهان نگرانند. در همین حال 61 درصد نیز درباره افراطی گری در داخل آمریکا اظهار نگرانی کردند.50
موسسه گالوپ در نظرسنجی خود در سال 2011 نشان داد که در ده سال بین سال 2001 و 2002، اسلام هراسی در آمریکا بسیار افزایش یافته است و این افزایش را این گونه توصیف کرد: به دلیل کلیشه های منفی، نگاه جانبدارانه، تبعیض، به حاشیه راندن و حذف مسلمانان از حیات سیاسی ـ اجتماعی؛ خشونت، نفرت و ترسی مبالغه آمیز علیه اسلام و مسلمانان در آمریکا دیده می شود.57
نظرسنجی واشنگتن پست از طریق موسسه تحقیقات مذاهب در سال 2011 نیز نشان داد که 48 درصد از مردم آمریکا نسبت به روبنده زنان مسلمان احساس خوب ندارند.58
همچنین نتایج پژوهش اندیشکده پیو در سال 2014 بیانگر این نکته بود که مسلمانان نسبت به پیروان سایر ادیان، منفور ترین افراد از نظر مردم آمریکا هستند.59
موسسه تحقیقات مذاهب در سال 2015 طی یک نظرسنجی در میان مردم آمریکا بیان کرد که 56 درصد از مردم آمریکا معتقدند که اسلام با معیار های آمریکا و زندگی جدید مغایرت دارد.60
برخی از سازمان های مردم نهاد آمریکا نیز با ساختن پاشویه در سرویس های بهداشتی عمومی، برای وضو گرفتن مسلمانان مخالفت می کنند و آن را اسراف مالیات مردم و نیز مغایر با اصل جدایی دین از سیاست می دانند.61
به تازگی مدرسه ای در سن دیگو به دلیل تدریس زبان عربی و نیز اختصاص زمان هایی برای ادای نماز، از سوی اسلام ستیزان مورد انتقاد قرار گرفت و این افراد مدعی شدند که چون پیش از این برای پیروان هیچ کدام از ادیان چنین تسهیلاتی مقرر نشده است، این گونه کار ها می تواند تایید و تبلیغی برای اسلام باشد.62
دیدار جرج بوش از مرکز اسلامی واشنگتن
نفر دوم از سمت راست نهاد عوض، رییس «شورای روابط اسلام و آمریکا»
سخن پایانی
طبق گزارش ارائه شده، مشاهده می شود که با وجود همه تهدیدات و تلاش های مخالفان دین اسلام، این دین آسمانی در بدترین شرایط به حیات خود ادامه داده است و حتی برده های مسلمانی که از انجام مراسم عبادی خود منع می شدند، به مبلغانی برای دین اسلام بدل شدند. حتی زمانی که عده ای با اسلام هراسی و تبلیغ منفی علیه اسلام به خیال خود مانع از رشد این دین آسمانی می شوند، اسلام راه خود را در سراسر دنیا باز می کند.
مورد مهمی که در پایان باید به آن اشاره کرد، ظاهرسازی مقامات آمریکایی است. به ظاهر دیده می شود که مسلمانان برای ادامه فعالیت و حیات در آمریکا مشکلی ندارند. اما با نگاهی دقیق تر این نکته نمایان می شود که گروه های فعال اسلامی در آمریکا با سیاست های کلی آمریکا مشکلی نداشته و حتی با آن همراهی می کنند. به طور مثال سازمان "شورای روابط اسلام و آمریکا" با دولت این کشور روابط نزدیکی دارد. نهاد عوض رییس این سازمان در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، با این رییس جمهور آمریکا روابط نزدیکی داشته است.
نکته مهم دیگری که باید به آن پرداخت افزایش چشمگیر اسلام آوری در دنیای غرب به ویژه در میان اقشار متوسط و بدنه اصلی جامعه کشورهای غربی است. روند اسلام آوری تا پیش از حادثه یازدهم سپتامبر سیری صعودی داشت اما با وقوع این حادثه و متهم کردن مسلمانان در انجام آن، به طور عملی با این سیر صعودی مقابله به عمل آمد. سیاستمداران آمریکایی نیز از این حادثه برای پیشبرد اهداف استعماری خود به ویژه در کشوهای مسلمان خاورمیانه بیشترین بهره را بردند.
بعد از این حادثه میزان حملات مرتبط با نفرت قومی و مذهبی علیه مسلمانان آمریکا تا حدی افزایش یافت اما پیش از سال 2009 و آغاز جنگ داخلی در سوریه، این حملات چندان چشمگیر نبود. اما با شروع توطئه و جنگ داخلی در سوریه و با ایجاد گروه تروریستی داعش از سوی سرویس های جاسوسی غربی ـ عربی، و معرفی مستقیم و غیر مستقیم این گروه تروریستی به عنوان نماینده دین اسلام، دوباره میزان حملات علیه مسلمانان در کشورهای غربی و آمریکا افزایش یافت. اما این بار میزان اسلام هراسی و اسلام ستیزی بسیار بالاتر از وقایع بعد از حادثه یازدهم سپتامبر است.
رسانه های غربی نیز با پوشش گسترده هر عملیات تروریستی و معرفی کردن عوامل این دست عملیات به عنوان "اسلام گرا" و "جهادگرا"، تا حد ممکن سعی در خدشه دار کردن وجهه اسلام و مسلمانان دارند. این در حالی است که طبق گزارش برخی کارشناسان غربی، تعداد افرادی که به دلیل آزادی حمل اسلحه و مهمات و تیراندازی های شایع در آمریکا به قتل رسیده اند، بسیار بیشتر از قربانیان حوادثی بوده است که در آنها مسلمانان به عنوان مجرم معرفی شده اند. همچنین هر گاه حمله ای از سوی یک فرد یا افراد آمریکایی و غیر مسلمان انجام می شود، رسانه های غربی عامل حادثه را فردی منزوی و غیر مربوط با هر گروه تروریستی معرفی می کنند. اما کافی است که فردی غیر آمریکایی و غیر مسیحی دست به اقدامی زند؛ در این صورت اقدام وی به عنوان عملیات تروریستی و عامل آن نیز تروریست معرفی می شود که با گروه های تروریستی حاضر در خاورمیانه ارتباط داشته است./847/ب501/ک
توضیحات:
[1] جنبش گولن (ترکی استانبولی: Gülen hareketi) یک حرکت اجتماعی مذهبی است که توسط فتحالله گولن معترض مذهبی ترک ساکن آمریکا هدایت میشود و گرچه به صورت رسمی نامی ندارد اما معمولاً از آن به عنوان "خدمت" یاد میشود و اعضای آنرا "جماعت" مینامند.
[2] تبلیغی جماعت(به اردو: تبلیغی جماعت، به عربی: جماعة التبلیغ، به بنگالی: तबलीगी जमात)یکی از جنبش های اسلامی معاصر، در سال ۱۹۲۶ مولانا محمدالیاس این جنبش را به منظور تبلیغ اسلام، از منطقه ای در نزدیکی دهلی، هند آغاز کرد و به تدریج در سراسر هند و بعدها شبه قاره و حتی سایر کشورها گسترش یافت؛ به گونه ای که امروزه در جهان شناخته شده است.
امیر رحیمیان
منابع:
1. http://pewresearch.org/assets/pdf/muslim-americans.pdf
2. Curlin, MD, Farr A; Lantos, MD, John D; Roach, BS, Chad J; Sellergren, MA, Sarah A; Chin, MD, MPH, Marshall H. "Religious Characteristics of U.S. Physicians - A National Survey". NCBI US National Library of Medicine National Institutes of Health. NCBI NIH. Retrieved March 9, 2016.
3. Abu-Ras, W.; Laird, L.D.; Senzai, F. (October 2012). "A Window Into American Muslim Physicians: CIVIC ENGAGEMENT AND COMMUNITY PARTICIPATION" (PDF). Islamic Medical Association of North America (IMANA). Institute for Social Policy and Understanding (ISPU). p. 9,11. Retrieved March 9, 2016.
4. Elliott, Andrea (September 10, 2006). "Muslim immigration has bounced back". Seattle Times. Retrieved December 6, 2011.
5. "Migration Information Source - The People Perceived as a Threat to Security: Arab Americans Since September 11". Migrationinformation.org. Retrieved December 6, 2011.
6. "American Muslim Demographics - Muslim American Populations Outreach Programs". Allied-media.com. Retrieved December 6, 2011.
7. United State Senate, Committee on the Judiciary , Testimony of Dr. J. Michael Waller October 12, 2003
8. Federal Bureau of Investigation - Congressional Testimony Archived September 25, 2006, at the Wayback Machine.
9. United State Senate, Committee on the Judiciary, Testimony of Mr. Paul Rogers, President of the American Correctional Chaplains Association, October 12, 2003 Judiciary.senate.gov
10. "Special Report: A Review of the Federal Bureau of Prisons' Selection of Muslim Religious Services Providers - Full Report" (PDF). Retrieved December 6, 2011.
11. Patricia Smith. "Islam in America", New York Times Upfront. New York: January 9, 2006. Vol. 138, Iss. 8; p. 10
12. http://www.huffingtonpost.com/azeem-ibrahim/muslim-voters-2012_b_1247616.html Muslims in America 2012 - Who Will They Vote For?
13. http://www.amuslimvoice.org/html/body_after_11_years.html American Muslims remain in the dock 11 years after 9/11 by Abdus Sattar Ghazali
14. Brian Beutler. "GOP Muslims Fear Failure Of Bush Outreach Efforts After Anti-Mosque Furor | TPMDC". Tpmdc.talkingpointsmemo.com. Retrieved December 6, 2011.
15. "Smears against Obama energized Muslim voters: experts". Reuters. November 6, 2008.
16. "Zogby phone survey" (PDF). Projectmaps.com. Retrieved December 6, 2011.
17. Stars, Stripes, Crescent - A reassuring portrait of America's Muslims. The Wall Street Journal, August 24, 2005
18. "Airport's sinks to help Muslims carry out rituals". Indy Star. Retrieved July 2, 2014.
19. Shannon Hurd (April 20, 2002). "Few find quiet chapel at DIA". Boulder Daily Camera. Archived from the original on February 28, 2003. Retrieved July 2, 2014.
20. Steven Shwartz; Center for Islamic Pluralism (May 2010). "Shariah in the West". Retrieved July 2, 2014.
21. "Muslims in the military: Crescents among the crosses at Arlington Cemetery". altmuslim. Retrieved December 6, 2011.
22. "Among U.S. Religious Groups, Muslims Seen as Facing More Discrimination". Reuters.com. September 9, 2009. Retrieved December 6, 2011.
23. "Muslims report rising disrcrimination at work". Postbulletin.com. Retrieved December 6, 2011.
24. Islamic Society of North America Official Website. http://www.isna.net/
25. "Islamic Circle of North America Official Website". Icna.org. Retrieved December 6, 2011.
26. "Islam in the United States". Retrieved March 5, 2015.
27. Sherri Day, "Muslims take message on the road", Tampa Bay Times, December 13, 2008
28. Islamic Assembly of North America Official Website. http://www.iananet.org/
29. Islamic Supreme Council of America: Our Mission.http://www.islamicsupremecouncil.org/home/about-us.html
30. "Muslim Student Association Official Website". Msa-natl.org. Retrieved December 6, 2011. www.msa-natl.org
31. Islamic Information Center Official Website. http://islamicinformationcenter.org/
32. Category: Misc (November 5, 2011). "Official site". Ahmadiyya.us. Retrieved December 6, 2011.
33. "reference at end". Foxnews.com. April 7, 2010. Retrieved December 6, 2011.
34. http://muslimcongress.org/wp/
35. The Diversity of Muslims in the United States - Views as Americans - United States Institute of Peace. February 2006 www.usip.org/pubs/specialreports/sr159.pdf
36. "Home". MPAC. Retrieved March 5, 2015. http://www.mpac.org/
37. "The American Islamic Congress Statement Of Principles". Archived from the original on August 6, 2002. Retrieved July 2, 2014.
38. "Free Muslims Coalition". Freemuslims.org. Retrieved December 6, 2011. http://www.freemuslims.org/
39. https://en.wikipedia.org/wiki/Muslims_for_America
40. http://www.nbcwashington.com/news/local/Million-Muslim-March-Christian-Protesters-White-House-Sept-11-2013-223315411.html "Million Muslim March" Attendees Confronted by Christian Protesters on National Mall
41. http://www.huffingtonpost.com/2013/09/11/million-muslim-march_n_3906303.html 'Million Muslim March' Shaping Up To Be More Like A Few Hundred People Walking Down The Street: Kevin Barrett at the March Leading
42. Linda Moss; Minjae Park (November 16, 2015). "New Jersey Muslim groups condemn Paris attacks". North Jersey Media Group. Retrieved November 16, 2015.
43. "Inner-City Muslim Action Network Official Website". Imancentral.org. December 1, 2011. Retrieved December 6, 2011
44. "Islamic Relief Official Website". Irw.org. Retrieved December 6, 2011.
45. Ann Walter Sieber,[1], Saudi Aramco World, January/February 2006 www.saudiaramcoworld.com/issue/200601/mississippi.s.muslim.museum.htm
46. Arlene Borenstein, [2], NBC Washington, July 28, 2011 http://www.nbcwashington.com/news/local/Islamic-Heritage-Museum-Opens-in-DC--126333533.html
47. http://www.ispu.org/default.aspx
48. Views of Muslim-Americans hold steady after London Bombings - Pew Research Center. July 26, 2005 pewforum.org/uploadedfiles/Topics/Religious_Affiliation/Muslim/muslims-survey-2005.pdf
49. Restrictions on Civil Liberties, Views of Islam, & Muslim Americans - Cornell University. December 2005 www.comm.cornell.edu/msrg/report1a.pdf
50. Muslim Americans: Middle Class and Mostly Mainstream PDF (656 KB), Pew Research Center, May 22, 2007 pewresearch.org/assets/pdf/muslim-americans.pdf
51. "Major poll finds U.S. Muslims Mostly Mainstream". VOA News. Voice of America. June 1, 2007. Retrieved December 25, 2008. http://voanews.com/english/archive/2007-06/2007-06-01-voa36.cfm
52. "Civil Rights Division Post-9/11 Enforcement and Outreach". U.S. Department of Justice. https://www.justice.gov/crt/combating-post-911-discriminatory-backlash-6
53. Oswald, Debra L. (September 2005). "Understanding Anti-Arab Reactions Post-9/11: The Role of Threats, Social Categories, and Personal Ideologies". Journal of Applied Social Psychology 35 (9): 1775–1799. doi:10.1111/j.1559-1816.2005.tb02195.x. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1559-1816.2005.tb02195.x/abstract;jsessionid=A2FF9786863467C164B7E20E86C61981.f02t04
54. "Humanitykingdom.com" (PDF). Retrieved December 6, 2011. www.humanitykingdom.com/library/general/arab-american.pdf
55. Nieves, Evelyn (October 6, 2001). "Slain Arab-American May Have Been Hate-Crime Victim". The New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9A03EFDC153CF935A35753C1A9679C8B63
56. Siddiqui, Habib (January 8, 2005). "Home / Articles / Is there a solution to racism? - Media Monitors Network (MMN)". Usa.mediamonitors.net. Retrieved December 6, 2011. usa.mediamonitors.net/content/view/full/12447/
57. "Islamophobia: Understanding Anti-Muslim Sentiment in the West". Gallup, Inc. Retrieved March 5, 2015. www.gallup.com/poll/157082/islamophobia-understanding-anti-muslim-sentiment-west.aspx
58. Ingraham, Christopher (November 17, 2015). "What most Americans think of Islam today". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved December 12, 2015. https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/11/17/most-americans-say-islam-is-at-odds-with-american-values/
59. "Americans Dislike Muslims and Atheists the Most But Hatred Not One-Way". PoliticusUSA. Retrieved March 5, 2015. http://www.politicususa.com/2014/07/21/americans-dislike-muslims-atheists-hatred-one-way.html
60. "Survey | Anxiety, Nostalgia, and Mistrust: Findings from the 2015 American Values Survey". Public Religion Research Institute. Retrieved December 12, 2015. http://www.publicreligion.org/research/2015/11/survey-anxiety-nostalgia-and-mistrust-findings-from-the-2015-american-values-survey/#.VmtqM_mrShc
61. www.startribune.com/kersten/story/1115081.html
62. Gao, Helen (July 2, 2007). "Muslim prayers in school debated". The San Diego Union-Tribune. Retrieved December 6, 2011. http://www.sandiegouniontribune.com/uniontrib/20070702/news_1n2prayer.html