۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۴۴۳۳۶۷
حجت‌الاسلام محمدی تبیین کرد؛

هویت شناسی علم سکولار در مقابل علم الهی

کارشناس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) علم را به علوم مرده و زنده تقسیم کرد و گفت: علمی که در مبنای خود برمدار سکولار استوار باشد علم مرده و بی‌فایده‌ است.
حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، امروز در نشست تخصصی تفسیر نهج‌البلاغه که در محل شبستان بزرگ نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تفسیر و تشریح خطبه 239 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) در اولین فراز این خطبه اهل‌بیت(ع) را چنین توصیف فرموده‌اند«هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ، وَمَوْتُ الْجَهْلِ، يُخْبِرُکُمْ حِلْمُهُمْ عَنْ عِلْمِهِمْ، ظَاهِرُهُمْ عَنْ بَاطِنِهِمْ، وَصَمْتُهُمْ عَنْ حِکَمِ مَنْطِقِهِمْ. لاَ يُخَالِفُونَ الْحَقَّ وَلاَ يَخْتَلِفُونَ فِيهِ؛ یعنی فضائل اهل‌بیت و خاندان پيامبر (ص) مايه حيات و زنده‌بودن دانش و نابودي جهل مي‏باشند، بردباری‌شان شما را از دانش آن‌ها خبر مي‏دهد و ظاهرشان از صفاي باطن و سکوتشان از حکمت‌های گفتارشان باخبر مي‏سازد، هرگز با حق مخالفت نمي‏کنند و در آن اختلاف ندارند.»

کارشناس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) علم را به علوم مرده و زنده تقسیم کرد و گفت: علمی که در مبنای خود برمدار سکولار استوار باشد علم مرده و بی‌فایده‌ است این در حالی است که علومی الهی که برمدار توحید به تولید علوم انسانی پرداخته‌اند در طول تاریخ علومی زنده و جاوید بوده‌اند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه علوم اسلامی برمدار پویایی و حیات بنا شده است، اظهار داشت علومی که از سوی اهل‌بیت(ع) صادر می‌شود علوم پویا و زنده هستند این در حالی است که با وجود علوم اهل‌بیت(ع) جهل از جایگاه وجود خود حذف می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه علوم دسته‌بندی‌های مختلفی دارد که هرکدام بر اعتباری استوارند، گفت: در نگاه اسلام علمى كه منفعت ندارد مطلوب نيست حتى معصومین(ع) از اين علوم به خداى سبحان پناه برده‌‏اند بر این اساس از حضرت على(ع) روايت است كه فرمود«خيرى نيست در دانشى كه سود ندارد.»

کارشناس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) جایگاه علم و عالم را از منظر اسلام یک جایگاهی ویژه و خاص توصیف کرد و گفت: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) علوم را در اعتباری چنین توصیف فرموده‌اند که«الْعُلُومُ أَرْبَعَةٌ الْفِقْهُ لِلْأَدْیَانِ وَ الطِّبُّ لِلْأَبْدَانِ وَ النَّحْوُ لِلِّسَانِ وَ النُّجُومُ لِمَعْرِفَةِ الْأَزْمَانِ؛ یعنی علم چهار رشته است علم فقه برای دین، علم طب برای امراض بدن، علم نحو برای مصونیت زبان از خطا و علم نجوم برای شناخت زمان.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به هویت شناسی علم سکولار در مقابل علم الهی پرداخت و گفت: علم سکولار علمی است که در علت فاعلی مبانی علم محصور مانده است این در حالی است که اگر در همین علوم پژوهشگر قبل از آنکه علت فاعلی یک پدیده علمی را تشریح کند به تفهیم علت غائی آن بپردازد؛ این علم هویت علم الهی را به خود می‌گیرد و پویایی آن مقدمه تولید علوم خواهد بود.

 حجت‌الاسلام محمدی حکمت را رمز موفقیت و تسریع مسائل و پدیده‌های علمی توصیف کرد و گفت: باید توجه داشت که علم باید جهل را مرتفع کند در غیر چنین حالتی نمی‌توان برای آن واژه علم را متصور بود./837/پ202/ی

ارسال نظرات