۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۴۴۳۳۰۰
رییس مجمع عالی حکمت و فلسفه:

جامعه اسلامی باید غیر مصرفگرا باشد/ افزایش مصرف به سمت کارهای خیر حرکت کند

حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه با غیرمصرفگرا خواندن جامعه اسلامی، گفت: جامعه اسلامی باید غیر مصرفگرا باشد، در نتیجه هرچه درآمد بیشتر شود مصرف، نباید افزایش یابد بلکه مصرف به سمت انفاق و کارهای خیر عمومی می‌رود.
خسروپناه خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مجمع عالی حکمت و فلسفه عصر چهارشنبه در جمع استعدادهای برتر و ممتازان حوزه‌های علمیه به موضوع آشنایی با علوم انسانی اسلامی پرداخت و در ابتدا به دیدگاه‌های مختلف درباره اسلامی‌سازی علوم اشاره کرد و گفت: اصطلاح اسلامی‌سازی علوم یا علم دینی حدود ۸۰ سال است که مطرح شده و صاحب‌نظران در این‌باره سخن می‌گویند.

وی در ادامه با معرفی افرادی که شروع‌کننده این مباحث در ایران و کشورهای دیگر بودند، افزود: شخصیت مهمی که در ایران وارد اینچنین مباحثی شده، آیت‌الله مصباح یزدی است، ایشان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را برپا کردند و دغدغه اصلی نیز اسلامی‌سازی علوم انسانی بود تا علوم طبیعی و مهندسی و پزشکی؛ اکنون نیز ایشان در مؤسسه امام خمینی(ره) همین اهداف را اجرایی می‌کنند.

رییس مجمع عالی حکمت و فلسفه با بیان این‌که عده‌ای نیز هستند که علم دینی را قبول ندارند، بیان داشت: جریان‌های روشفکری أعم از روشنفکر سکولار و روشنفکر دینی با علم دینی مخالفت می‌کنند، آن‌ها می‌گویند؛ منظور از علم، علوم تجربی است، این علوم تجربی که آن‌ها می‌گویند علوم انسانی و علوم طبیعی را با هم در بر می‌گیرد.

وی افزود: علوم تجربی براساس مشاهده و استقراء و فرضیه انجام می‌شود، گاهی می‌تواند ادعایی را ثابت کند و گاهی نیز در حد تأیید است؛ بنابراین به گفته آن‌ها علوم تجربی که براساس تجربه است دیگر اسلامی و غیراسلامی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در جواب آن‌هایی که علوم دینی را قبول ندارند، پاسخ داد: بر این تجربه‌هایی که انجام می‌دهند تا به علوم تجربی دست پیدا کنند مبانی نیز تأثیرگذار است، به عنوان نمونه نگاه هستی‌شناختی ما می‌تواند بر مواضع علمی ما تأثیر بگذارد.

وی در ادامه به نکته‌ای از شهید صدر برای اسلامی‌سازی علوم اشاره کرد و افزود: شهید صدر، مکتب را از علم جدا می‌کند و بر اسلامی‌سازی مکتب نه علم تأکید دارد، زیرا می‌گویند؛ وقتی مکتب اسلامی را پذیرفتیم و جامعه به این مکتب اسلامی عمل کرد، بعد از آن روابط بین پدیده‌ها و رفتارها تغییر می‌کند؛ مثلا رابطه بین درآمد و هزینه کردن در جامعه مصرفگرا با جامعه غیر مصرفگرا تفاوت دارد.

رییس مجمع عالی حکمت و فلسفه در پاسخ به این سؤال که جامعه اسلامی مصرفگرا است یا غیرمصرفگرا، گفت: جامعه اسلامی باید غیر مصرفگرا باشد؛ در نتیجه هرچه درآمد بیشتر شود مصرف نباید افزایش یابد بلکه مصرف به سمت انفاق و کارهای خیر عمومی می‌رود.

گفتنی است، این جلسه در قالب کارگاه آموزشی با عنوان آشنایی با علوم انسانی اسلامی در محل اردوی استعدادهای برتر و ممتازان حوزه علمیه برگزار ‌شد./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات